1515

Prisregn över Dagens industri

Di:s journalister och journalistik dominerade när kommunikations­byrån Hallvarsson & Halvarssons årliga pris till bästa ekonomijournalister delades ut på onsdagskvällen.

Årets dagstidning, årets digitala media och flera tunga förstaplatser gjorde att Di tog storslam. 

Di:s chefredaktör Lotta Edling.
Di:s chefredaktör Lotta Edling.Foto:Oskar Omne

Det var Dagens industri som tog hem flest priser i årets journalistrankning, den sammanställning som sedan 1997 korar Sveriges bästa affärsmedier och bästa journalister inom en rad kategorier.  

På årets gala var det stort jubel när Dagens industri, för tionde året i rad, utsågs till "årets dagstidning". Chefredaktören Lotta Edling ser utmärkelsen som ”ett kvitto på att Di verkligen gör Sveriges bästa ekonomijournalistik”

"Det är otroligt roligt. Di:s redaktion består av över 100 dedikerade medarbetare, varav flera journalister och analytiker som är med på årets rankinglista, som varje dag brinner för exklusiva nyheter, djup analys och verklig affärsnytta", säger hon.   

Hon framhåller att det är alla delar av tidningens arbete som ligger till grund för framgångarna. 

"Vår styrka är att vi både har starka profilerade namn på alla områden men också jobbar väldigt bra i det dagliga lagarbetet med nyhetsledning, utgörning och paketering", säger hon.  

Samtidigt som Di försvarar titeln på printsidan sker samma sak digitalt, där di.se återigen blir "Årets digitala media", vilket man varit varje år sedan priset i kategorin började delas ut. 

Di:s nya satsning på tv, Di TV, som produceras i samarbete med Expressen TV, får också sin del av utmärkelserna. Både Anna Ekelund och Pontus Herin, som tittarna har lärt känna genom bland annat Börsmorgon, hamnar på topp 5 över årets journalister i radio och tv.

Lotta Edling passar på att hylla sina medarbetare på Di TV.  

"Det är väldigt kul att Di TV:s redaktion gör ett sådant avtryck på listan och att vi lyckats översätta Di:s breda - och djupa - journalistik även till rörlig bild", säger Lotta Edling om priset.   

För andra året är det Di:s reporter Henrik Mitelman som utses till årets bästa ekonomijournalist. 

”Det här är fantastiskt kul. Jag har världens roligaste jobb som får analysera och skriva för hundratusentals kloka Di-läsare. Att dessutom få denna utmärkelse gör ju livet ännu bättre", säger han.  

Vad är hemligheten bakom att bli Sveriges bästa ekonomijournalist flera år i rad?
”Jag försöker att fånga upp ämnen som berör våra läsare. Under året har det varit mycket om den galna penningpolitiken, om kronkollapsen, men också om framgångarna i Asien. Just Asien ligger mig varmt om hjärtat och jag skriver ofta därifrån. Fler och fler av våra läsare vänder blickarna österut.” 

Henrik Mitelman blev också året reporter på makroekonomisidan, och där tog Di hem både andraplatsen, genom Viktor Munkhammar, och tredjeplatsen, genom Johanna Jeansson. 

I kategorin Börs och aktier vann Peter Benson, SvD Börsplus, men tre av topp fem utgjordes av Di:s börstrio Ulf Petersson, Richard Bråse och Magnus Dagel.  

Andreas Cervenka, som bevakar Silicon Valley för Di:s räkning, blir årets nyhetsjournalist.  

"Det är väldigt hedrande att få det här priset. Det är extra roligt eftersom det också känns som en uppskattning av vår satsning på att bevaka Silicon Valley, som ju hamnat i världens fokus det senaste året."

Di:s reportrar Anders Hägerstrand och Gustaf Tapper kammade hem andra- respektive fjärdeplatsen på listan över årets nyhetsjournalister.

En annan av Di:s prisade reportrar är Hans Bolander. Han anses ha varit bäst på att rapportera om privatekonomi under året.  


Innehåll från MicrosoftAnnons

Från kunddata till värde – nya möjligheter för retail-branschen

Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft.
Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft.

I samarbete med Dagens Industri anordnade Microsoft i början av februari ett webbinarium kopplat till retailindustrin. Tillsammans med inbjudna gäster diskuterades hur man kan bygga ett varumärke och en handel som skapar nöjda och återkommande kunder med hjälp av data – för all framtid. 

Anmäl dig till on-demand-event här 

Under webbinariets inledning diskuterades bland annat hur den framtida handelsstrukturen lär komma att utformas. Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft, berättar att det under lång tid har funnits resonemang om framtidens retail och kundupplevelse. I och med inträdet av Covid-19 chockades dock många branscher in i en transformering. Retail-branschen hade redan en stark närvaro online och kunde därmed anpassa sig bättre än andra, men även här förändrades förutsättningarna drastiskt. Detta har lett till att målbilden har justerats: 

– Att vårda sina kunder och eliminera risker i alla led har blivit än viktigare. Att skapa en bra kundupplevelse är dock en komplex resa; du kan inte bli konkurrenskraftig om du inte vet vem kunden är och hur du når ut till den. Kärnfrågan är då vad som är en bra kundupplevelse? Här gäller det att ha koll på all sin egen och extern data.

Så möjliggör ni en intelligent detaljhandel 

Ta prediktiva beslut med rätt data

Medan mycket finns att vinna på personalisering genom att etablera till exempel relevanta kundklubbar, är det många som inte nyttjar sin kunddata till fullo. 

– Genom att använda moderna molntjänster uppstår nya möjligheter att få data att röra sig dynamiskt genom hela verksamheten, vilket innebär att man kan få helt nya synergieffekter. Först när man har en helhetsbild kan man med hjälp av AI och maskininlärning analysera, riskeliminera och ta prediktiva beslut, till exempel att styra inköp efter efterfrågan och bygga sortiment efter kundgrupp. Lyckas man med dessa processer kan man alltså räkna med både nöjdare kunder och en högre lönsamhet.

Ladda ner AI for Retail Playbook här 

Bistår med att driva transformationen

Retailbranschen har talat om att transformera sina processer under lång tid och de flesta organisationer har byggt upp innovationsenheter; själva transformationen har dock uteblivit på många håll. Så vad krävs för att bygga en organisation som är kapabel att ta sig an nya processer men också en kultur som är redo att realisera det nya?

Helena betonar att det i grunden gäller att vara snabbfotad och att kontinuerligt anpassa sig efter uppkomna förändringar. Detta kan vara lättare sagt än gjort men fullt genomförbart med stöd av modern teknik. Det viktiga är att våga testa och våga göra – först då kommer man från ide till utrullning – men på många håll saknas fortfarande en förståelse för vad rätt behandlad data egentligen kan medföra. 

– Ett bra exempel på hur vi utvecklar tjänster för att hjälpa Retail att bli mer lönsamt är Microsoft Cloud for Retail. Här samlar vi funktionalitet för att förbättra hela kundresan med integrerad intelligens men även tjänster för att underlätta för personal i butik och optimera hela produktions och leveranskedjan. Vi har utformat våra lösningar för att hjälpa våra kunder att på allvar realisera värdet av sin data, oavsett om det gäller gammal sådan, realtidsdata eller prediktiv data. Det är först med dessa insikter som retailaktörer kommer att kunna vara konkurrenskraftiga i framtiden, avslutar Helena.

Läs Retail Trends Playbook 2021: Driva operativ resiliens med uppkopplade människor och system  

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?