1515

Prinsen säljer gymmet

Prins Daniel säljer sin gymkedja som länge kämpat med svag lönsamhet. Köpare är kedjan Sats som nådde en ny rekordomsättning i fjol. 

Köpare av prinsens gymkedja är kedjan Sats som nådde en ny rekordomsättning i fjol.
Köpare av prinsens gymkedja är kedjan Sats som nådde en ny rekordomsättning i fjol.Foto:Evelina Carborn

Gymkedjan Sats köper konkurrenten Balance med tre anläggningar i Stockholm. Balance startades 2006 av Daniel Westling och prinsen är fortfarande huvudägare, men har inte varit aktiv i bolaget sedan han 2010 gifte sig med kronprinsessan Victoria.

Balance omsatte i fjol nära 50 Mkr och har länge brottats med dålig lönsamhet. Förlusten för 2017 landade på 3,2 Mkr.

”Vi har hamnat i ett mellanläge där vi är en liten kedja med för stor overheadstruktur”, säger Anders Svensson, vd för Balance och fortsätter: 

”Vi jobbar i ett premiumsegment och det finns många budgetutmanare som pressar priserna på marknaden.”

Hur mycket prinsen och de andra tre delägarna, Academic Work-grundarna Johan Skarborg och Jeremias Andersson samt vd Anders Svensson får för sina gym är hemligt.

Gymkedjan har ett bokfört värde av 12,8 Mkr, men i moderbolagets årsredovisning står det att ”externa intressenter lämnat bud på aktierna i dotterbolaget som vida överstiger deras bokförda värde”.

Sats räknar med kunna göra Balance-kedjan lönsam.

”Vi är intresserade av deras fysiska lägen och deras position inom premiumsegmentet”, säger Sverigechefen Linda-Li Cederroth.

Sats ska skylta om två av anläggningarna medan den stora anläggningen på Stureplan i Stockholm tills vidare behåller namnet Balance.

”Vi tycker Balance har duktiga medarbetare, bra lägen och är nischade på personlig träning. De kompletterar oss väl. För Sats är det lättare att skapa lönsamhet, vi har en väl fungerande stordrift”, säger Linda-Li Cederroth.

2017 blev ett nytt rekordår för Sats svenska verksamhet. Omsättningen steg till drygt 1,25 miljarder kronor och rörelseresultatet steg med 50 Mkr till 179 Mkr.

Efter köpet av Balance har Sats har nu 75 anläggningar i Sverige och drygt 200.000 medlemmar .

”Vi kommer fortsätta leta tillväxt, både organiskt och genom köp”, säger Linda-Li Cederroth.

Sats Sverige ingår i Health & Fitness Nordic (HFN) som driver gym i Sverige, Norge och Finland. Riskkapitalbolaget Altor äger 51 procent av HFN och danska försäkringsbolaget Tryghedsgruppen resterande 49 procent. 

Prins Daniel är också delägare i Master Training, en träningsanläggning på Östermalm i Stockholm. Master Training omsatte i fjol 21,6 Mkr och gjorde en vinst på 3,3 Mkr. De tre delägarna plockade i år ut 3 Mkr i utdelning.

”Det är två av mina absolut bästa kompisar som driver Master Training så det är klart att de berättar hur det går. Men jag är ’sleeping partner’ och jag är väldigt noga med att ha stor distans till verksamheten”, har prins Daniel tidigare sagt till Di.


Innehåll från DentmeAnnons

Intresset för tandhälsa för företag växer

Hadi Ahmad, medgrundare samt tandläkare och kliniskt ansvarig på Dentme.
Hadi Ahmad, medgrundare samt tandläkare och kliniskt ansvarig på Dentme.

Nu finns det en förmån som gör skillnad för både anställda och arbetsgivare. Dentme är först ut i Sverige med att erbjuda tandhälsa för företag – och intresset för deras tjänster växer.

– För att kunna skapa en frisk arbetsplats måste man ha en helhetssyn kring hälsa, där tänderna i allra högsta grad ingår, säger Hadi Ahmad, medgrundare samt tandläkare och kliniskt ansvarig på Dentme.

https://bit.ly/39ZtzfL

Med Dentme som förmån får du friskare medarbetare samtidigt som du blir en attraktiv arbetsgivare och stärker ditt varumärke på lång sikt. Det menar David Kruse, medgrundare och vd på Dentme, och betonar att moderna arbetsplatser kräver moderna förmåner.

– Arbetsgivaren har ett långtgående ansvar för sina anställdas välmående, och i det ingår även tandhälsan. Tandhälsa som förmån kan dessutom vara en konkurrensfördel i kampen om kompetens på arbetsmarknaden. I dag räcker det inte med att bara erbjuda en bra lön. Förmåner spelar också en stor roll, säger han. 

Lönar sig för företaget

Dentme är en digital plattform som kopplar ihop patienten och tandläkaren via mobilen eller surfplattan. Förutom privatpersoner ger Dentme även företag möjligheten att erbjuda tjänsten till sina anställda.

– Det finns folk på arbetsplatser som mår fruktansvärt dåligt på grund av sina tandbesvär. För vissa går det så långt att de behöver sjukskriva sig vid upprepade tillfällen. Att jobba förebyggande när det kommer till tandhälsa gör att många slipper besvär helt och hållet, vilket lönar sig både för företaget och individen, säger Hadi Ahmad. 

Ta samtalet på en kafferast 

Det första besöket sker via appen. Dina anställda inte behöver lägga arbetstid på att besöka en klinik, utan kan ta samtalet på en kafferast eller hemma i soffan. I kombination med appen erbjuds de anställda även en årlig undersökning på en närbelägen tandläkarklinik för att fånga upp och åtgärda begynnande skador. 

– Tandhälsa som förmån kommer att öka. Vi kan se att intresset från arbetsgivare som vill ligga i framkant växer. Det känns roligt och viktigt att få vara med och leda den utvecklingen – och bidra till en förbättrad tandhälsa, säger David Kruse. 

Länk: https://bit.ly/39ZtzfL

 

 

 

Mer från Dentme

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dentme och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?