ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Pressade mobilspelsbolagets vd: Har etablerat ny bas

  • Foto: Jesper Frisk

Mobilspelsbolaget G5, vars aktie tryckts ner drygt 80 procent det senaste året, har under det andra kvartalet märkt positiva tecken på topplistorna för sitt storspel Hidden City. The Secret Society har stigit på topplistorna gradvis sedan januari, nästan helt utan marknadsföringssatsningar.

G5:s vd Vlad Suglobov uppger i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt att bolaget nu hoppas på att åter nå en sekventiell tillväxt för Hidden City samtidigt som tankar finns på att bredda varumärket med ytterligare spel. Och samma funderingar finns för The Secret Society som är helägt av G5 sedan rättigheterna till spelet köptes i slutet av 2017.

"Ett varumärke så stort som The Secret Society kan definitivt hantera två spel så det kan vara ett sätt för oss att tjäna ytterligare pengar på att vi köpte rättigheterna", säger Vlad Suglobov.

G5 har stuvat om rejält i sin portfölj av mobilspel det senaste året för att kunna ha fullt fokus på ett färre antal aktiva spel där potentialen bedöms vara störst och för att skapa resurser för nya spel.

G5:s portfölj innehåller nu ett rekordstort antal spel som är i så kallat "harvest mode", spel som gått in en slags skördeperiod, vilket betyder att ingen marknadsföring görs, spelen utvecklas inte vidare och vinsten maximeras. Antal aktiva spel i portföljen är nu sju stycken; Hidden City, The Secret Society, Mahjong Journey, Homicide Squad, Pirates & Pearls och Jewels of Rome.

För 2019 väntas G5 lansera fyra nya spel. Ett av spelen släpptes nyligen, match 3-titeln Jewels of Rome. Av de tre återstående spelen kommer ett lanseras "snart" och de övriga två planeras att lanseras närmare slutet av året, enligt vd:n.

Av G5:s samtliga spel har hittills två nått livsintäkter på över 100 miljoner dollar: Hidden City och The Secret Society.

"Jag tror att även Mahjong Journey kan nå 100 miljoner dollar, men då måste teamet bakom spelet verkligen leverera. Homicide Squad är lite mer osäker, så ärligt talat vet jag inte", säger vd:n.

Enligt Vlad Suglobov är det för tidigt att addera det nyligen lanserade Jewels of Rome till listan över potentiella 100 miljondollarspel.

"Men jag tror att de två match 3-spel vi ännu inte lanserats i år har en större chans att bli så stora", säger han.

G5 tog steget in i en ny spelgenre senast 2017 då det första match 3-spelet, Pirates & Pearls, lanserades. Nu talar vd Vlad Suglobov om att ta steget till ytterligare genres, samtidigt som han är tydlig med att inga beslut är tagna.

"Nu har vi etablerat en ny bas, adderat mycket kapacitet och funderat på hur vi ska gå framåt. Vi måste ha vårt fotfäste i genrer där vi tjänar pengar, men samtidigt måste vi våga satsa på andra genrer", säger han.

G5:s omsättning har ökat rejält under flera år. Det sista kvartalet 2018 och det första kvartalet 2019 har dock bjudit på minskad omsättning, jämfört med motsvarande perioder åren innan. I det första kvartalet minskade även rörelsevinsten, jämfört med första kvartalet 2018.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer