1515

Produktionsbolaget omsätter 265 miljoner: ”Intresset för svenskt drama ökar”

Produktionsbolaget FLX växer i snabb takt och omsätter nu 265 miljoner kronor.

Bakom tillväxten ligger bolagets satsning på drama.

Foto:Magnus Andersson

Produktionsbolaget FLX är aktuella med den sjätte säsongen av den svenska humorserien ”Solsidan” nu i oktober. Serien är en samproduktion mellan FLX och Jarowskij, som på uppdrag av TV4 ska producera tre nya säsonger inom de kommande fyra åren.

”Solsidan är bland det roligaste man kan göra, så det är ett kärt återseende kan man säga”, säger FLX:s vd Pontus Edgren.

FLX startades upp 2007 av skådespelaren, komikern och regissören Felix Herngren. Idag består produktionsbolaget av flertalet olika aktiebolag och har delat in sin verksamhet i fem olika affärsområden: reklam, långfilm, manuslösa produktioner, drama och komedi. I fjol omsatte företaget 265 miljoner kronor. 

”Vi har sett en positiv utveckling och tillväxt på de flesta av våra affärsområden, och det som sticker ut mest är drama. Det har varit en explosiv efterfrågan och på kort tid är det nu sex, sju stora kunder som beställer drama i Sverige, jämfört med en eller två som det var för några år sedan”, berättar Pontus Edgren. 

Vd:n berättar att drama är en relativt ny satsning från FLX:s håll. Företaget köpte rättigheterna till Malin Giolitos roman ”Störst av allt” för två år sedan, och hade dessförinnan köpt rättigheterna till Carolina Neuraths ”Fartblinda”. Båda produktionerna hade premiär på Netflix respektive C More tidigare i år.

”Störst av allt” fick även internationell uppmärksamhet under namnet ”Quicksand”. Finns det ett ökat intresse för svenskt drama internationellt?

”De här nya köparna som kommer in nu, som Netflix och HBO, ser mer och mer hur lokalt innehåll kan slå internationellt. Det blir gradvis en ökad acceptans för icke engelskspråkiga serier. Intresset för svenskt drama ökar i takt med att det får spridning. Störst av allt har till exempel en klar majoritet av sina tittare utanför Sverige”.

I juni i år blev SF en ny delägare i FLX. Att produktionsbolaget tog in en svensk koncern som delägare var ett medvetet val.

”Det är inte ovanligt att svenska produktionsbolag under åren har hamnat i internationella koncerner. Vi tyckte det var spännande att se om man kunde hitta en svensk ägare så att vi tillsammans kan bygga en stark, svensk producent och distributör med internationella ambitioner”, säger Pontus Edgren.


Innehåll från Orbitvu NordicAnnons

Här är verktygen som optimerar produktexponering online

För två år sedan startade då 17-åriga Gustav Grøn Risager Clausen, (CEO) och David Samuel Holsko, (COO) Orbitvu Nordic, en start-up som skapar perfekta produktbilder på några sekunder. Fram till idag har bolaget en årlig tillväxt på 300 + procent vilket i år resulterar i intäkter på 9 miljoner sek.  

Steve Jobs, som var medgrundare och VD för Apple Inc, är en stor förebild till grundarna och har inspirerat dem att tänka stort. Något som resulterat i att Orbitvus teknologi idag används av stora företag som Boozt, Plantagen och Lyko. Orbitvu Nordic distribuerar Orbitvus fotostudioutrustning och mjukvara i Sverige, Norge, Danmark, Finland och på Island.

Här finner du mer info om fotostudio för produktbilder med 360° vy, 2D-foton och videoupptagningar 

Ökad kundlojalitet med högkvalitativa produktbilder

Idén till Orbitvu kom till då grundarna såg hur många webbutiker som hade problem med att ta bra, konsekventa produktbilder billigt och i hög kvalitet för webbpublicering. Lösningen på problemet blev en integrerad och automatiserad fotostudio med tillhörande mjukvara där kunden snabbt kan skapa perfekta produktbilder, även med 360° vy. 

– Det finns ett ökat förtroende för produkten som köps online om man har kunnat se hela produkten i en 360° vy och läsa produktbeskrivningen. Det skapar ett förtroende att produkten lever upp till förhoppningar och minskar antalet returer, säger David Samuel Holsko. 

Optimalt verktyg för digital närvaro

Många företag har under pandemin märkt hur avgörande digital närvaro är för affärsverksamheten. Som konsekvens upplever nu många företag ett behov av effektiva arbetsprocesser för publicering av innehåll online. Orbitvu Nordics affärsmodell är enkel och bygger på en finansieringsmodell där man med en månadsavgift får ta del av studion.

– Vårt syfte är att hjälpa e-handlare effektivisera resan från produktfotografering till webbpublicering och skapa bättre innehåll, vilket kommer förbättra deras kundupplevelse. Vi kan integrera vår lösning för alla stora och små företag med behov av en kostnadseffektiv lösning för publicering av produktbilder online. Vår lösning kan sänka kostnaderna som annars läggs på fotograf, hyra av studio och redigering rejält, säger Gustav Grøn Risager Clausen.

Vill du veta mer om Orbitvus mjukvara? Läs här

Tre snabba med Lyko

1. Varför har ni valt att visa produkterna i en 360° vy?

För att ge kunderna bästa möjliga information innan köpet. De kan vända, vrida, zooma in produkten och läsa t.ex. innehållsförteckning och hur produkten ska användas.

2. Hur har ert arbetsflöde med publicering av produktbilder förändrats?

Produktfotograferingen har definitivt blivit mycket snabbare tack vare den automatiska friläggningen och enkelheten i programmet.

3. Hur har 360° vyn påverkat er kundupplevelse?

Vi har sett att kunderna använder funktionen mycket och det tar vi som ett kvitto på att det är en bra funktion. Förflyttningen till e-handeln har varit stor till följd av Covid och denna funktion ersätter inte den fysiska upplevelsen i att hålla i något i en butik men underlättar helt klart för kunden att fatta ett informerat köpbeslut.

Om Orbitvu Nordic i Danmark

Industri: Content production & management automation
Teknologi: Mjukvara som automatiserar produktfotografering med en användarvänlig teknik, redigerar automatiskt bort bakgrunden, skapar 360° bilder och med templates redigeras automatiskt skuggor och belysning och exporterar till önskad destination.
Service: Alla kunder stöds personligen av Orbitvu Nordics team
Omsättning (sek): 2021: 9 Mkr. Förväntad 2022: 13–18 Mkr.
Team: Gustav (CEO) Gustav@orbitvunordic.com, David (COO) David@orbitvunordic.com och Johannes (CMO) Johannes@orbitvunordic.com

orbitvunordic.com/se/kontakt

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Orbitvu Nordic och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?