1515

Prylkedjan poppis bland privatspararna i juni

Prylkedjan Clas Ohlson har haft ett tungt år på Stockholmsbörsen. Privatspararna verkar dock tro att botten är nådd och aktien var den mest nettoköpta bland Avanzas kunder i juni.

Foto:Jack Mikrut

På fredagen är det dags att stänga böckerna för den första halvan av börsåret 2018. 

”Våren har präglats av en stark global konjunktur, men också av politiska orosmoln och en handelskonflikt mellan USA och resten av världen. Det tillsammans med osäkerhet kring svensk bostadsmarknad har fått småspararna att dra ned på risken. När börsåret nu går in i andra halvlek väljer de att nettosälja aktier så smått”, säger Johanna Kull, sparekonom på Avanza AZA +0,07% Dagens utveckling , i ett pressmeddelande. 

Månadens mest köpta aktie bland Avanzas kunder var Clas Ohlson följt av Atlas Copco-avknoppningen Epiroc samt börsraketen THQ Nordic. 

”Småspararna håller sig borta från exportberoende verkstadsbolag och går istället på fyndjakt bland konsumentbolag som Clas Ohlson, vilket mer än halverats i börsvärde senaste året. Det betyder dock inte att det behöver vara köpläge, bolaget är verksamt i en extremt konkurrensutsatt bransch och prispressen är långt ifrån över”, säger Johanna Kull.

Säljlistan toppas i sin tur av G5 Entertainment följt av Nobina och Ericsson. Även Nokia och två av de fyra storbankerna kvalar in på topp tiolistan över de mest nettosålda aktierna. 

”Trots förbättrade marginaler och höjda prognoser inför 2019, men också efter en kursuppgång på över 25 procent sedan årsskiftet, väljer småspararna att ta hem en del av årets vinst i Ericsson. Att balansera om och göra en sommaravstämning av portföljen är något som alla borde göra. Sommarbörsen brukar kännetecknas av lägre omsättning, vilket kan leda till att nyheter får ovanligt stor kurspåverkan”, säger Johanna Kull.

Även hos den konkurrerande nätmäklaren Nordnet var Clas Ohlson på modet, men mest köpt var de bägge investmentbolagen Investor och Kinnevik. 

"Investmentbolag är de nya folkaktierna då de traditionella folkaktierna blivit ifrågasatta de senaste åren. Investmentbolag är ett utmärkt innehav både för de som är nya på aktiemarknaden och de som har ett långsiktigt perspektiv", säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet, i en kommentar. 

Säljlistan toppades i sin tur av Bilia och G5 Entertainment, men även den amerikanska elbilstillverkaren Tesla kvalade in bland de tio mest sålda aktierna. 

"Tesla är ett bolag som för alltid har ändrat bilbranschen men det finns många frågetecken kring om man någonsin kommer nå lönsamhet. Traditionella företag gör stora investeringar inom elektrifiering och Teslas försprång har snabbt minskat. Aktien har dock gått relativt starkt de senaste månaderna och många passar på att plocka hem vinsten", säger Joakim Bornold.

 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?