”Vi har har haft några händelser där vi upptäckt att våra produkter sålts på en utländsk näthandel. Det är så lätt att sätta upp en sådan i dag, och det finns oftast ingen kontaktinformation”, säger Patrik Berts, säkerhetschef på Stadium, tillika ordförande i Handelns säkerhetsgrupp som består av ett 30-tal butikskedjor.
”Vi har en hel del gemensamma utmaningar.”
Stadium upplevde i likhet med många andra detaljhandlare att butiksstölderna gick ned under pandemiåren till följd av stängda gränser och mindre folk i rörelse på stan.
”Jämfört med innan ser vi en långsamt ökande trend, men det är lite tidigt att veta vad som sker nu. Det är ju väldigt tufft ekonomiskt för många nu med allt från räntor till uppsägningar, det påverkar stölderna. Vi har också en generation som bara levt i goda tider där man kunnat köpa nästan vad man vill och nu vill man fortfarande ha det så.”
Det är framför allt butikerna i storstäderna, Stockholm, Göteborg och Malmö som drabbas av stölder av alltifrån vinterjackor och träningskläder till skor.
”Framförallt herrsport, men det mesta är gångbart. Det vanligaste är att man går in och hämtar det man vill ha i preparerade folieväskor för att slå ut larmet. Och så knallar man ut. Det kan handla om allt från färre varor för eget bruk till större volymer eller hela sorteringen, det vill säga alla storlekar som hänger framme.”
Använder ni inte väktare?
”Jo, vi jobbar med väktare och har lite lösningar kring det men det blir för dyrt att använda dem hela tiden. Det är också många detaljhandlare som har det tufft just nu och inte har råd med en massa personal heller.”

Patrik Berts berättar också om nya stöldtrender.
”Häromveckan fick jag höra om att det finns någon form av social mediekanal där man kan lägga en beställning, till exempel en jacka av den här typen och storlek. Då är det någon annan som svarar att det kan jag fixa till det här priset och går in i en butik och snor den. Därefter möts de och gör upp affären. Vi har börjat titta på hur stort det här kan vara.”
Hur jobbar ni för att förebygga?
”Vi försöker hålla koll och inventera. Vi tycker också att det är viktigt med ett bra kundbemötande, en tjuv vill inte bli sedd och en ärlig kund uppskattar det. Men generellt är det svårt att förebygga. Om jag skulle få önska skulle jag vilja ha en tydligare lagstiftning och någon form av nationell retailpolis som skulle kunna vara en samtalspartner för oss och förstå hur våra verksamheter fungerar”, säger Patrik Berts.