1515
Annons

Protester världen över för klimataktion

Rom, Budapest, Wien, New York, Wellington, Seoul. Det är bara några städer där klimatdemonstrationer organiserats under fredagen. Protesterna pågår i runt 170 länder och avslutas i kanadensiska Montréal med klimataktivisten Greta Thunberg.

Foto:Massimo Percossi
Greta Thunberg och Kanadas premiärminister Justin Trudeau.
Greta Thunberg och Kanadas premiärminister Justin Trudeau.Foto:Ryan Remiorz

”Det är väldigt rörande att se alla som är så passionerade, folk i alla åldrar ifrån alla generationer”, säger svenskan på plats i Kanada inför marschen.

Tidigare i dag träffade hon premiärminister Justin Trudeau, som tackade henne för att hon mobiliserar många, särskilt unga, i klimatfrågan.

Startskottet för den globala klimatstrejken gick i Nya Zeeland. Skolelever i uniform, ungdomar på skateboard och aktivistveteraner trängdes på gatorna i huvudstaden Wellington.

På skyltar gick det att läsa budskap som "Vi skolkar för att lära er en läxa" eller "Det som Greta sade", med hänvisning till den svenska miljöaktivisten Greta Thunberg som tillsammans med rörelsen Fridays for Future inspirerat till klimatmanifestationerna.

Enligt de nyzeeländska organisatörerna demonstrerade omkring 170.000 personer på olika håll i landet, vilket motsvarar 3,5 procent av landets befolkning.

”Människor har all rätt att vara arga. Min generation borde inte vara här och missa skolan. Men det är verkligen viktigt för mig att vi är här ute och tar ställning mot andra generationer som har förstört vår planet”, sade 13-årige James Capie till nyhetsbyrån AFP.

Protester i Rom.
Protester i Rom.Foto:Massimo Percossi

I Finland ordnades protester på minst 20 orter och tusentals människor samlades utanför riksdagshuset i Helsingfors.

Stora folkmassor marscherade i bland annat Ryssland, Indien, Sydkorea, Nederländerna och Ungern.

I Italien slingrade sig folkmassor med tiotusentals människor genom Rom och Turin och protester organiserades i åtminstone 160 städer. Utbildningsministern Lorenzo Fioramonti uppmanar skolorna att se klimatstrejkande som giltig frånvaro.

I Uganda tågade ett hundratal barn med skyltar längs en grusväg, enligt bilder i sociala medier från Fridays for Futures konto.


Innehåll från JungheinrichAnnons

Stor efterfrågan på ny batteriteknik

Jungheinrich ser ökade krav på intralogistik med mer fokus på hållbarhet, i kombination med effektivitet och lönsamhet. Allt fler företag väljer truckar med litiumjonbatterier som en del av företagets hållbarhetsarbete.

– De flesta räknar hem investeringen ekonomiskt direkt. Miljöaspekten och ökad säkerhet är också bidragande faktorer till omställningen, berättar Joakim Klintestam, försäljningsdirektör på Jungheinrich.

Vikten av effektiv och hållbar intralogistik har vuxit med digitaliseringens framfart då lokala producenter har fått ge vika för e-handelslösningar och megalager. Nya krav på effektiva logistiklösningar har lett till en enorm utveckling för batteritekniken i branschen. 

– Dagens kunder ställer sig frågan om hur man kan driva ner kostnader och hitta hållbara, miljövänliga lösningar, säger Joakim Klintestam, försäljningsdirektör på intralogistikkoncernen Jungheinrich.

Maximerar effektiviteten

För att säkerställa effektiv utveckling av ny batteriteknik för en hållbar intralogistik har Jungheinrichs produktavdelning anställt en energiexpert. Han räknar ständigt på hur stora batterier och laddare som behövs för att kunna maximera effektiviteten hos kunderna, med minsta möjliga miljöpåverkan.

– Vi lägger stor vikt vid vårt hållbara arbete och har fått platinacertifikat för transparent hållbarhetsengagemang av kreditinstitutet EcoVadis. Det innebär att vi globalt tillhör den främsta procenten av alla företag inom detta. Vi tror väldigt mycket på litiumjontekniken som ett hållbart arbetssätt för branschen i framtiden och ser att de stora företagen helt och hållet går åt det hållet. Efterfrågan handlar i grunden om möjligheten att ta hand om energin på ett så bra sätt som möjligt. Vi kommer att fortsätta vårt arbete för att fortsätta göra intralogistikbranschen hållbar, utan att tumma på dess effektivitet, berättar Joakim Klintestam.

Pionjärer inom litiumjonteknik

Jungheinrich är pionjär inom litiumjonteknik och driver utvecklingen framåt genom att ständigt förbättra produktiviteten i lagret. För elva år sedan tog Jungheinrich fram sin första serietillverkade litiumjontruck. För fyra år sen släppte man även truckar med helt integrerat litiumjonbatteri. Det satte den nya standarden för branschen. En stor fördel med litiumjonbatterier är att man inte behöver bygga trucken runt batteriet utan kan anpassa och forma maskinen optimalt, vilket gör den mer säker. Litiumjonbatteriet är underhållsfritt, har lång batteritid och drar mindre ström. Det gör trucken tillgänglig dygnet runt tack vare snabba laddningstider. Samtidigt ger det högre prestanda för maximal arbetskapacitet och effektivitet i lagret. 

– Det här är faktorer som vi ser blir allt viktigare för ekonomiskt medvetna och hållbarhetsfokuserade kunder. Vi har en stor bredd av truckar med integrerat litiumjonbatteri som vi kallar Powerline, där vi dessutom klimatkompenserar för koldioxidneutral produktion fram till leverans, förklarar Joakim Klintestam.

Om Jungheinrich
Jungheinrich är en global koncern inom intralogistik med huvudkontor i Hamburg. I mer än 60 år har man hjälpt kunder till effektivare, säkrare och mer ergonomisk materialhantering.

Läs mer om Jungheinrich

Mer från Jungheinrich

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jungheinrich och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?