Annons

Prisrally för stora lägenheter i coronakrisen

Coronakrisen har kastat om bostadsmarknaden. Under tidigare kriser har små lägenheter gått bäst – men nu är det prisrally för treor och fyror, visar siffror från Svensk Mäklarstatistik.

När tiderna är oroliga brukar små, billiga lägenheter stå högt i kurs. Men i coronakrisen är det tvärt om.

Sedan bostadspriserna började vända upp igen i juni, efter en dipp i inledningen av krisen, har de stora bostadsrätterna dragit iväg.

”Vi ser att antalet visningsbesökare har ökat enormt från juni och framåt, och det gäller framför allt de större bostäderna”, säger Fredrik Kullman, vd för Bjurfors Stockholm. 

Även statistiken talar sitt tydliga språk. Sedan bottennoteringen i maj till och med september har priserna på bostadsrätter stigit sju procent, sett till ett glidande 3-månaders medelvärde. Och priserna ökar mest på tre- och fyrarummare, visar siffror från Svensk Mäklarstatistik som Bjurfors har sammanställt.

I riket som helhet har fyrarummare haft den största prisökningen från maj till september, sju procent. Samtidigt har ettorna haft den svagaste utvecklingen (5,9 procent) medan tvåor och treor har ökat med 6,5 respektive 6,7 procent.

”Människor verkar ha omvärderat vad som är viktigt under den här pandemin. Man är beredd att lägga en större del av sin disponibla inkomst på sitt boende”, säger Fredrik Kullberg.

Orsaken, tror han, är att att människor tillbringar mer tid hemma sedan pandemin satte stopp för semesterresor och hemmajobb blev en del av mångas vardag.

”En bostad ska inte längre bara vara en bostad utan också en arbetsplats och ett ställe att tillbringa sin hemester på. Man har fått nya behov och då söker man större bostäder”.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från DrivecAnnons

Systemet som ger dig en trygg och framtidssäkrad fordonsflotta

Insikten att det går att minska bränsleförbrukningen kom redan 1998 då Drivecs grundare började testa ett system på ett antal Coca-Colalastbilar. Idag utvecklar Drivec fordonsinformationssystemet Drivec Sustainable Suite som innebär att fordonsoperatörer kan öka sin lönsamhet, förbättra säkerheten och minska sin miljöpåverkan. 

EU har tydligt satta miljömål till 2030 som bland annat innebär en sänkning av CO2 mot 1990 års nivåer med 40 procent. Inom EU kommer 20 procent av klimatpåverkan från vägtransport och för att nå miljömålen krävs beteendeförändringar i kombination med ett system som, oavsett energikälla, sänker energiförbrukningen. Drivecs system är drivmedelsoberoende och passar därför perfekt för den moderna fordonsflottan som blir allt mer drivmedelsdifferentierad. 

Varaktigt sänkt energiförbrukning

Drivecs vision är att reducera klimatpåverkande effekter framförallt inom transportsektorn och man bidrar idag med en varaktig sänkning på cirka 15 procent till sina kunder. Genom Drivec EcoDriving, ett molnbaserat stödsystem som räknar ut energieffektivitet, sänks energikostnader och miljöpåverkan samtidigt som det bidrar till ett lugnare körsätt vilket minskar antalet olyckor. 

– Implementeringen av systemet är lika enkelt som hanteringen. Vi finns med våra kunder i en implementationsfas så att de får maximal nytta av systemet, säger Johan Göthe, VD och grundare.

För att kunna nå EU:s hårt uppsatta miljömål kommer bussoperatörer och lastbilsåkerier behöva verktyg som hjälper föraren i dess vardag, verktyg som gör att föraren blir ännu mer effektiv i sitt körsätt och skapar mindre miljöpåverkan. Bara för att vi går över till el och gas som har mindre miljöpåverkan så innebär det inte att vi inte måste hushålla med resurserna. Det kanske blir än viktigare då det inte finns produktion av el och gas som täcker behoven för transportsektorn inom räckhåll. 

Datadriven preventiv fordonshälsa

Med hjälp av Drivec Vehicle Health Management kan transportsektorn agera preventivt och slippa stillestånd och ökade driftkostnader. Drivecs system används i tusentals fordon vilka tillsammans skickar data från över en miljon körda kilometer varje dygn. Data som gör att Drivec kan upptäcka fordonsavvikelser prediktivt och kan lägga in en förebyggande åtgärd. 

– Vi har en mängd AI övervakade värden som uppdateras i realtid och väver man ihop det med energieffektiviteten från EcoDriving blir den direkta nyttan en kostnadsbesparing och minskad påverkan på miljön. Det innebär även att fordonssektorn kan hushålla med energin för att nå EU:s miljömål, säger Johan.

Om oss

Drivec AB grundades 2004 av Johan Göthe och ägs sedan 2012 till 50% av IDHA Sweden AB. Bolaget har en stark inriktning på kostnads- och miljöbesparingar för sina kunder. Under kommande 6 månaderna så kommer nya lanseringar som stärker bolagets position och kundernas möjligheter att vara effektiva på sina marknader.

www.drivec.se

Mer från Drivec

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Drivec och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?