1515

Press på snabba åtgärder mot gängen

Partierna ska försöka enas om åtgärder om gängkriminaliteten.

”Det är förhandlingar nu”, säger justitieminister Morgan Johansson (S).

Foto:Johan Nilsson / TT

På dagens möte har alla de sju partierna redovisat sina olika förslag.

” Det finns ett stort antal förslag där vi har gemensam grund. Spännvidden mellan partierna är inte särskilt stor”, säger Morgan Johansson på en pressträff efter mötet.

Han vill inte gå in i detalj på de olika förslag som diskuteras. Men både han och inrikesminister Mikael Damberg säger sig inte vilja dra ut på förhandlingarna i onödan.

”Det är ett högt tempo, men vi tänker inte redovisa tidtabellen för er”, säger Mikael Damberg (S).

Regeringens ingångsvärden i förhandlingarna är bland annat en kraftig höjning av minimistraffen för övergrepp i rättssak, att ett system med kronvittnen ska utredas, att höjt straff för mened ska utredas, att skyddet av vittnen ska ses över och att automatisk kameraövervakning av fordon i gränsnära områden ska införas. Men på listan, som delades ut på mötet, finns till exempel inte anonyma vittnen eller visitationszoner med.

Flera partier kräver nu resultat.

”Nu måste vi förhandla om det här för vi har en akut situation”, säger M:s rättspolitiske talesperson Johan Forssell.

Moderaterna vill bland annat införa visitationszoner, dubbla straffen för gängrelaterad brottslighet, införa en tidsbegränsad lag som tillåter anonyma vittnen och införa ett kronvittnessystem.

Flera av partierna tycker att regeringen är alldeles för långsam när det gäller att genomföra lagändringar och andra åtgärder.

M kan tänka sig att acceptera kortare remisstider, inte följdmotionera på lagförslag i riksdagen, samt höja anslagen till regeringskansliet.

Ett exempel på en lagändring som tagit lång tid handlar om att polisen ska kunna använda hemlig dataavläsning.

Redan i en överenskommelse om åtgärder mot terrorism 2015 fanns förslaget med.

I våras siktade regeringen på att lägga fram en proposition i september, men nu är det december som gäller.

 

”Om man frågar polisen så är det en av de absolut viktigaste åtgärderna att få på plats. Det är obegripligt att det ska ta så lång tid2, säger Kristdemokraternas rättspolitiske talesperson Andreas Carlson.

Inrikesminister Mikael Damberg lovade så sent som i början av sommaren att en utredning om kronvittnen och höjda straff för övergrepp i rättssak skulle tillsättas inom kort.

Onsdagens möte om gängkriminaliteten var det andra i ordningen. Det förra hölls på regeringskansliet i förra veckan utan att några resultat presenterades.

Även rikspolischefen Anders Thornberg, riksåklagaren Petra Lundh och Fredrik Holmberg, överdirektör på Tullverket, var med på mötet för att ge politikerna en bild av hur situationen ser ut på respektive område.

Enligt uppgift till TT lyfte rikspolischefen bland annat en önskan om att polisen ska få slippa hjälpa Kriminalvården när det gäller vissa persontransporter.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?