Annons

Professorns bästa tips: Så hittar du kunderna på nätet

Att navigera på nätet är inte alltid lätt och för företag finns det både fallgropar och nya möjligheter.

För att få de bästa tipsen i den digitala djungeln har Di pratat med Sara Rosengren som är professor i företagsekonomi på Handelshögskolan i Stockholm.

Sara Rosengren på Handelshögskolan i Stockholm forskar om marknadsföring och detaljhandel. För att lyckas som detaljist på nätet gäller det att synas på rätt sätt.
Sara Rosengren på Handelshögskolan i Stockholm forskar om marknadsföring och detaljhandel. För att lyckas som detaljist på nätet gäller det att synas på rätt sätt.Foto:Juliana Wiklund

Detaljhandeln går igenom ett paradigmskifte där de digitala kanalerna och verktygen vinner alltmer mark. Förra året fortsatte sektorns e-handel att växa och omsatte 67 miljarder kronor, vilket innebär att den utgjorde nästan 9 procent av detaljhandelns totala försäljning.

I år väntas summan öka ytterligare och landa på 77 miljarder kronor. Men omställningen till de digitala kanalerna har inte varit helt lätt och innebär flera nya utmaningar, enligt Sara Rosengren som är professor i företagsekonomi och som har forskat inom marknadsföring och detaljhandel.

”Branschen måste tänka om och betrakta sina fysiska butiker på ett nytt sätt. Den traditionella butiken kommer sannolikt att fylla en annan funktion än tidigare, och det krävs nytänkande för att hitta rätt i denna utveckling”, säger Sara Rosengren.

Här följer hennes bästa tips som kan underlätta för företag att navigera på nätet.

1. Se till att kunderna hittar till dig

”På nätet är både din och konkurrenternas butik bara ett klick bort, men utbudet är också stort. Du kan därför inte förlita dig på att kunden kommer att hitta till just dig. För varor där konsumenten gör noggrann research kan det räcka att finnas högt upp bland sökresultaten, men när kundens research är begränsad eller där alternativen är svåra att överblicka blir det viktigt att även synas på andra sätt, som annonsering eller samarbeten med influencers. Se till att synas i de kanaler där kunderna faktiskt befinner sig.”

Men se upp med:  ”Ha inte övertro på e-butikens tillgänglighet och väg in de risker som samarbeten med influencers kan innebära, då företagets rykte kan komma att kopplas samman med partnerns. Det är på både ont och gott.”

2. Konsumenten styr i den digitala miljön

”I den digitala miljön ökar kraven på att interaktioner skapar värde för kunden. Uppmärksamheten är begränsad och tålamodet är kort. Ett sätt att fånga upp mottagarvärdet är att tänka i termer av reklamkapital. Översatt till e-handeln innebär det bland annat att leverera snabb, enkel och träffsäker navigering.”

Men se upp med: ”Ikea-lösningen, att leda kunden runt i butik för att stimulera mer köp, fungerar inte på nätet. I takt med att kunderna vänjer sig vid detta kommer deras beteenden och förväntningar på fysiska butiker också att förändras.”

3. Den fysiska butikens nya roll

”Företag som är verksamma både via fysiska butiker och genom e-handel måste se över de två kanalernas samverkan och roller. Mycket tyder på att den fysiska affären går alltmer mot att fungera som ett skyltfönster som driver försäljningen online. Samtidigt är den överlägsen vad gäller att ge inspiration och skapa merförsäljning, vilket gör att även e-handlare har börjat etablera fysiska affärer som komplement.”

Men se upp med: ”Om fysiska butiker bara betraktas som en ren säljkanal, riskerar du att missa deras kommunikativa roll. Det kan i sin tur leda till felaktiga beslut.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ScriveAnnons

Svenska tillväxtbolaget slår hål på myter om e-signering

Elektroniska underskrifter ge bättre lönsamhet.
Elektroniska underskrifter ge bättre lönsamhet.

Trenden är tydlig – att signera avtal med ett klick lockar både stora och små företag.

Samtidigt finns det fortfarande många myter och missuppfattningar kring e-signering.

Kom igång säkert med Nordens ledare inom e-signering – läs mer om Scrive här 

När Scrive drog igång sin verksamhet 2010 hade digitaliseringen inte fått sitt ordentliga genombrott i Sverige. För det svenskägda bolaget krävdes det enträget arbete för att övertyga kunderna om att e-signaturen faktiskt hade kommit för att stanna.

– Marknaden började mogna på allvar 2016 och i dag är det inte längre en frågeställning om en elektronisk underskrift är juridiskt bindande eller inte, säger Scrives vd Viktor Wrede.

Samtidigt tvekar vissa kunder fortfarande kring säkerhetsaspekten. Farhågan är att e-signeringsverktyget som gör det möjligt att signera avtal och många andra typer av dokument med hjälp av några tangentklick helt enkelt inte är tillförlitligt.

– Men det är bättre och säkrare att använda Scrive och e-signering än att underteckna avtal och kontrakt på ett fysiskt utskrivet papper. Det har alltid varit juridiskt möjligt att signera dokument elektroniskt men det är först nu marknaden vågar, säger Viktor Wrede.

Lämpar sig väl även för småföretag

En vanlig missuppfattning är att e-signeringstjänster enbart passar bolag med stora volymer av avtal och dokument. På sin kundlista har visserligen Scrive flertalet globala bolag med verksamheter i många länder.

– Men vi finns till för alla, stora som små. Tjänsten gör att även småföretagarnas arbetstillvaro underlättas, att de sparar tid och att de därmed kan göra fler affärer. Behoven finns i alla sorters bolag. Varje år ska exempelvis något styrelseprotokoll, en årsredovisning och ett stämmoprotokoll undertecknas, säger Viktor Wrede.

En annan myt, konstaterar han, är att elektroniskt underskrivna dokument i högre grad riskerar att hamna i fel händer. I verkligheten är det snarare tvärtom.

– Genom vår lösning kan företagen digitalisera alla kontrakt och sedan lagra dem virtuellt. På så sätt kan både chefer och anställda komma åt alla sina kontrakt från butikerna och kontoren med en enkel knapptryckning men åtkomst för utomstående är förstås skyddad, säger Viktor Wrede.

Minskad risk att slarva bort dokument

Följdeffekten blir snabbare kundservice, bättre skydd mot bedrägerier och ett betydligt bättre system för säker förvaring av kontrakt.

– Och risken för att du som företagare ska tappa bort dokument är obefintlig. Du får helt enkelt bättre koll. Du slipper att gå runt i arkivrum och leta reda på rätt avtal, dokument och offerter. Den här typen av minskad administrationstid gör att företagen kan effektivisera sina verksamheter – och därmed göra fler affärer.

Dessutom, påpekar Viktor Wrede, kan ett ökat fokus på elektroniska underskriften ge bättre lönsamhet.

– När en av våra kunder inom bilindustrin gick över till en helt digitaliserad process sparade de in åtta heltidsanställningar. Det här handlade om personer som tidigare bara satt och hanterade fel i kontrakt, och som nu fick andra och mer relevanta arbetsuppgifter.

Ett av de vanliga missförstånden är att man tror att tjänsten ska vara dyr – när det egentligen finns pengar att spara i förlorade affärer för att administrationstiden slukar tid.

– Nettoeffekten av att gå över till e-signering är i princip alltid positiv för våra kunder, säger Viktor Wrede.

Här kan du testa Scrive gratis 

Mer från Scrive

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Scrive och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?