1515
Annons

Prognos: Svensk handel bromsar in

Svensk detaljhandel har tappat tempo. Nästa år fortsätter inbromsningen. Det spår handelsanalytikerna på HUI Research i en färsk rapport.

Bild:TT

Redan i september tvingades HUI Research sänka sin prognos för årets butiksförsäljning. Nu sänker detaljhandelns analytiker förväntningarna även för 2017.

”Köpsuget i svenska hushåll blir mer ljummet de kommande åren, konsumenterna visar tecken på att hålla hårdare i plånboken eftersom man känner viss osäkerhet och oro över vart svensk ekonomi är på väg”, kommenterar Michael Cronholm, konsultchef på HUI Research.

Shoppingyran dämpas av att oron för svensk ekonomi driver sparande mot rekordhöjder samtidigt som boräntor väntas krypa uppåt och högre inflation urholkar inkomstutvecklingen, enligt rapporten.

Detaljhandeln bedöms bromsa in från 3,5 procents tillväxt 2016 till 3 procent nästa år. Siffrorna avser löpande priser.

Möbler, byggvaror och hemelektronik har haft sina glansdagar för den här gången. Samma branscher får nu ta smällen när Svensson börjar snåla, spår HUI Research.

Klädhandeln, som haft ett tungt 2016, gynnas däremot av ett stämningsläge där köpen av mer kapitalintensiva prylar växlar ned. Klädförsäljningen väntas öka från svaga 1,5 procents tillväxt i år till 2,5 procent 2017.

Sport- och fritidshandeln sticker ut som en riktig vinnarbransch, även om tempot växlar ned nästa år. HUI Research höjer sin säljprognos till 5 respektive 3,5 procents tillväxt för 2016 och 2017.

Bakom framgångarna ligger en stark träningstrend men också hög servicenivå och produktkunskap i sportbutikerna, bedömer analytikerna på HUI Research.

”God service är viktig för sport- och fritidshandeln. Inte bara för att konkurrera med klädhandeln utan också för att möta konkurrens från renodlade närbutiker…”, skriver HUI Research i sin rapport.

Dagligvaruhandeln kämpar med prispress och ökad konkurrens från den expanderande krogbranschen.

”Sakta men säkert tar restaurangerna en allt större del av marknadskakan, mycket tack vare hushållens goda utveckling där allt fler har råd att lägga allt mer på att äta ute”, skriver analytikerna.

HUI Research sänker sin prognos för matbutikernas tillväxt 2016 till 2,5 procent, från tidigare 3 procent. Nästa är väntas omsättningen dock åter växla upp till 3 procent med draghjälp av högre matpriser.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?