Annons

Privata lyxjeten har landat i Sverige

Efterfrågan på privata flygningar ökar stort. Nu lanserar affärsflygbolaget VisaJet ett nytt privatflygplan i Sverige.

Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren

Det globala affärsflygbolaget VistaJet vittnar om en kraftigt ökad efterfrågan på privatflygningar i Sverige. Enligt flygjätten ökade antalet svenska flygningar med 68 procent förra året. 

För att möta efterfrågan lanseras i höst det senaste tillskottet i flottan flygplanet Global 6.000 i Sverige. Arlanda och Bromma etableras samtidigt som nyckelflygplatser för det exklusiva bolaget som verkat i Europa och Sverige sedan 2004.

I dag flyger VistaJet över hela världen och 2017 transporterade de 52.000 passagerare.  

“Globalt är 70 procent av kunderna företagsledare och näringslivstoppar”, säger Mats Leander, Europachef på VistaJet.

Kunderna betalar för ett medlemskap med en årlig inbetalning som baseras på hur mycket kunden beräknas flyga per år. Under- eller överstiger antalet beräknade flygtimmar regleras kostnaden vid prenumerationens slut. För att göra bokningarna så enkla som möjligt finns en app och en bokningsportal på internet. 

VistaJet vill inte uppge hur många kunder bolaget har i Sverige men säger att "det ligger någonstans mellan 10 till 100 stycken". 

“Hela vår strategi är att kunna flyga våra kunder överallt. Om det så är från Stockholm till Los Angeles eller om du är i Jönköping och vill flyga till Tammerfors så ska vi kunna ordna det”, säger Mats Leander.

I dag äger VistaJet 72 flygplan, men bolaget planerar att flottan ska växa till 100 flygplan inom fem år. 14 av planen är registrerade i USA medan resten är registrerade på Malta. 

VistaJet har nyligen köpt in 29 flygplan av modellen Global 6000 för dess kapacitet att flyga långa sträckor i ett svep utan behov att mellanlanda för att tanka. Flygplanet, som visades upp på Bromma flygplats på tisdagen, kan exempelvis flyga direkt från Stockholm till Los Angeles. 

Bolaget ägs till 90 procent av grundaren, Thomas Flohr och största externa investeraren är riskkapitalbolaget Rhône Capitals. 2017 uppskattades bolagets värde till över 2,5 miljarder dollar, motsvarande drygt 22 miljarder svenska kronor.

Varför är Sverige en bra marknad att etablera det nya flyget på?

“Vår idé är helt i linje med den värld vi lever i. Det här är ingen skrytprodukt utan vi möter våra klienters behov av att resa effektivt.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera