Prognos: Då krymper Kinas befolkning

Fram till 2029 kommer befolkningsmängden i Kina fortsätta att öka. Men sedan blir det stopp och kurvan börjar peka nedåt i stället, enligt en forskningsrapport.

Shanghai.
Shanghai.Foto:Yu shenli/ ASSOCIATED PRESS / TT

1,44 miljarder. Så många invånare kommer det att bo i världens mest folkrika land om tio år, enligt en rapport från Kinas akademi för samhällsvetenskaper (CASS).

Året därefter minskar i stället antalet invånare, vilket leder till att Kina redan nu kommer behöva börja tänka om. När befolkningsmängden minskar, färre barn föds och populationen åldras – blir bland annat arbetskraften lidande.

"Från en teoretisk synpunkt kommer den långsiktiga befolkningsminskningen, särskilt när den åtföljs av en ständigt åldrande befolkning, att orsaka mycket ogynnsamma sociala och ekonomiska konsekvenser", står det i rapporten.

Runt århundradets mitt, 2050, förväntas befolkningen vara nere på 1,36 miljarder vilket då kan innebära ungefär 200 miljoner färre kineser i arbetsför ålder. Om det låga födelsetalet förblir oförändrat kan befolkningen falla till 1,17 miljarder år 2065, enligt rapporten.

Kinas ettbarnspolitik infördes 1979 för att stävja befolkningsökningen. Den innebar bland annat att kvinnor som fick fler än ett barn riskerade böter eller tvingades till abort. Politiken övergavs 2015 då par tilläts att skaffa två barn, men fortfarande föds för få barn för att föryngra arbetskraften och försörja den allt äldre befolkningen.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Michelin NordicAnnons

Så kan CO2-neutrala däck minska ditt klimatavtryck

Eldrift förstås, men därefter är valet av rätt däck en av de viktigaste faktorerna för att minska bilens klimatavtryck.

Michelin lanserar nu världens första däck som är koldioxidneutralt. 

Lär dig mer om hur moderna däck kan minska ditt klimatavtryck 

Intresset för eldrivna bilar blir allt större. Enligt Bil Sweden ökade antalet laddbara bilar i Sverige med 132 procent under 2020.

De flesta som byter till elbil gör det främst av miljömässiga skäl, de vill köra med så liten klimatpåverkan som möjligt. 

Ett annat, mer okänt sätt, att köra mer miljövänligt är att välja rätt typ av däck. 

Michelin, en av världens ledande däcktillverkare, lanserar nu däcket e.Primacy – världens första däck som är koldioxidneutralt vid inköpstillfället. 

e.Primacy har även en Miljövarudeklaration (EPD) vilket innebär att en livscykelanalys införlivats i tillverkningen för att minimera påverkan på miljön.

Med en unik mängd elastiska elastomer och en ökad andel biomaterial kan Michelin e.Primacy minska koldioxidutsläppen med 174 kg under dess livstid. Det motsvarar en resa mellan Paris och Warszawa, tur och retur.

– Vi har som mål att halvera koldioxidutsläppen i produktionen fram till 2030 jämfört med 2010, för att sedan bli helt koldioxidneutrala år 2050. Vi utvecklar lösningar för att använda förnybara och återvunna material vid däcktillverkningen och samtidigt förbättra prestandan, säger Scott Clarc, medlem i Michelingruppens verkställande kommitté.

27 procent mindre rullmotstånd

Michelin e.Primacy har 27 procent lägre rullmotstånd jämfört med de närmaste konkurrenterna. Förklaringen kallas Energy Airshield compund, ett super-lufttätt skikt med låg energiförlust som ökar räckvidden för elbilar eller minskar bränsleförbrukningen för fossildrivna fordon.

Det innebär upp till 7 procent längre räckvidd för en batteridriven bil eller ytterligare 30 kilometer i räckvidd för en elbil som från början har en beräknad räckvidd på 400 kilometer.

Den genomsnittliga bränsleförbrukningen minskar i sin tur med 0,21 liter per 100 kilometer.

Lär dig mer om hur moderna däck kan minska ditt klimatavtryck 

 

Mer från Michelin Nordic

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Michelin Nordic och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?