1515

Professor varnar: Flockimmunitet i Stockholm kan dröja

I Stockholm hade 7,3 procent utvecklat antikroppar för covid-19 i månadsskiftet april-maj, enligt Folkhälsomyndighetens nya studie.

Om inte fler än så var immuna vid den tiden kan man inte hoppas på flockimmunitet i staden till sommaren, anser matematikern Tom Britton.

Foto:Claudio Bresciani/TT

Tom Britton, professor i matematisk statistik vid Stockholms universitet, har tidigare beräknat att flockimmunitet skulle kunna uppnås om 40 procent av befolkningen smittats, och att smittspridningen i Stockholm därmed skulle kunna avstanna av i mitten av juni.

Men om Folkhälsomyndighetens resultat överensstämmer med andelen immuna i verkligheten lär det inte ske – eftersom andelen är betydligt lägre än tidigare uppskattningar, enligt Tom Britton.

”Om det är så att de tidigare beräkningarna är felaktiga och att det är klart färre som har smittats, då kan man inte längre hoppas på flockimmunitet. Viss partiell immunitet, ja, men inte flockimmunitet”, säger han.

Detta sägs med förbehållet att resultaten faktiskt är helt representativa, vilket inte är helt klarlagt, samt med förbehållet att antikroppar är en förutsättning för immunitet. Immunologen Petter Brodin vid Karolinska institutet har exempelvis sagt att det inte nödvändigtvis måste vara så.

Enligt Brodin finns möjligheten att man kan ha varit smittad och därmed utvecklat ett visst skydd mot viruset utan att testa positivt för antikroppar.

”Om det är förklaringen, att det finns ett antal som inte har antikroppar men som ändå är skyddade, då finns fortfarande möjligheten att vi närmar oss flockimmunitet i juni (i Stockholm)”, säger Tom Britton.

Enligt statsepidemiolog Anders Tegnell är dock resultaten från den första studien inte långt ifrån vad man hade räknat med.

”Det ligger inte så off att vi är djupt oroade”, säger han.

Och allt talar för att vi kommer att se en avtagande smittspridning till följd av ökad partiell immunitet, säger Tegnell.

”Allt vi vet om den här typen av sjukdomar talar för att vi kommer att ha en fortsatt avtagande andel smittade, förutsatt att folk inte ändrar sitt beteende på ett drastiskt sätt.”

Effekterna av partiell immunitet har redan börjat synas, säger han.

”Vi ser en sakta avtagande smittspridning, trots att inga fler åtgärder har vidtagits. Om något har väl personer kanske mer sociala kontakter än tidigare, enligt alla indikationer – och trots det ser vi fallande intag på intensivvårdsavdelningarna, som förmodligen är den bästa indikatorn.”

Han är dock noga med att fortsatt påpeka att flockimmunitet i sig inte är målet man arbetar efter.

”Immunitet vid den här typen av sjukdomar fungerar inte så, det är därför vi inte använder begreppet. Flockimmunitet är ett tillstånd som egentligen bara kan uppstå när man har ett vaccin”, säger Anders Tegnell.

 


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?