1515
Annons

Programledarens nya giv – släpper debutalbum

Gina Dirawi är mest känd som programledare, men har även hunnit med att vara både komiker och författare. Nu släpper hon sitt debutalbum ”Meet Me In Jannah”, ett album där hon visar en annan sida av sig själv.

Gina Dirawi aktuell som artist.
Gina Dirawi aktuell som artist.Foto:Anna Bredberg

Soullegendaren Otis Redding gör Gina Dirawi sällskap på väg till hennes senaste arbetsplats, Ingrid Studios på Södermalm i Stockholm. Hennes musiksmak är nära sammankopplad med den musik hon själv nu skapar där teman som längtan och melankoli får ta mycket utrymme.

”Låtar där man hör att någon är ledsen har jag alltid dragits till, det ska finnas en saknad”, säger hon.

Gina Dirawis karriär började som 19-åring med egna videor på Youtube via karaktärer som Bettan och Syster Khadidje, och fortsatte med diverse programledarroller i både radio och tv. Nu tonar hon istället fram som artist och låtskrivare.

Under intervjun pendlar hennes 1,5 år gamla kanintax ständigt mellan platsen på mattan och bredvid Gina i soffan. Den lilla krabaten heter Jannah, vilket betyder paradis på arabiska och även finns med i titeln på albumet som hon jobbat på i två år.

”Plattan handlar om längtan efter döden för att nå en plats där man inte behöver lida längre. Att nå en punkt av lättnad och mötas på en plats där man inte längre behöver ha ont”, säger hon.

Gina Dirawi förklarar att hon som artist får vara lite mer bräcklig jämfört med hennes roll som programledare, där hon tidvis också känt en del osäkerhet.

”Det är första gången jag berättar om den här sidan av mig själv. Första gången som jag känner att jag inte spelar någon roll utan helt ärligt bara berättar om mitt mörker.”

”Säger någon att jag ska vara glad en gång till exploderar jag”, säger Gina Dirawi
”Säger någon att jag ska vara glad en gång till exploderar jag”, säger Gina DirawiFoto:Jesper Frisk

Under sin karriär har hon hunnit med att prova på det mesta inom mediesfären, men musiken har varit det element som ständigt är återkommande. Att det är låtskrivandet som fastnat beror på att det har fungerat som ett slags eskapism.

”Jag har alltid haft en väldigt stark känsla av att jag inte vill tillhöra den här planeten utan längtat till något annat, och då har musiken alltid varit verktyget för att fly”, säger hon.

Om någon mot all förmodan missat Gina Dirawi i tv-rutan så är nedstämdhet absolut det sista man förknippar henne med. Trots det är det just en svartare sida som hennes nya musik förmedlar.

”Jag fick tidigt stämpeln att jag är den roliga tjejen och i Sverige fungerar det mycket så, att har du fått en etikett ska du leva med den. Det har funnits ett motstånd kring det jag vill berätta, att den roliga tjejen vill skriva om mörker”, säger hon och fortsätter:

”Säger någon att jag ska vara glad en gång till exploderar jag.”

Efter genombrottet som programledare för Melodifestivalen för tio år sedan har hon också fått uppleva baksidan av kändisskapet. Efter hennes insats som julvärd 2015 fick hon utstå grova hot och tvingades ha en livvakt, något som skildras i SVT-dokumentären ”Vad hände Gina Dirawi?”.

Hon backade även ut ur rampljuset under en tid eftersom hon upplevde att det fanns en falskhet i branschen.

”Mitt jobb var roligt men det kändes aldrig helt rätt, det fanns en förljugenhet i branschen som jag blev allt mer delaktig i. Jag kom längre bort från min kärna, det som är jag. Jag var redo att bränna ner allt bara för att få tillbaka en röst igen och hitta tillbaka till vad jag tycker”, säger hon.

Under sina år som programledare, senast på Guldbaggegalan i januari i år, har hon både hyllats och sågats för sina insatser, något som bidragit till att Gina Dirawi nu är bättre på att hantera kritik. Erfarenheterna har lett till att hon i dag är mindre oroad över vad folk ska tycka.

”Jag har hamnat i ett stadie där jag känner att det värsta redan har hänt. Vad ska någon säga nu som inte redan har sagts? Sedan är det klart att man omedvetet blir ledsen om det skulle vara någon negativ kritik. Men jag tror att jag vuxit av det”, säger hon.

Att det i framtiden kommer vara musiken som prioriteras för Gina Dirawi, som nu längtar efter att få släppa albumet, råder det inga tvivel om.

”Jag har levt med plattan så länge nu att jag bara vill att den ska ut. Förhoppningen är att jag bara kan fortsätta berätta historier via musiken och bygga olika världar och att jag hittar min publik och någon att kommunicera med”, säger hon.

 

 

Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Så går Sveriges största fonder i år

Drivet av den bästa börsutvecklingen en enskild månad sedan våren 2020 har siffrorna snyggats till för marknadens största värdepappersfonder.

Men fortfarande ligger mångmiljardfonderna back med mellan 5 procent och 10 procent sedan årsskiftet.

Foto:TT

Vid halvårsskiftet låg Sveriges tio största fonder back med tvåsiffriga tal, samtidigt som börsen hade rasat med 29 procent. Juli har dock varit återhämtningens månad där amerikanska börsindex steg med mellan 9 procent och 12 procent vilket blev den bästa månaden sedan april 2020. Även Stockholmsbörsen rusade där indexet över de 30 mest omsatta bolagen steg med 8 procent.

Men svenska fondsparare, som äger fondandelar i jättefonderna för sammantaget 1 390 miljarder kronor, är sannolikt inte helt nöjda. Fonder som haft mest motvind, Swedbank Roburs aktiefond Technology och fonden Robur Allemansfond Komplett, ligger fortfarande back med dryga 10 procent sedan årsskiftet.

Globala aktiefonder som den statliga premiepensionsmegafonden AP7 Aktie, med 773 miljarder kronor under förvaltning, samt Handelsbankens och Swedbanks globalfonder har klarat sig lite bättre och noterar nu runt 5 procent minus. Här har den starkare dollarn agerat räddningsplanka, eftersom fondinnehaven värderas upp med valutaeffekten för svenska sparare.

Sett över hela fondmarknaden hittas vinnarna under den senaste månaden bland branschfonder. Till exempel så har fastighetsfonder studsat tillbaka med 20 procent efter en mardrömslik start på året. De ligger dock fortfarande back med cirka 40 procent hittills i år.

Även många teknik- och småbolagsfonder har klättrat med mellan 15 procent och 20 procent under den senaste månaden.

Fondspararna ska trots en positiv återhämtning ändå inte räkna med att faran för nya börsfall har blåst över. Åtskilliga aktiemarknadsbedömare varnar för att den höga inflationen, stigande räntor, en turbulent energimarknad och högst påtagliga recessionsrisker kan sänka börserna återigen under hösten.

Exempelvis så räknar analyshuset Capital Economics med att de flesta börser faller tillbaka med 10-12 procent från dagens nivåer och att en återhämtning sker först någon gång under 2023.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera