1515

Pressen ökar på Ericssons slukhål – bristen på insyn skapar irritation

Ett svart hål som har slukat 50 miljarder. Eller grädden på nätverksmoset, som äntligen har fått upp ångan på väg mot hög lönsamhet.

Ericssons svårgreppade affärsområde Digitala tjänster står vid ett vägskäl - men bristen på insyn skapar allt mer irritation.

Ericssons vd Börje Ekholm.
Ericssons vd Börje Ekholm.Foto:Jack Mikrut

Ända sedan maj hade marknaden stålsatt sig.

Men när vd Börje Ekholm i juli avslöjade hur volymtappet i Kina straffar affärsområdet Digitala tjänster extra hårt blev det en kalldusch för många.

”Det var en väldig besvikelse, att det var så mycket exponering”, säger en telekomanalytiker som inte får uttala sig med namn till Dagens industri.

Sedan affärsområdet bildades, i mars 2017, har bakslagen avlöst varandra.

I juli tvingades Börje Ekholm för andra gången flytta fram när det åtminstone ska nå plus-minus-noll. Först efter 2022 ska området vara lönsamt - på sikt mer än delmålet 4 till 7 procent före skatt.

”Det är ju där de borde ligga, framför allt när det går att aktivera utvecklingskostnader för mjukvara. Men med facit i hand börjar man undra om Digitala tjänster verkligen är ett effektivt mjukvaruhus. Har de rätt kompetens och ledarskap för att optimera försäljningen till exempel?”

Det säger Daniel Djurberg, telekomanalytiker på Handelsbanken, som efter kvartalsrapporten gick så långt som att föreslå en styckning av affärsområdet.

Som koncept är verksamheten inte så komplicerad - att skriva och driftsätta kod som gör att trafiken i mobilnäten flyter som den ska och operatören har koll på allt från prestanda till fakturering.

”Vi utvecklar mjukvara och levererar tjänster som är kopplade till den”, kokar affärsområdets chef Jan Karlsson ned det för Di.

Men inte nog med att det är ohyggligt mycket mer komplicerat under huven - som virtuell nätverksskivning och molnbaserade tjänster för 5g-kärnnät - Di har också mött en bred och påtaglig irritation över att det är svårt att få insyn.

”Investerare har svårt att tränga in i vad som är problem och vad som är friskt”, säger en större ägare i Ericsson ERIC B -2,91% Dagens utveckling som Di talat med.

”Du har ingen transparens över huvud taget. Noll”, konstaterar en anonym analytiker.

Hittills har Digitala tjänster förlorat drygt 50 miljarder - och tynger aktien. 

I indexet Stoxx 600 Europe är Ericsson trea från botten inom teknik och telekomutrustning med ett skuldjusterat börsvärde på 9,6 gånger nästa års prognostiserade rörelseresultat.

Det lite trubbigare P/e-talet placerar Ericsson tvåa från botten - 14,8 baserat på nästa års vinstprognos - av de tolv bolag man själv identifierat som jämförelseobjekt.

Högarna av förluster handlar delvis om en hårt stressad digitaliseringsprocess inom telekombranschen.

Lösningarna har chockrusat från stordatormonoliter via pc-liknande lösningar till all mjukvara uppflyttad i molnet. Ingen har haft lätt att hänga med i det brutala tempot.

”Jan Karlsson anlitades för att lösa problem som andra hade orsakat”, säger en av Di:s källor.

Digitala tjänster tvingades till exempel i januari 2019 skrota ett nyutvecklat affärsstödssystem, och skriva av 6,1 miljarder.

Ericsson har dock valt en aggressiv väg för vändning, och valt att plöja ned ännu mer pengar i utveckling.

”Jag tror att alla större beslut fattas av Börje Ekholm och Carl Mellander (finansdirektören, reds anm.)”, säger samma källa.

Orderstocken det senaste året pekar mot att vågspelet har lyckats.

Dessvärre har det skett vid en olycklig tidpunkt.

”Hela det teknologiska skiftet på mjukvarusidan är försenat. Det är inte bara hos Ericsson du ser det. Standarden är försenad på grund av pandemin, så då sprack hela schemat. Utöver det har pandemin också påverkat operatörernas prioriteringar”, säger Frank Maaø, telekomanalytiker på DNB, till Di

Han säger sig vara ”jättepositiv” till Digitala tjänster.

