1515

Prisuppgång på resor efter kylig svensk sommar

Den kalla svenska sommaren fick många att skjuta på utlandsresan.
Resebolagen ser en rejäl uppgång i höst — och det är weekendresor till Europa som är svenskarnas plåster på såren.

Weekendresor till Europa och kryssningar i Karibien lockar svenskarna.
Weekendresor till Europa och kryssningar i Karibien lockar svenskarna.Bild:Colourbox

Efter en sommar som SMHI beskrev som "den svalaste på 155 år" håller svenskarna nu på att lämna landet. Besvikelsen över den svenska sommaren drev även upp priserna på utlandsresor under sommaren — enligt Statistiska Centralbyrån (SCB) gick priserna på paketresor upp med 16 procent mellan juni 2016 och juni 2017.

Många väntade ut pristoppen, och det är nu som resebolagen ser effekterna.

"Det har varit ett enormt bokningstryck på höstresor. Det gäller både den klassiska höstlovsveckan 44, men också spritt under hela hösten. Delvis handlar det om att sommaren varit så dålig och att de som inte hann med att komma iväg gör det nu i stället. Men sen faller priserna också en del direkt efter skolstarten, så många passar på", säger Katarina Daniels, kommunikationsansvarig på resebyrån Ticket.

Ticket ser en ökning i antalet bokningar på nära 35 procent för de tre höstmånaderna jämfört med samma period i fjol. Och det är främst weekendresor till Europa som står för ökningen. Nya populära resmål är Amsterdam, Lissabon och München, medan klassiska London fortsätter vara populärt.

Jag tror att svenskarna går mer och mer mot det amerikanska sättet att se på semester. Man kanske inte bara vill ha den jättelånga semestern på sommaren, man vill sprida ut det mer. På så sätt får man en energiinjektion på hösten, säger Katarina Daniels.

Borde inte fler boka solresor efter att sommaren varit dålig?

"Man vill nog bara komma bort överhuvudtaget. Jag tror att många tänker att om man bara kommer ner lite i Europa så är det varmare. Det räcker för många att bara kunna sitta på en uteservering i november, eller ha en tunn jacka på sig. Men man kanske inte känner att man måste ligga på en strand. Charterresorna ökar i och för sig också, men inte alls lika mycket."

Även resebyrån Resia gör analysen att den dåliga sommaren fått fart på weekendresorna under hösten.

"Man kan ju tycka att folk vill ha sol. Men många vill nog bara komma bort från vardagen. I vår senaste undersökning var det nya upplevelser, mat och kultur som var det viktigaste för resenärerna, snarare än närhet till stranden", säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

Förutom weekendresor har även trycket varit hårt på kryssningar i Karibien, samt norska Hurtigrutten i höst.

"Vi ser ett jätteintresse, och det är lite förvånande. Jag tänkte nog att det kunde avskräcka folk med de väderfenomen som varit i Karibien. Men många av de typiska charterresenärerna har börjat åka på kryssning. När de får reda på att man får en vecka i Karibien för samma peng som en vecka på Kanarieöarna så är det många som väljer det", säger Lina Eklund.


Innehåll från VerizonAnnons

Därför är 5G en central del av den fjärde industriella revolutionen

Med 5G är framtidens affärsmiljö redan här, men det är privat 5G som kommer att förändra industrin. Det anser Fredrik Hallenborg, nordisk chef på Verizon Business.

– Vi ser 5G som en katalysator för framtida innovationer. Vi arbetar redan nära våra kunder för att hjälpa dem att inse den verkliga potentialen med 5G – och vad den kan göra för deras företag, säger han.

Ta en titt på de senaste artiklarna för att ta reda på trenderna i den snabbrörliga 5G-världen för företag. 

Vi närmar oss slutet av pandemin och även fast många bolag har brottats med stora utmaningar har även många affärsstrategier blivit starkare. Företag över hela världen har inte bara tvingats välkomna distansarbete, många har dessutom lyckats öka sin produktivitet tack vare de förändringar som genomfördes i början av 2020. Under det senaste året har de omfamnat ny teknik för att skynda på sin digitala transformationsresa. I dag är många företag mer flexibla – och bättre rustande inför framtiden. 

– Vi har sett företag förändras genom fyra faser till följd av pandemin. De har först reagerat sedan optimerat verksamheten för att i slutfasen justerat sina positioner för att de ska vara redo att accelerera på marknaden, säger Fredrik Hallenborg, nordisk chef på Verizon Business. 

Han tror att den teknik som nu växer fram, som exempelvis privat 5G, kommer att vara drivkraften för många branscher som vill överleva i framtiden. Det rör allt från detaljhandel med förändringar kring hur vi köper och handlar, men även själva upplevelsen till tillverkningsindustrin där övervakning, skydd och spårning är i fokus. 

Råder ofta förvirring

– På grund av de olika anslutningstekniker som finns tillgängliga på marknaden idag, som till exempel wifi 6 och publikt 5G, så råder det ofta förvirring kring de olika egenskaperna och affärsfördelarna med privat 5G. Publikt 5G är öppet för konsumentmassorna och hanteras av en mobilnätsoperatör, säger Fredrik Hallenborg och fortsätter: 

– Ett privat 5G-nätverk körs på sin egen hängivna utrustning och dess täckning, prestanda, underhållsschema och säkerhet är oberoende av offentliga tjänster. 

Om vi ​​tittar på wifi 6 och 5G-tekniken så finns det även tydliga skillnader. Wifi används främst för trådlöst LAN och inomhusbehov. Dess kompakta struktur och komplexa fasta anslutningar kan göra det svårt att hantera stora industriella miljöer. Wifi 6 och 5G förväntas komma att samexistera under en tid framöver. Verizon siktar därför på att fortsätta hantera båda teknikerna för att kunna erbjuda företag optimala lösningar baserat på deras individuella användningssätt. 

– Många företag vill vara en del av den fjärde industriella revolutionen och 5G kommer att bli centralt för denna transformationsresa. Vi vet, och förstår 5G, oavsett om den är publik eller privat, säger Fredrik Hallenborg. 

Ta en titt på de senaste artiklarna för att ta reda på trenderna i den snabbrörliga 5G-världen för företag. 

 

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?