1515

Provinsbutiken är e-handelns totala motsats

VINGÅKER.
Med tesen att spretigheten kan vara en styrka har Roger Westlin väckt liv i en gammal spannmålscentral i Vingåker.

Med sin fristående butik och upp emot 8.000 artiklar i sortimentet har han hittat rätt i konkurrensen med e-handeln och stora köpcentrum.

Roger Westlin arbetar 60 timmar i veckan. ”På sikt vill jag trappa ned, men det är svårt att bromsa ett skepp.”
Roger Westlin arbetar 60 timmar i veckan. ”På sikt vill jag trappa ned, men det är svårt att bromsa ett skepp.”Foto:Henrik Lenngren

Kryssandes mellan fågelautomater, täckbark, arbetskläder och pooltillbehör bränner Roger Westlin plötsligt av ett leende.

”Som du ser vill vi ha en levande butik, en butik som kanske inte andas status men som i alla fall lever och förändras. Här ska det aldrig finnas några tomma hål på hyllorna”, säger han.

På över 800 kvadratmeter butiksyta tillhandahåller Provinsbutiken i Vingåker mellan 6.000 och 8.000 artiklar, och spännvidden är stor när det gäller lantbruk, trädgård, uteliv och hobby.

”Många tycker att vår butik påminner om en äldre lanthandel, och det ligger väl något i det. Vi håller det medvetet ganska spartanskt och enkelt. Lokalen är en gammal lada och är det tio grader kallt på vintern så är det tio grader kallt inne i butiken”, säger Roger Westlin.

När han i fjol blev utsedd till Årets företagare i Vingåker talades det i nomineringen om att han i ”en tid med stor konkurrens från många aktörer i form av näthandel och stora köpcentrum har satsat på närhet och servicegrad inom detaljhandel”.

”De stora kedjorna är våra konkurrenter, men för egen del har det varit viktigt att vara helt fristående. Visst har jag blivit uppvaktad för uppköp men jag skulle aldrig få för mig att tacka ja. Då försvinner det roliga. Jag vill bibehålla det charmiga och fortsätta nosa upp nyheter som jag kan överraska med inne i butiken.”

Provinsbutiken håller till i en gammal spannmålslokal.
Provinsbutiken håller till i en gammal spannmålslokal.

När Roger Westlin 1999 grundade bolaget, tillsammans med en kollega (som köptes ut 2011), hade han ingen erfarenhet av butiksverksamhet. Han kom raka vägen från ett jobb som produktionschef på ett elektronikföretag i Katrineholm när möjligheten att ta över den gamla spannmålscentralen dök upp.

”Jag kände att det var dags att ställa om i karriären. Jag var trött på att sitta i min vrå och ville testa på att sälja grejer. Som 26-åring hade jag faktiskt en klädbutik på Gamla Brogatan i Stockholm, men detta är ju någonting helt annat.”

I dag, 22 år efter starten, har Roger Westlin passerat 60-årsstrecket. Jobbet tar upp en stor del av hans liv.

”Jag arbetar 60 timmar i veckan. På sikt vill jag trappa ned, men det är svårt att bromsa ett skepp. Dessutom tycker jag att det är så kul att jobba tätt ihop med kunderna.”

Provinsbutiken har som vana att plocka hem produkter om kunder har specifika önskemål. Enligt Roger Westlin är just lyhördheten ett viktigt konkurrensmedel.

”Vi jobbar med femtiotalet leverantörer; stora grossister som har upp emot 40.000 komponenter vardera. Det gäller att spela spelet och ha en fingertoppskänsla för vad kunderna efterfrågar.”

Finns det en risk att ni med ert stora sortiment blir för spretiga?
”Nja, vi är rätt duktiga på att välja ut godbitarna. Allt vi beställer in är genomtänkt, även om man kanske inte kan tro det. Vår mix gör att vi sticker ut, så jag tycker snarare att spretigheten är vår största styrka”, säger Roger Westlin.

2020 beslutade han sig för att göra sin största investering någonsin. Strax före coronapandemin slog till satsade han 4 miljoner kronor i en omfattande tillbyggnad.

”Tidigare kördes prylarna in genom huvudingången, så både vi och kunderna fick trängas med pallar som stod i vägen. Nu kan långtradarchaufförerna lossa varorna på annan plats. Vi öppnar bara en separat skjutport, kör in prylarna, packar upp och prissätter i lugn och ro. Det har blivit ett enormt lyft för verksamheten.”

2020 växte företaget med 25 procent. Men trots att omsättningen på prylar håller samma takt lagerhålls ingenting via datorn. Informationen lagras istället i medarbetarnas huvuden.

”Det är förstås lite riskabelt om någon skulle bli sjuk, men vi är vana att jobba på det här sättet och har koll. Varje morgon går vi ett varv och pejlar av hyllorna. Med fodret är det som med mjölken i livsmedelsbutiken – det får aldrig vara barskrapat på hyllan.”

Snittpriset på varje såld vara är cirka 400 kronor inklusive moms. Det är inte fokus på dyra varor i Provinsbutiken.

”Kunderna kan med lite research hitta samma prylar på internet som de gör hos oss, men ändå beger de sig hit. Bemötandet är A och O. Sedan tror jag att folk verkligen uppskattar det småskaliga, det som har blivit en bristvara i butiksbranschen.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?