1515
Annons

Professorn om svårigheten med innovationer

Att arbeta med innovation är att navigera i osäkerheten, menar innovationsprofessorn Sofia Börjesson.
”Innovationsarbetet är viktigt, men eftersom det går utanför ramarna kan det vara svårt för stora, industriella bolag att få in det i sin verksamhet”, säger hon.

Professorn Sofia Börjesson anser att rationella bolag som presterar goda resultat ofta har svårt med innovativt arbete i den ordinarie verksamheten.
Professorn Sofia Börjesson anser att rationella bolag som presterar goda resultat ofta har svårt med innovativt arbete i den ordinarie verksamheten.Bild:Jan-Olof Yxell

Innovativa företag, innovativa ledare och innovativa lösningar – i dagens samhälle kryllar det av referenser till att arbeta innovativt.
En som har stor erfarenhet av detta är Sofia Börjesson, professor i ledning och organisering inom innovation på Chalmers.

”Innovation är på många sätt ett av de mest devalverade orden. Alla pratar om det och hur viktigt det är, men färre sätter ord på den komplexitet som innovation innebär”, säger hon.

För att förstå vad innovation är måste man enligt Sofia Börjesson börja med att särskilja det från produktutveckling.

Produktutveckling handlar om att utveckla den produkt som ett företag har bestämt sig för att göra, medan innovation går ut på att ta fram helt nya värdeerbjudanden.

”Innovation handlar om att försöka hitta något som man egentligen inte visste att man sökte och att skapa något nytt som kan kommersialiseras. Men det är svårt för många etablerade företag eftersom de är byggda för att säkerställa dagens affär.”

Själv har Sofia Börjesson i flera år forskat om de största svenska industribolagen och deras utmaningar med att arbeta med innovationer. Dessa bolag har stora produktutvecklingsenheter, vars uppgift är att utveckla produktportföljen.
Generellt har dessa enheter stor makt när det ska tas fram nya produkter, vilket riskerar att drabba företagens innovationsarbete.

”De stora industriföretagen bygger på storskalighet, effektivitet och en logik av att minska osäkerheten eller att förutse marknaden. Därför efterfrågas reflexmässigt ett ”business case” eller en kalkyl när en ny produkt eller tjänst presenteras. Det är bra för kända produkter och marknader, men oförenligt med innovation”, säger Sofia Börjesson och utvecklar:
”Det leder till att rationella bolag som presterar goda resultat får svårt att pussla in ett innovativt arbete i den ordinarie verksamheten. Bolag som befinner sig i en kris och inte har något val blir därför ofta mer innovativa.”

Det kan med andra ord låta som att de små och medelstora bolagen, där bolagsstrukturerna inte är lika inarbetade, har störst möjlighet att vara innovativa. Det är dock inte hela sanningen.

”Små företag har i gengäld begränsade resurser till att utforska nya områden. Då prioriterar man oftast beprövade vägar för att överleva.”

På Stockholmsbörsen har de högst värderade bolagen flera decennier på nacken. De genomsyras därför ofta av ett rationellt styrsätt som alltså riskerar att missgynna innovation.

”De största svenska bolagen är äldre industriföretag och även om de från början har byggts upp genom innovation har de sedan utvecklats med hjälp av produktutveckling. Jämför man med exempelvis USA så har de många unga bolag som är högt värderade och som är klassade som innovativa. Google är ett exempel”, säger Sofia Börjesson.

För att ett stort bolag ska kunna vara innovativt menar Sofia Börjesson att det är viktigt med en långsiktigt arbetande styrelse. Hon lyfter även fram att vd:n har en nyckelroll för att medarbetarna ska våga testa sådant som ligger utanför de ordinarie processerna.

”SKF:s förre vd Tom Johnstone är ett exempel på en vd som uppmuntrade innovationsarbete och därmed gjorde det arbetet legitimt”, säger Sofia Börjesson.

Hon menar även att läkemedelsbranschen är en sektor där innovation uppmuntras.

”Det ligger lite i deras DNA att pröva olika vägar för att försöka ta fram helt nya läkemedel. Men de är också skickliga på att stänga eller lägga ned sådana projekt som inte lyckas.”

Men Sofia Börjesson är inte bara forskare vid Chalmers. Sedan 2012 är hon även styrelseledamot i Ingenjörsvetenskapsakademin, IVA. Hon menar att IVA är en plattform för samverkan mellan näringsliv och akademi, vilket gynnar båda parter.

”IVA är en oberoende arena där akademiker och praktiker möts. Men forskningen kring hur man leder och organiserar för innovation är ett ungt ämne, så för att utveckla kunskaperna på området menar jag att vi akademiker måste arbeta tillsammans med näringslivet.”


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?