ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Deras sajt växer snabbt när folk väljer bort ägande

  • MED NY SYN PÅ PRYLAR. Henrik Fräsén, Ola Degerfors och Axel Hellström är grundare av lånetjänsten Hygglo genom vilken man kan låna och låna ut saker i stället för att köpa. Foto: Amanda Lindgren

Att hyra eller låna i stället för att äga har blivit en av de hetaste trenderna, där företag som Airbnb vuxit fram inom det som kallas delningsekonomin. Grundarna av Stockholmsbolaget Hygglo bygger en liknande tjänst för prylar.


Att använda en befintlig pryl flera gånger är mer effektivt än att återvinna materialet i den, sett ur ett hållbarhetsperspektiv

Det har Hygglos vd Ola Degerfors och hans två medgrundare av bolaget tagit fasta på när de skapat en plattform där privatpersoner kan hyra prylar av varandra.

Enligt Hygglos undersökningar används till exempel en släpvagn i genomsnitt bara tio timmar per år. Med en dryg miljon registrerade släpvagnar i landet skulle det egentligen inte behöva tillverkas fler, om bara ägare och användare kunde matchas bättre.

”Omvärlden blir mer och mer mottaglig för vad vi håller på med, även om vi inte fullt ut kan se det i transaktionerna ännu. Men samtalet och debatten är i gång”, säger Ola Degerfors.

Antalet transaktioner på Hygglos plattform är omkring fyra gånger fler i år än förra året. Under juli månad hyrdes prylar för cirka 2 miljoner kronor. Det kan jämföras med omkring 4 miljoner kronor under hela förra året.

Bolaget tar ut en förmedlingsavgift och i fjol landade omsättningen på drygt 600 000 kronor, men volymerna behöver bli större för att nå investerarnas mål. Resultatet för 2018 blev en förlust på 6,8 miljoner kronor.

”Det är inte lika stor utmaning att få folk att vilja hyra ut. Både svenska och europeiska mätningar visar att ungefär 15 procent av alla tillfrågade är positiva till att låna ut eller hyra ut. Eftersom de kan hyra ut flera gånger räcker det för att förse alla med till exempel skruvdragare när de behöver det. Det är en mycket större utmaning att få folk att hyra och låna.”

Att köpa i stället för att hyra eller låna är fortfarande ett reflexmässigt beteende. Det har Ola Degerfors sett på nära håll, när en av bolagets investerare behövde en grovdammsugare – men inte kom sig för att kolla om det fanns någon tillgänglig på Hygglos sajt.

”Problemet är inte kännedomen utan hur vi ska få folk att tänka på vad det finns för alternativ till att köpa saker och därmed ändra sitt konsumtionsbeteende.”

Om samhället vill stimulera återanvändning av saker vore en möjlighet att införa ett rot-liknande avdrag för den som hyr saker, enligt Ola Degerfors. På samma sätt som med elcykelpremien skulle det kunna stimulera efterfrågan.

Dessutom menar han att det krävs en översyn av regelverket när privatpersoner hyr ut saker till varandra. I värsta fall kan det i dag leda till skattemässiga konsekvenser om uthyrningen skulle bli omfattande och klassas som näringsverksamhet.

”Andra utmaningar är konsumentskyddet och vad som gäller när privatpersoner har med varandra att göra. Eller fall där du behöver tillstånd, eftersom lagstiftningen inte är anpassad för att privatpersoner hyr ut. Det kom en del utredningar under 2017, men sedan har det inte hänt särskilt mycket.”

Trots utmaningarna växer alltså Hygglo, om än från låga nivåer. Omkring 4.000 uthyrningar gjordes via sajten under juli månad, huvudsakligen i de tre storstadsregionerna.

”Men transaktionerna sker i hela landet, även om vi är starkare i Stockholm, Göteborg och Malmö”, säger Ola Degerfors.

Ingen enskild pryl dominerar, utan det är snarare säsongen som påverkar vad som är mest populärt att hyra. Under sommaren har tält och ryggsäckar dominerat, medan det på våren och hösten handlar mer om trädgårdssaker. Under vintern ökar andelen takboxar som hyrs ut.

Ambitionen är att öka omsättningen med 400 procent i år och att bolaget ska nå positivt kassaflöde någon gång nästa år.

Tills vidare finansieras verksamheten av riskkapital från mediekoncernen Schibsted och Norrskens Founders Fund samt en handfull affärsänglar. Investerare i Norrskens Founders Fund är förutom Klarna-grundaren Niklas Adalberth även entreprenörer bakom de svenska framgångssagorna King, Mojang och klockföretaget Daniel Wellington.

 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies