1515
Annons

Precise Biometrics ser stark marknadsutveckling

Precise Biometrics, som levererar identifieringsmjukvara, redovisar ett rörelseresultat för det tredje kvartalet 2021 på -3,0 miljoner kronor (-2,2).

Ebitda, rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, blev 1,0 miljoner kronor (1,1).

Resultat efter skatt blev -2,9 miljoner kronor (-2,2) och resultatet per aktie uppgick till -0:01 kronor (-0:01).

Nettoomsättningen uppgick till 16,9 miljoner kronor (23,2).

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -2,4 miljoner kronor (0,5).

”Det fjärde kvartalet har börjat starkt med fortsatt hög aktivitet inom samtliga vertikaler. Den starka marknadsutvecklingen vi såg i september har hållit i sig och vi ser med tillförsikt fram emot avslutningen på ett händelserikt 2021”, skriver Precise avgående vd Stefan Persson i rapporten.


Volvo Cars ägarandel i Polestar inte huggen i sten

Trots kraftig nedgång i bilförsäljningen under hösten håller Volvo Cars fast vid att helåret kommer visa tillväxt jämfört med i fjol och en lönsamhet som före pandemin.

”Bristen i volym kan vi möta med starkare prisrealisering”, säger finanschefen Björn Annwall.

Volvo Cars finanschef Björn Annwall.
Volvo Cars finanschef Björn Annwall.Foto:Evelina Carborn

Rapporten för tredje kvartalet, den första från Volvo Cars som börsnoterat bolag, visar en rad minussiffror till skillnad från det första halvåret i år som var det bästa i företagets historia. Försäljningen av bilar under tredje kvartalet minskade med 17 procent, medan intäkterna inte föll lika mycket, minus 7 procent, jämfört med samma kvartal i fjol. 

”Det beror på att de bilar vi har sålt har vi sålt med en bra mix och bra prissättning. Det är högspecade bilar och i hög grad elektrifierade bilar”, säger Björn Annwall.

Att bolaget tappat i försäljningen beror på den globala bristen på halvledare som har gjort att produktionen inte kunnat gå för fullt. Dessutom har Volvo Cars drabbats av nedstängningar i Sydostasien relaterade till covidutbrott. Sammantaget har produktionen tappat cirka 50.000 bilar under kvartalet. 

”Vi ser att halvledarbristen kommer att fortsätta en bra bit in på nästa år. Om det är hela året eller inte vet vi inte ännu. Vi måste fortsätta hantera det genom våra inköps- och leverantörsteam”, säger Björn Annwall. 

Vad är det som gör att ni ser ljusare på fjärde kvartalet?
”Vi hade två faktorer som påverkade i tredje kvartalet. Dels var det halvledarbristen och ovanpå det lockdowns i Sydostasien. Det var egentligen inte halvledarrelaterat. Det problemet är löst. Där är arbetarna vaccinerade och tillbaka på jobbet”, säger Björn Annwall.

Försäljningen har fortsatt ner även efter tredje kvartalets slut. I oktober var minskningen 22 procent. Även i november tappar biltillverkaren volym. Enligt Volvo Cars preliminära siffror landar november på 52.000 bilar, vilket är en nedgång med 22 procent jämfört med samma månad förra året.

Hittills i år har Volvo Cars sålt drygt 630.000 bilar. I fjol stannade försäljningen på strax över 660.000 bilar - en nivå som Volvo Cars enligt prognosen ska överträffa i år.

Vad tror ni om försäljningen i december?
”Vi ska inte prata specifikt om december än. Det vi ser generellt är att produktionen blir bättre månad för månad. Samtidigt är våra lagernivåer så låga så vi kan inte ta från lagren längre”, säger Björn Annwall.

”Det vi dock ser som mycket positivt är att efterfrågan är väldigt starkt. Orderboken växer, vi har en rekordstark orderbok. Sedan får kunderna vänta längre på sina bilar än vi skulle önska”, säger Björn Annwall som inte vill ge några detaljer om hur ordertillströmningen ser ut.

Innan pandemin bröt ut våren 2020 hade Volvo Cars haft en trend med ökad försäljning sju år i rad och lönsamheten hade klivit rejält uppåt jämfört med när Geely köpte Volvo Cars 2010 och marginalen låg på runt 1 procent. 

2019 var rörelsemarginalen 5,2 procent och den nivån räknar Volvo Cars med att klara även i år. Under tredje kvartalet var rörelsemarginalen 5,5 procent. 

Under det rekordstarka första halvåret i år var marginalen över 9 procent. Mellan 8-10 procent rörelsemarginal är Volvo Cars mål för mitten av årtiondet. Då vill bolaget också sälja 1,2 miljoner bilar och hälften av dem ska vara helt elektriska. Under tredje kvartalet var andelen elbilar endast fyra procent.

”Det är enligt plan. Sedan kan man diskutera om det är en bra plan eller inte. Planen var att fram till nu växa väldigt starkt på plug-in-hybrider. Det har vi gjort. En fjärdedel av bilarna är plug-in-hybrider. Tillväxten de kommande 2-3 åren vill vi se komma från helt elektriska bilar”, säger Björn Annwall.

Idag har Volvo Cars en årlig produktionskapacitet på 15.000 elbilar. Efter sommaren ska den öka till 150.000 elbilar i den belgiska fabriken i Gent och den kinesiska fabriken i Taizhou.

”Självklart kommer vår marknadsandel på fullt elektriska bilar att växa med ökad kapacitet”, säger Björn Annwall.

Volvo Cars är största ägare i elbilsbolaget Polestar som enligt planen ska börsnoteras i New York nästa år genom en fusion med spac-bolaget Gores Guggenheim. 

Med tanke på hur att värderingen av elbilsbolag på börsen ökar kan det blir aktuellt för Volvo Cars att sälja sin del av Polestar?
”Volvo och Polestar är viktiga för varandra. Vi har viktiga synergier kring utveckling och produktionskapacitet samt service hos återförsäljare. Vår strategi är att vi ska vara den största industriella ägaren. Efter den här spacen kommer vi att ha någonstans 48 procent. Sedan kan man diskutera hur stor den andelen ska vara exakt, det måste inte vara exakt 48 procent, men vi ska fortsätta vara den största industriella ägaren”, säger Björn Annwall.

Volvo Cars planerar också för ytterligare en bilfabrik i Europa förutom de man har i Torslanda och belgiska Gent.

”För att fortsätta växa utöver de 1,2 miljoner som vi tänker oss efter 2025 behöver vi mer produktionskapacitet. Vi vill producera där vi säljer bilarna och tittar vi på var vi förväntar oss efterfrågan och var vi har produktionskapacitet så är det är någonstans i Europa som vi troligtvis behöver en fabrik. Vi återkommer när vi har tagit beslut var den ska vara och när vi stoppar spaden i marken”, säger Björn Annwall.

Vad gäller den planerade batterifabriken Volvo Cars ska bygga tillsammans med batteritillverkaren Northvolt pågår en kamp mellan flera olika platser, bland annat flera kommuner i Västsverige.

”Någon form av besked om hur planerna fortlöper kan ni räkna med före årsskiftet”, säger Björn Annwall.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?