1515

Prostatabolag på väg till börsen

Testning och tidig upptäckt är avgörande för att minska antalet dödsfall i prostatacancer. 

Professorn och läkaren Henrik Grönberg har utvecklat en ny metod, som han snart hoppas sprida och sätta på börsen. 

Henrik Grönberg, överläkare och chef på Capio St Görans sjukhus.
Henrik Grönberg, överläkare och chef på Capio St Görans sjukhus.Foto:Henrik Zimmerman

”Vi vet inte varför prostatacancer uppkommer. Men i Sverige dör 2.500 män i sjukdomen varje år”, berättar Henrik Grönberg, som förutom att vara forskare är överläkare och chef på Capio St Görans sjukhus i Stockholm. 

”På Capio St Göran har vi byggt upp ett prostatacancer-centrum, vilket är spännande. Särskilt mot bakgrund av att sjukhuset är privat drivet”, säger han om sjukhuset som ingår i den franska koncernen Ramsay Santé. 

”Tack vare bra tester, magnetkameror och ett smartare sätt att jobba så kan vi ta emot betydligt fler patienter.” 

Han efterlyser bredare testning av män över 45 år, utifrån samma princip som gäller för kvinnor och bröstcancer. Inom ramen för sin forskning på Karolinska institutet har han dessutom utvecklat en ny form av provtagning, Stockholm 3-testet, som han säger fungerar betydligt bättre än de PSA-tester genom blodprov som används i dag - vid sidan av manuella undersökningar och vävnadsprover.

”Det finns två typer av prostatacancer. En som är farlig, och en som är snäll och som inte sprider sig. PSA-testet är väldigt bra på att hitta den snälla.”

Risken är alltså att behandling sätts in i onödan och trubbigheten i proverna är en bidragande faktor till att socialstyrelsen och flera forskare tvekar till allmän och regelbunden provtagning.

”Vi har tagit fram ett blodprov som ersätter PSA-test och som kombinerar många olika markörer.” 

Med markörer menas möjliga indikationer på prostatacancer, vid sidan av det prostataspecifika antigen som PSA-testet riktar in sig på. Testerna används för närvarande på bland annat Capio St Göran och på ett norskt sjukhus. 

”Vi sparar både resurser och pengar genom bättre tester och genom att jobba på rätt sätt.” 

Nu hoppas Henrik Grönberg sälja testet till fler och för att finansiera sin offensiv ska bolaget A3P Biomedical börsnoteras innan året är slut.

Utmaningar väntar, eftersom betalaren i form av offentlig sektor tidigare visat motvilja till storskaliga tester av hela befolkningsgrupper. Henrik Grönberg låter sig dock inte nedslås.

”Förhoppningsvis kan vi gå in i en IPO-fas i slutet av det här året. Intresset har varit väldigt stort.”


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software.
Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software.

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software.

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

Om Tableau Software

Tableau, som är en del av Salesforce, hjälper människor att omvandla data till insikter som leder till handling. Visuella analyser utan begränsningar låter dig utforska fritt. Skapa dashboards och utför ad hoc-analyser med bara några klick. Dela ditt arbete med vem du vill och påverka din verksamhet. Allt från globala koncerner till startups och småföretagare över hela världen använder Tableau för att se och förstå sin data.

Läs mer här

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?