ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Premiär för grym tv-saga - ”ska vara otäckt och gripande”

  • Gizem Erdogan och Aliette Opheim spelar huvudrollerna i SVT:s nya serie ”Kalifat”. Foto: Johan Paulin/SVT
  • Wilhelm Behrman fick inspirationen till ”Kalifat” av en bild från en övervakningskamera på tre tonårsflickor som är på väg att ansluta sig till IS. I tv-serien har de fått svenska motsvarigheter. Foto: SVT/Jonas Alarik
  • Wilhelm Behrman Foto: Anders Strömquist

SVT inleder tv-året 2020 med thrillerserien ”Kalifat”, som delvis utspelar sig i Syrien. Ett fotografi från en övervakningskamera blev startskottet för manusförfattaren Wilhelm Behrman.

Hur Sverige ska hantera IS-återvändarna, och inte minst de svenska barn som fortfarande befinner sig i exempelvis Syrien, har varit frågor för debatt det senaste året. Men SVT:s vältajmade premiär för tv-serien ”Kalifat” är en slump.

”Ämnet ligger bra i tiden, men jag fick idén 2015 och då hade jag ingen aning om att 2019 skulle komma att präglas av IS-återvändarna”, säger Wilhelm Behrman.

Sedan 2012 har cirka 300 svenskar anslutit till terrorgrupper som IS och al Qaida. Många har återvänt och övervakas av Säpo, andra har avlidit eller befinner sig fortfarande i Irak eller Syrien.

I ”Kalifat” följer tittaren en ung svenska, Pervin, som med sin nyfödda bebis desperat försöker ta sig tillbaka till Sverige från Raqqa i Syrien, dit hon flyttat med sin make Husam. Husam har anslutit sig till IS och är delaktig i planerna för en terrorattack på svensk mark. Pervin, som spelas av Gizem Erdogan, får kontakt med Säpo-agenten Fatima, spelad av Aliette Opheim, som lovar att hjälpa henne hem till Sverige i utbyte mot information om terrorattacken.

Parallellt håller tre tonårsflickor på att radikaliseras av sin elevassistent i Stockholmsförorten Järva och planerar att resa till Raqqa. Och det var en bild på tre verkliga tonårsflickor som gav Wilhelm Behrman idén till serien. 2015 cirkulerade ett foto i världspressen från en övervakningskamera på Londonflygplatsen Gatwick.

”Den föreställde tre flickor som rymde hemifrån för att ansluta till IS. Jag var bergtagen av bilden, den var så gripande och provocerande. Delvis för att flickorna var nästan exakt lika gamla som min egen dotter. Jag sparade ner den till min mobiltelefon och insåg att jag ville skriva något utifrån den.”

Vad var det för tankar du fick?
”Bilden är så sorglig. Och jag fylldes av så många motstridiga känslor: ilska, medlidande, undran, nyfikenhet.”

Vad hände med de flickorna?
”En dog snabbt, en försvann och den tredje är på tapeten igen för att hon vill hem till England nu efter kalifatets fall, och hon har gjort en del uppmärksammade intervjuer i pressen.”

”Kalifat” utspelar sig också under 2015. Som inspiration och research har Wilhelm Behrman läst så mycket de kunnat av radikaliseringsberättelser och skildringar av IS inifrån.

”Men detta är en saga så all research är till för att hjälpa berättelsen, vi har inte gjort berättelsen baserad på research”, säger Wilhelm Behrman.

Han är före detta journalist, manusförfattare sedan 1990-talet och sedan tio år tillbaka även psykolog inom KBT, framför allt inom parterapi.

”Mina två yrkesroller kan nog inspirera varandra. Det händer att jag får uppslag till bra berättelser eftersom oväntade saker inträffar i terapi.”

Manuset till ”Kalifat” har han skrivit tillsammans med sin kusin och parhäst Niklas Rockström. Duon ligger även bakom serien ”Innan vi dör”, vars andra säsong nyligen avslutats på SVT.

Släktskapet har visserligen varit livslångt, men kusinerna lärde inte känna varandra förrän 1999, då båda var över 30 år. På en tågresa för att hälsa på sin gemensamma mormor som låg för döden hade de så trevligt att de blev oskiljaktiga.

”Niklas är världens bästa och roligaste person. Vi upptäckte att vi hade samma humor, och så var det extra märkligt att vi båda var manusförfattare”, säger Wilhelm Behrman.

De spånar fram hela berättelsen tillsammans vid en whiteboardtavla eller under promenader. Därefter skriver den ene ner det detaljerade manuset, i detta fall Wilhelm Behrman.

”Vi försöker hela tiden jobba med överraskande vändningar, och att det ska vara otäckt och gripande. Det är vad vi själva gillar i tv-serier.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer