Annons

Privatkunderna ökade när företagen tog coronapaus

Från gå-bort-present till vardagslyx. Det var tanken när Flowery startade sin prenumerationstjänst på snittblommor. Till hösten öppnar bolaget sin första fysiska butik, samtidigt som efterfrågan har ökat när fler arbetar hemifrån i coronatider.

Sandra Ekegrens och Madeleine Arayas företag Flowery är en prenumerationstjänst för snittblommor där de tillsammans skapar nya kompositioner som levereras till kund varje eller varannan vecka.
Sandra Ekegrens och Madeleine Arayas företag Flowery är en prenumerationstjänst för snittblommor där de tillsammans skapar nya kompositioner som levereras till kund varje eller varannan vecka.Foto:Jesper Frisk
Foto:,
Foto:Jesper Frisk
Foto:Jesper Frisk
Foto:Jesper Frisk

På det lilla kafébordet står en enorm bukett med rosa pioner, olivkvistar och en klarblå riddarsporre. 

”Det är också ett stort monsterablad och lejongap som vår leverantör personligen har varit och hämtat direkt hos odlaren i Holland”, säger Sandra Ekegren och vrider lite på vasen. 

Tillsammans med Madeleine Araya driver hon Flowery, en prenumerationstjänst för snittblommor, där de tillsammans skapar nya kompositioner som levereras till kunden varje eller varannan vecka, och hittills har deras leveranser inte drabbats nämnvärt av den pågående coronapandemin.

”Precis i början märkte vi att det var svårt att få tag på gröna blad, som exempelvis eukalyptus, då de ofta kommer från Italien. Men corona medförde också en dipp i inköpspriser, vilket var gynnsamt för kunderna”, säger Madeleine Araya.

Duon lärde känna varandra när de arbetade på samma reklambyrå, där Sandra Ekegren var projektledare och Madeleine Araya säljare. 

”Vi upptäckte att vi kompletterar varandra och blev goda vänner. Jag kan kasta upp en massa bollar i luften och Madeleine fångar upp alla. Hon får saker att hända”, säger Sandra Ekegren.

Precis så gick det också till när de startade Flowery 2015. Sandra Ekegren hade länge gått i entreprenörstankar och berättade om som idé om en prenumerationstjänst på blommor. 

”Jag älskar att köpa blommor och inreda med det hemma. Men jag saknade ett ställe där man kan unna sig fina blommor till vardags. Blomsterbutiken var för mycket gå bort-bukett och torget hade för tråkig kvalitet”, säger hon och fortsätter:

”Jag berättade om idén för Madeleine, och nästa dag hade hon redan ringt något nummer som hon hade sett på en lastbil och hittat en leverantör i Holland.” 

Foto:Jesper Frisk

Holland är den europeiska blomsterhandelns epicentrum. Hit kommer blommor från alla världens hörn för att säljas på en blomsterbörs till återleverantörer och florister. Här började även Flowery-duon köpa in sina blommor och blad efter att de blev klara med sin floristutbildning. 

”Innan vi började var det viktigt för oss att förstå vilka blommor som håller länge hos kund, vilka som klarar att sitta tillsammans och vilka som är i säsong när. För oss är hållbarhet jätteviktigt och där försöker vi också utbilda kunderna genom att till exempel berätta varför vi väljer bort vissa blommor när de inte är i säsong”, säger Madeleine Araya och får medhåll från Sandra Ekegren:

”Men att handla i säsong är inte bara bra för miljön, utan också för kunden. Vår prioritet är att man ska få så många stjälkar som möjligt, så om vi tar pionerna här som exempel så kan de kosta det femdubbla i december mot nu när de växer naturligt.” 

Med varje blomsterleverans skickas ett kort med en beskrivning av vilka växterna är, varifrån de kommer och hur de ska skötas. Mycket tid har lagts på att hitta odlare som har schyssta arbetsvillkor och spårbarhet, något som inte är helt vanligt i blomsterbranschen. Men i takt med att Flowery har fått fler kunder, och därmed kan lägga större ordrar, har det också blivit lättare. 

”Ju mer volym desto större påverkansmakt har man, och vi gick in i den här branschen med en vilja att förbättra och förändra den. Tack vare prenumerationen vet vi också exakt hur många kunder vi köper för och kan därmed undvika svinn.”

Varje levereras kostar 295 kronor och är obunden. Det innebär att det inte är en färdig bukett, utan att det är upp till kunden om man vill ha allt i en vas eller fördela det på flera.

”Det finns inga rätt eller fel. Sedan hoppas vi att vi kan överraska kunderna i bland med något som de kanske inte hade köpt själva. Varje vecka är ju lite av ett kinderägg i blomsterform”, säger Sandra Ekegren. 

Varje vecka levererar Flowery till några tusen kunder i Stockholmsområdet. Mer specifik än så vill man inte vara med kundgruppen som består av både företag och privatpersoner. Under coronapandemin har dock flera företag pausat sina prenumerationer, något Flowery har tagit igen på privatsidan som vuxit med över 150 procent sedan mitten av mars. 

”Det är nog många som vill ha det lite extrafint när man sitter hemma och arbetar. Samtidigt har vi lärt oss mycket på coronakrisen. Även om vi har fortsatt att växa, har det visat vikten av att ha stor spridning bland företagskunderna. Det hade vi redan, med till exempel frisersalonger som inte stängt ner, men att sprida risken kommer vi att arbeta ännu mer aktivt med efter det här”, säger Madeleine Araya. 

Sedan 2016 har Flowery vuxit med lönsamhet och 2019 omsatte bolaget omkring 4 miljoner kronor men i år tror grundarna på stark tillväxt och ett omsättningsskutt till minst 12 miljoner kronor. I fjol tog Flowery också in 3 miljoner i kapital mot 20 procent av bolaget, pengar som nu satsas på företagets första butik som öppnar i Stockholm i september, lansering av en blomsterbudstjänst och expansion av prenumerationstjänsten till Göteborg. 

 


Innehåll från GoCo Development Annons

Innovationskluster inom hälsa i Mölndal tar form

Signaturbyggnaden The House – en miljö konstruerad för naturliga möten över kontorsgränserna med dedikerade innovationsledare.
Signaturbyggnaden The House – en miljö konstruerad för naturliga möten över kontorsgränserna med dedikerade innovationsledare.

I januari tidigare i år togs det första spadtaget för det som ska bli GoCo Health Innovation City i Mölndal – ett innovationskluster vars huvudsyfte är att driva innovation inom hälsa och skapa ett bättre liv för människor. 

Det började med att AstraZeneca hade markyta som bolaget inte behövde för sin egen expansion. Istället för att exempelvis bygga logistik- och lagerlokaler vände man sig till stadsutvecklingsbolaget Next Step Group och fastighetsbolaget Vectura, som i sin tur skapade en joint venture: GoCo Development AB.

- Mölndal har många ledande aktörer inom life science och i närområdet finns redan etablerade hälsoföretag som AstraZeneca och Essity, så vi har redan en bra grund att stå på, säger Peder Wahlgren, vd på GoCo Development.

”För att vi ska nå målet krävs en bra mix av aktörer”

Målet med GoCo Health Innovation City är att driva innovation inom hälsa och i slutändan skapa ett bättre liv för människor. Det är GoCo Developments uppgift att driva projektet och skapa en attraktiv stadsdel tillsammans med olika aktörer och verksamheter. 

- För att klustret ska bli levande krävs en bra mix av aktörer. Utveckling kring nya innovationer har blivit alltmer komplex och kräver många kompetenser. Istället för att skapa allt själva, kan det vara enklare och bättre att liera sig med mindre företag som är mer agila. Vi vill att innovationsklustret ska vara som ett knytkalas – man tar med det man själv gillar och testar något nytt, säger Peder Wahlgren och fortsätter:

- Men stadsdelen ska inte bara huseras av life science-företag, utan vi vill också ha hit Chalmers och Göteborgs universitet, Västra Götalandsregionen, it-företag och staten i form av exempelvis RISE. Vi ska också bygga hotell, äldreboende och trygghetsboende. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om GoCo Health Innovation City 

Det första bolaget flyttar in hösten 2021 

I januari togs det första spadtaget, efter att detaljplanen på 100 000 kvadratmeter byggrätt blivit godkänd. Först ut är en toppmodern laboratoriebyggnad för det japanska cancerdiagnostikbolaget Fujirebo. Inflyttning sker under hösten 2021. 

- Parallellt ska vi påbörja byggnationen av vår signaturbyggnad – The House – efter semestern. Det är en 21 000 kvadratmeter stor byggnad som representerar mycket av vad vi vill uppnå med GoCo Health Innovation City. The House ska främja naturliga möten över kontorsgränserna där samarbeten och kunskapsutbyten ska frodas, säger Peder Wahlgren. 

Trots den rådande coronakrisen, har GoCo Development fortsatt drivit projektet framåt och rekryterat personal. 

- Vissa bolag har varit avvaktande, men vi fortsätter i den förutbestämda produktionstakten med övertygelsen att innovationsklustret är mer relevant än någonsin. Om det är något som pandemin har lärt oss, är det vikten av samarbete – både nationellt och internationellt, avslutar Peder Wahlgren.

Fakta GoCo Health Innovation City

* GoCo Health Innovation City ska bli Sveriges största life science-kluster.

* 100 000 kvadratmeter utvecklas i anslutning till AstraZenecas anläggning i Mölndal.

* Inom fem till åtta år ska klustret bestå av 350 stora och små företag, forskare och studenter.

* En satsning på 3,5 miljarder.

* Bakom satsningen står Next Step Group, Vectura Fastigheter och AstraZeneca.

EXTERN LÄNK: Läs mer på www.goco.se 

Mer från GoCo Development

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med GoCo Development och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?