Annons

Proffsen: Misstagen vi aldrig gör om

1. Vilket entreprenörsmisstag gör du aldrig om? 

2. Vilka tre frågor ställer du alltid vid en anställningsintervju?

3. Vilket är ditt bästa säljknep? 

Entreprenörerna Gunilla von Platen, Torsten Jansson och Johan Skarborg berättar om sina största misstag.
Entreprenörerna Gunilla von Platen, Torsten Jansson och Johan Skarborg berättar om sina största misstag.

Gunilla von Platen, grundare Xzakt Kundrelation: 

Foto:Joey Abrait

1. Vilket entreprenörsmisstag gör du aldrig om? 

”Att inte ha en dominant kund utan hellre har fler mindre kunder som man inte är lika starkt beroende av. Jag satsar också på att göra ett riktigt bra förarbete och få med så mycket som möjligt i avtalet, eftersom det är lättare att förhandla villkor innan avtalet skrivs på.” 

2. Vilka tre frågor ställer du alltid i en anställningsintervju? 

”Var är du i syskonskaran och hur har det påverkat dig? Vad har du fått med dig för värderingar hemifrån som präglat dig och gjort dig till den du är i dag? Och någon fråga för att höra hur personen hanterat en konflikt på en tidigare arbetsplats.”

3. Vilket är ditt bästa säljknep? 

”Att aldrig vara rädd för att lyfta på luren och boka det mötet man vill boka oavsett vem det är. Trägen vinner och man ska aldrig ge upp även om man får ett nej första gången. Försäljning handlar i grunden om relationsbyggande och förtroende.”

 

Torsten Jansson, vd och grundare av New Wave

Foto:CAROLINA BYRMO

1. Vilket entreprenörsmisstag gör du aldrig om?
”Jag kommer aldrig mer att ha en belåning som är så hög att man blir beroende av någon enskild lånegivare. Då är det bättre att växa långsammare. Hade jag känt till förra finanskrisen i förväg, skulle jag ha sett till att bolaget var mindre belånat, hade mer spridd finansiering med fler banker och längre löptider på lånen.”

2. Vilka tre frågor ställer du alltid vid en anställningsintervju?
”Varför vill du ha jobbet? Är du 100 procent ärlig och rak?
Är det något jag inte frågat som du vill berätta eller som jag borde veta?”

3. Vilket är ditt bästa säljknep?
”Det är inget knep direkt, men jag försöker alltid ta reda på kundens behov, och vad kunden kan vara hjälpt av. Sedan ser jag till att rikta ett erbjudande som är bra för kunden. Om man ska bygga långsiktiga relationer måste det vara bra får båda parter.” 

 

Johan Skarborg, vd och grundare av Academic Work Group

Foto: BJORN EKLUND

1. Vilket entreprenörsmisstag gör du aldrig om?
”Tror att jag kommer göra om de flesta! En dyrköpt lärdom från de första åren är hur viktigt det är att anställa rätt personer. Att verkligen förstå vad det är för profil vi söker, och vara supertydlig med vilka förväntningar vi har på den personen. För att sedan stötta, utmana och följa upp så att vi får det resultat vi förväntar oss. I början var jag bara så glad att någon ville jobba med oss och var inte tydlig som chef.”

2. Vilka tre frågor ställer du alltid vid en anställningsintervju?
”På Academic Work jobbar vi med kompetensbaserad rekrytering, vilket innebär att vi definierar de viktigaste kompetenserna för rollen, och ställer frågor för att få fram konkreta exempel på de kompetenserna. Därför varierar frågorna jag ställer. Jag tycker annars att det är intressant att förstå varför man söker jobbet. Jag säkerställer också alltid att man gillar vår företagskultur och vill vara med och utveckla den.”

3. Vilket är ditt bästa säljknep?
Företag kan se identiska ut från utsidan, ha samma affärsidé, hyggligt samma strategi och så vidare. Men ett av företagen har nöjdare kunder, tjänar och omsätter mer. Varför då? Jo, det handlar alltid om att de har bättre och mer engagerad personal. Det är det som är ”knepet”. Företaget med de bästa och mest engagerade medarbetarna är det som kommer leverera bäst och sälja mest. Mitt bästa knep, oavsett kategori, är att bäst personal vinner.”

 

 

 

 


Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?