Annons

Produktionsbolaget omsätter 265 miljoner: ”Intresset för svenskt drama ökar”

Produktionsbolaget FLX växer i snabb takt och omsätter nu 265 miljoner kronor.

Bakom tillväxten ligger bolagets satsning på drama.

Foto:Magnus Andersson

Produktionsbolaget FLX är aktuella med den sjätte säsongen av den svenska humorserien ”Solsidan” nu i oktober. Serien är en samproduktion mellan FLX och Jarowskij, som på uppdrag av TV4 ska producera tre nya säsonger inom de kommande fyra åren.

”Solsidan är bland det roligaste man kan göra, så det är ett kärt återseende kan man säga”, säger FLX:s vd Pontus Edgren.

FLX startades upp 2007 av skådespelaren, komikern och regissören Felix Herngren. Idag består produktionsbolaget av flertalet olika aktiebolag och har delat in sin verksamhet i fem olika affärsområden: reklam, långfilm, manuslösa produktioner, drama och komedi. I fjol omsatte företaget 265 miljoner kronor. 

”Vi har sett en positiv utveckling och tillväxt på de flesta av våra affärsområden, och det som sticker ut mest är drama. Det har varit en explosiv efterfrågan och på kort tid är det nu sex, sju stora kunder som beställer drama i Sverige, jämfört med en eller två som det var för några år sedan”, berättar Pontus Edgren. 

Vd:n berättar att drama är en relativt ny satsning från FLX:s håll. Företaget köpte rättigheterna till Malin Giolitos roman ”Störst av allt” för två år sedan, och hade dessförinnan köpt rättigheterna till Carolina Neuraths ”Fartblinda”. Båda produktionerna hade premiär på Netflix respektive C More tidigare i år.

”Störst av allt” fick även internationell uppmärksamhet under namnet ”Quicksand”. Finns det ett ökat intresse för svenskt drama internationellt?

”De här nya köparna som kommer in nu, som Netflix och HBO, ser mer och mer hur lokalt innehåll kan slå internationellt. Det blir gradvis en ökad acceptans för icke engelskspråkiga serier. Intresset för svenskt drama ökar i takt med att det får spridning. Störst av allt har till exempel en klar majoritet av sina tittare utanför Sverige”.

I juni i år blev SF en ny delägare i FLX. Att produktionsbolaget tog in en svensk koncern som delägare var ett medvetet val.

”Det är inte ovanligt att svenska produktionsbolag under åren har hamnat i internationella koncerner. Vi tyckte det var spännande att se om man kunde hitta en svensk ägare så att vi tillsammans kan bygga en stark, svensk producent och distributör med internationella ambitioner”, säger Pontus Edgren.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?