ANNONS:
Till Di.se
MÅNDAG 23 APR Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

Protester vid H&M-butiker i Sydafrika

  • Foto: Fredrik Sandberg/TT

H&M har sett sig tvingat att tillfälligt och omgående stänga samtliga sina 17 butiker i Sydafrika. Det extraordinära beslutet kommer efter att flera H&M-butiker i landet rapporteras ha varit föremål för protester och vandalisering och som kopplas till rasistanklagelserna efter klädjättens hårt kritiserade annons.

"Våra medarbetares och våra kunders säkerhet är det viktigaste för oss och vi har stängt samtliga våra butiker i Sydafrika på grund av de pågående protesterna" uppger H&M i ett skriftligt uttalande på lördagen.

"Våra medarbetare på plats övervakar situationen noggrant. Vi uppmanar också de som protesterar i Sydafrika att inte ta ut sitt missnöje på våra medarbetare. Ingen person har kommit till skada. Av säkerhetsskäl är våra butiker stängda för tillfället. Det är 17 butiker", fortsätter H&M.

Däremot avböjer H&M Di:s förfrågan om intervju kring händelserna i Sydafrika med hänvisning till att bolaget nu får många frågor.

Beslutet från H&M föregicks av medierapporter om oroligheter och även skottlossning vid klädjkedjans butiker i Sydafrika.

En stor grupp protestanter stormade två av svenska H&M:s butiker i Sydafrika på lördagen. De vandaliserade butikerna i vad som framstår som en protest mot en annons som uppfattats som rasistisk. Det skriver den sydafrikanska nyhetssajten News24, som också återger uppgifter om att det förekommit skottlossning vid H&M vid den ena butiken i East Rands köpcentrum. Det rapporteras också om stor polisnärvaro.

De protester som nu sker kommer efter att oppositionspartiet EFF, Economic Freedom Fighters, uppmanat till protester efter att ha anklagat H&M:s annons för att vara rasistisk, uppger SVT.

Som Di rapporterat anklagades H&M för rasism efter att ha publicerat en reklambild över en svart pojke iförd en grön luvtröja med texten ”Coolest monkey in the jungle” (coolaste apan i djungeln). Flera internationella stjärnor är bland de som blivit upprörda. Den amerikanska basketstjärnan LeBron James med över 30 miljoner följare på Instagram, var en av många att reagera.

Eva Ossiansson, varumärkesdoktor på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, var förvånad över att bilden nådde offentlighetens ljus och ansåg att skadan blir bestående om inte H&M lyckas vända den negativa spiralen.

”Företaget behöver inte mer negativ publicitet när dess förmåga att klara om den digitala omställningen är så starkt ifrågasatt.”

De nya uppgifterna om pågående protester på flera håll i Sydafrika som nu tvingar klädjätten att stänga sina butiker i landet är den senaste i raden av motgångar för H&M, vars aktiekurs rasat sedan mitten av december.