Annons

Pressad klädkedja byter namn – släpper in Myrorna i butikerna

Efter ett drygt år som vd presenterade Ingvar Larsson på torsdagen en av sina större åtgärder för klädkedjan MQ, som nu både byter namn till Marqet och ändrar profil. Fler sorters produkter ska in vid sidan av kläderna, begagnatbutiken Myrorna flyttar in och arbetsplatser för frilansare ska skapas i butikerna. 

Foto:Jesper Frisk
Foto:Jesper Frisk

Från och med torsdagen kommer MQ-butiken på Drottninggatan i Stockholm och vara helt förändrad. En vecka senare kommer samma omvandling att ske på Fredsgatan i Göteborg och näst på tur står sedan butiken i köpcentrumet Emporia i Malmö. 

”Vi kommer att förnya och förflytta MQ, som ska bli en konceptbutik. I en sådan butik kan man bredda erbjudandet och sälja fler kategorier än bara mode. Till syvende och sist vill vi också skapa fler anledningar att besöka oss oftare”, säger MQ-koncernens vd Ingvar Larsson. 

MQ har som bekant haft problem med vikande försäljning under en längre tid. Enligt det senaste bokslutet minskade försäljningen i jämförbara butiker under räkenskapsåret som avslutades i augusti med nästan 7 procent. Det är betydligt sämre än marknaden som helhet som under samma period minskade 2,2 procent. Under hela det dryga år som Ingvar Larsson varit vd för MQ har han därför arbetat med strategier för att vända utvecklingen. 

Vad är det för utmaningar som har funnits?

”Det har kretsat kring vårt erbjudande. Under året har vi renodlat i varumärkesfloran, speciellt i e-handeln.”

Det har skapat utrymme för nya varumärken. Traditionellt har MQ arbetat med mode för dam och herr, men under arbetets gång har Ingvar Larsson och hans kollegor insett att det finns många andra närliggande produktkategorier som är intressanta för kedjans kunder. 

”Det är sådant som behövs när man tar sig till och från jobbet, men också sådant man behöver om man reser på helgen, vilket ingår i våra kunders livsstil. Det kan också vara olika typer av hörlurar och mobilladdare och kanske något inslag av inredning.”

Ett bredare produktutbud gör enligt Ingvar Larsson att varorna rent visuellt kan presenteras på ett annat sätt, så att varumärkena blandas mer, snarare än att visas sida vid sida i butiksmiljön. Ompositioneringen förändrar också urvalet. Ingvar Larsson tror att MQ tidigare setts lite för mycket som ”mellanmjölk” och därför vill han nu höja kvaliteten ett steg. 

”Vi kommer också bredda vårt prisspann med vissa betydligt dyrare varor i premiumsegmentet men också addera mer artiklar i lägre prispunkter, för den positionen som konceptbutik är det väldigt få som har på ett rikstäckande plan.”  

En kundinsikt har varit att MQ-varumärket för många handlar om arbetslivet och det som hör arbetslivet till. 

”Men arbetslivet har förändrats. Och där ligger utgångspunkten. Gränsen mellan arbetsliv och privatliv är mindre tydlig i många människors liv.”

Namnbytet blev en del av processen under resans gång. M:et och Q:et finns dock fortfarande kvar i nya namnet Marqet. Men det är inte koncernen som byter namn, utan kedjan. 

En annan stor förändring i butik är att nya aktörer släpps in.Till exempel inleds ett samarbete med Myrorna som kommer erbjuda ett utvalt sortiment av begagnade kläder och även en del inredning. Dessutom öppnas arbetsytor där till exempel frilansare kan sitta och arbeta och där det kommer erbjudas wifi, laddning av mobiler och bjudas på kaffe. Marqet kommer också hyra ut kläder i ett samarbete med Something Borrowed.

Med 119 butiker över hela landet är yta något som man på MQ har gott om. I affärsmodellen ingår det därför just nu att upplåta den på olika sätt, för att driva trafik till butikerna. 

Hur snabbt kommer utrullningen att ske?

”Under första delen av nästa år blir e-handeln Marqetstores.se. Därefter kommer vi, också under våren, börja transformera alla våra butiker, så hela kedjan ska omvandlas under 2020.”

Det låter som att det kan bli dyrt.

”Alla kan läsa våra rapporter. Vi har inte haft som ambition att investera tungt för att komma igenom detta.”

I stället tar man avstamp i parollen Work in Progress för att på ett både miljömässigt och ekonomiskt sätt gradvis genomföra förändringen, genom att till exempel beställa nya kassar när de gamla tar slut och bygga den nya butiksinredningen på återvunnet svenskt industriavfall.

I samband med förra rapporten gick bolaget ut med nya finansiella mål. De förändras inte i på grund av varumärkesförflyttningen. Tillväxten ska med andra ord fortfarande vara ungefär 5 procent årligen över en konjunkturcykel. Rörelsemarginalen ska vara i genomsnitt 5 till 8 procent över en konjunkturcykel och nettolåneskulden i förhållande till EBITDA exklusive engångsposter ska vara mindre än 2,5. 

 

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?