1515

Pristagare med dosor i plast – här är Gasellvinnaren i Jönköpings län

Tommy Asterhed har satsat på att utöka den egna produktionskapaciteten för livsmedelsförpackningar såsom snusdosor och därmed hittat en snabbt växande nisch inom tillverkningsindustrin.

Hans bolag Sävjo Plastic är årets Gasellvinnare i Jönköpings län.

Tommy Asterhed, vd och delägare, och Anders Ragnarsson, produktionschef på Sävjo Plastic som är expert på formsprutning av snusdosor. Foto: Jack Mikrut
Tommy Asterhed, vd och delägare, och Anders Ragnarsson, produktionschef på Sävjo Plastic som är expert på formsprutning av snusdosor. Foto: Jack MikrutFoto:Jack Mikrut

Vi passerar igenom Sävsjö för att ta oss till Bodafors, tio minuter bort. I utkanten av ett villaområde ligger flera företagslokaler. Sävjo Plastic huserar i en av dem sedan tre år tillbaka. Det är före­tagets största investering i expansion hittills.

”Vi kunde inte bygga ut vår fabrik i Sävsjö mer så lösningen blev att satsa på en till fabrik och den bästa lokalen för vår verksamhet hittade vi här i Bodafors. Hittills har vi investerat 30 miljoner kronor men det kommer att bli mer”, säger Tommy Asterhed, vd och delägare i Sävjo Plastic.

Tillsammans med produktionschefen och styrelseledamoten Anders Ragnarsson visar han oss runt i den automatiserade produktionen som är igång dygnet runt, året om.

Fabriken här i Bodafors är med sina 2.350 kvadratmeter nästan dubbelt så stor som fabriken i Sävsjö, där man producerar bland annat cykelartiklar för kunder som Monark Crescent och delar till höj- och sänkbara skrivbord.

I ena änden av produktionshallen står två silos med plastpellets som matas in i de fjorton plastmaskinerna, det vill säga formspruta och robot. Ut kommer tre komponenter till varje snusdosa – underdel, ytterlock och innerlock.

”För tre år sedan producerades här 100 000 dosor per dygn. Nu är vi uppe i 300 000 dosor”, säger Anders Ragnarsson som arbetat i företaget sedan 2015 och totalt 30 år i den småländska plastindustrin.

Satsningen på utökad produktionskapacitet de senaste åren har satt avtryck i bolagets siffror. Under Gasellundersökningens mätperiod 2015–2018 ökade bolagets omsättning med 305 procent till 35,6 miljoner kronor. Och prognosen för det brutna räkenskapsåret som slutade i augusti 2019 är på cirka 47 Mkr. Större delen av omsättningen härrör numera från tillverkningen av livs­medelsförpackningar såsom snusdosor som främst går på export. 

”Det är en målmedveten satsning på livsmedelsförpackningar de senaste åren som gett utdelning och vi växer med våra kunder”, säger Tommy Asterhed.

Redan 1980, vid 20 års ålder, blev Tommy Asterhed företagare, då som delägare i en sportaffär och cykelverkstad i Sävsjö. Detta företag låg granne med Sävjo Plastic som startades redan 1967 av Yngve Johansson, ett enmansföretag som utvecklade sport- och cykelartiklar i plast.

”Jag tog över verksamheten första januari 1991 när Yngve gick i pension. Hans produkt, ett kjol- och ekerskydd i plast till cykeln, har varit en storsäljare genom åren och jag fortsatte utveckla cykeltillbehör i liten skala.”

Men 1998 inleddes en ny era i företaget.

”I stället för att lägga ut produktionen på underleverantörer tog jag steget och köpte min första plastmaskin för att starta egen produktion. I dag har vi 

18 formsprutor”, berättar Tommy Asterhed.

Genom åren har han fått hantera konjunkturnedgångar och satsningar som fått läggas på is när storbolag som Ericsson haft problem. Men värst var det nog när finanskrisen slog till 2008 och två kunder gick i konkurs vilket också hotade Sävjo Plastics existens.

”Hela rörelsekapitalet försvann för oss. Med tom kista var det antingen konkursansökan eller ta sig tillbaka till ett lönsamt företag. Jag är jävligt envis och lyckades bland annat övertyga leverantörer att fortsätta leverera mot framtida betalning”, säger Tommy Asterhed.

”Och så ställde en grupp företagare som trodde på oss upp och det var så vi fick in sju nya delägare.”

Och en ny utmaning att lösa är miljö och hållbarhetsfrågor för plastföretagen.

”Vi har satsat på fossilfri el i produktionen och eldrivna och energieffektiva maskiner”, säger Anders Ragnarsson.

Och så visar de en prototyp av en snusdosa gjord av majsstärkelse som ser ut som transparent hårdplast.

”Regelverket är sådant att för livsmedelsförpackningar får man inte använda återvunnen plast. Men som företag ska vi vara i framkant när det gäller utveckling och användandet av nya bioplastmaterial i branschen. Men för att det ska fungera måste alla i produktkedjan vara med och satsa på detta”, säger Tommy Asterhed.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?