”Ericsson har ju tagit en massa kontrakt på 5g Cloud Core, så det är inget tvivel om att Digitala tjänster har lyckats kommersiellt. I Storbritannien har Ericsson tagit tre av fyra kärnnätskontrakt. Men intäkterna börjar komma först 2022, när man har kopplat på näten.”

Fullt så enkelt är det dock inte, anser Handelsbankens Daniel Djurberg.

”Det är en oligopolsituation, man sitter med kunder som är helt inbyggda i Ericssons struktur - och kan inte ta ordentligt betalt. Jag förstår det inte riktigt”, säger han.

Utrymmet för nya besvikelser är noll, enligt Di:s källor. Men svårigheterna att bedöma tillfrisknandet börjar framstå som ett problem i sig.

”Trovärdigheten blir mindre och mindre för varje dag, om bolaget inte ökar transparens omkring affären och planer”, säger en större ägare till Di.

 


Innehåll från TorkAnnons

VR-spelet som kan göra skillnad i vården

Vårdrelaterade infektioner (VRI) är den vanligaste vårdskadan på svenska sjukhus. För att färre patienter ska drabbas är arbetet med en förbättrad vårdhygien och framför allt handhygien en avgörande faktor. Därför har Tork, ett varumärke från Essity, tagit fram en unik handhygienutbildning för sjukvårdspersonal; ett interaktivt spel i virtual reality. 

En vårdrelaterad infektion är en infektion som uppstår inom vården. Den kan uppstå till följd av bakterier eller virus som patienten får med sig från sjukhusmiljön. Därför är god handhygien av extremt vikt för att minska risken för en VRI.  

– Cirka 1 500 patienter dör varje år i Sverige som en direkt eller indirekt följd av VRI. Det här vill vi bidra till att ändra på, säger Jenny Logenius, Global Brand Manager på Essity som varit med och tagit fram utbildningen Tork VR Clean Hands Training and Education.  

– Som ett globalt hygien- och hälsoföretag med ledande varumärket Tork som förser vården med hygienartiklar, ville vi skapa en kompletterade tjänst med den här utbildningen. Man kan tro att handhygien är en självklarhet, men det är lätt hänt att man missar något av WHO:s fem moment, under stress eller press, säger Malin Herrmann, Regional Brand Manager på Tork, Essity.  

WHO:s fem moment för handhygien är:  

1. Före patientkontakt.
2. Före rent/aseptiskt arbete.
3. Efter orent arbete.
4. Efter patientkontakt.
5. Efter kontakt med patientens närmiljö.  

Ett interaktivt och roligt sätt att lära sig på 

I startprocessen av projektet genomförde man en undersökning för att se vad vårdpersonal tyckte om de nuvarande utbildningarna. Resultatet visade att man ansåg att de var alltför teoretiska, tråkiga och passiva. Därför skapade Essity ett interaktivt spel med VR som hjälpmedel. Spelet utvecklades tillsammans med världsledande expert, beteendevetare och universitetssjukhus, bland annat Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Västra Götaland.    

– Utbildning och träning i handhygien är något vi arbetar med kontinuerligt. Vad som är annorlunda och nytt med den här träningen i virtual reality som vi varit delaktiga i att validera, är att man får direkt feedback på hur man presterar. För oss är det viktigt att handhygienträningen speglar verkligheten, men samtidigt är roligt att genomföra. Det ger ett bättre resultat, säger Maria Segertoft och Ulrika Engstrand, undersköterskor vid urologen, Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Västra Götaland.  

– I spelet får man ta sig an rollen som antingen sjuksköterska eller läkare, och påbörja ett skift på den virtuella avdelningen. Genom ett antal verkliga situationer, som att lägga om ett sår eller springa på ett larm, övar man på WHO:s fem olika moment. Skillnaden här från verkligheten är att du inte kommer vidare i spelet om du inte kommer ihåg att sprita dig säger Jenny Logenius.  

Om Tork och Essity 

Essity, med det globalt ledande varumärket Tork, är världens största leverantör av produkter och tjänster inom marknaden för professionell hygien och vill med sina banbrytande innovationer hjälpa dig att göra din verksamhet ännu bättre.  

Läs mer om deras utbildning på tork.se/cleanhands 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tork och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?