1515

Powell återupptar köp av statspapper: ”Vi har gjort en felbedömning”

DENVER, CO. Jerome Powell talade mer om glädjeämnena i den amerikanska ekonomin än om riskerna under ett tal i Denver på tisdagen, trots den senaste tidens dystra statistik.

Fed-chefen var också noga med att påpeka att kommande åtgärder för att stabilisera penningmarknaden inte ska ses som QE.

”Detta är inte QE. Inte alls.”

Jerome Powell talar i Denver.
Jerome Powell talar i Denver.Foto:Daniel Brenner

Jerome Powells tal i Denver på tisdagen innehöll som väntat varken några indikationer om nya räntesänkningar eller kvantitativa lättnader. Däremot meddelade Fed-chefen att den amerikanska centralbanken snart kommer att återuppta köpen av statspapper. 

Det innebär ett trendbrott. Feds balansräkning har successivt minskat sedan stödåtgärderna efter finanskrisen avslutades 2014. 

Syftet med att återigen köpa statspapper är att öka centralbankens buffert och komma till bukt med den senaste tidens turbulens på penningmarknaden. 

”Vi har försökt att hitta den perfekta nivån på våra bankreserver. Men i september upptäckte vi att vi gjort en felbedömning. Vi jobbar på en plan, men vi är inte där än”, sa Powell. 

Den 17 september steg den amerikanska övernattsräntan till som mest 10 procent som en följd av likviditetsbrist, vilket även smittade av sig på Fed funds-räntan, som steg över målintervallet. 

Men enligt Jerome Powell kommer inget av detta påverka penningpolitiken. 

”Varken den senaste tidens tekniska problem eller de köp av statspapper som vi nu överväger kommer att påverka penningpolitiken i någon högre grad”, sa han.  

Beskedet från Jerome Powell togs emot väl av bedömare. 

”Det här var ett välkommet besked som ger investerare möjlighet att fokusera på själva räntebeslutet och prognosen snarare än på tekniska detaljer”, säger Jim Vogel, räntestrateg på FTN Financial, till Wall Street Journal. 

Bland de många affärsekonomer som precis som Di lyssnade på talet live på Nabe-konferensen i Denver var reaktionerna blandade. 

Lynn Reaser, chefsekonom på Point Loma-universitetet i San Diego, reagerade främst på Powells kommentar om att det inte är aktuellt med minusränta i USA. 

James Bohnaker, makroanalytiker för USA på IHS Markit, var överraskad över Jerome Powells optimistiska ton. 

”Den var väldigt annorlunda från den bild man fått om man följt konjunkturrapporteringen den senaste tiden, exempelvis efter den svaga siffran för tillverkningsindustrin förra veckan”, säger han till Di och spekulerar om det kan handla om att Fed-chefen försöker lugna allmänheten och näringslivet om riskerna för en recession. 

Fed-chefen ägnade relativt lite tid åt riskbilden under sin presentation, och nämnde exempelvis inbromsningen inom tillverkningssektorn endast i förbifarten. 

Han talade desto mer om de positiva aspekterna, som den relativt starka arbetsmarknaden och konsumtionen i USA. 

”Vi har fått lära oss att arbetslösheten kan sjunka lägre än vad vi hade förväntat oss. Men jag skulle inte kalla det för en överhettning. Det här känns väldigt hållbart”, sa han apropå det faktum att arbetslösheten nådde den lägsta nivån sedan 1969 under september. 

”Det är inte ofta vi får se det elfte året av en ekonomisk expansion. Det finns mycket att gilla med den.”  

Vad gäller utsikterna för nästkommande räntemöte, den 29–30 oktober, höll sig Fed-chefen till sin välkända retorik. Rubriken på hans tal var ”statistikberoende”, vilket också är vad som kommer att avgöra om det blir en ny räntesänkning i oktober eller inte, enligt honom. 

Blir det verklighet skulle det vara den tredje sänkningen sedan i juli.


Innehåll från QlikAnnons

Qlik: Därför trumfar Active Intelligence traditionell BI-teknologi

Varje nytt årtionde innebär en ytterligare uppdelning mellan vinnare och förlorare bland bolag i takt med att tekniken utvecklas och konkurrensen ökar. Dataanalysföretaget Qlik menar att digital transformation kräver Active Intelligence vilket innebär att uppdaterad data i realtid triggar händelser som skapar affärsvärde – istället för den traditionella teknologin som i huvudsak ger oss information. 

Företag har digitaliserats under 25 år, ända sedan födelsen av internet år 1990. Men, det nya året tar digital transformation till en helt ny nivå, inte minst på grund av Covid-19-krisen. Data och analytics är acceleratorer för företags digitala ambitioner och traditionell Business Intelligence-teknologi kan inte längre erbjuda den snabbhet till insikter och handling som behövs i den här digitala tidsåldern, menar Elif Tutuk, Vice President, R&D på Qlik

– Vi vill belysa de behov analytics-konsumenter har idag, de problem som finns i många BI-verktyg och som inte motsvarar de behoven, och hur Active Intelligence kan bidra till att stänga den klyftan. 

”Kräver ett skifte”

Digital transformation leder till förbättring och utveckling av nya tjänster hos företag. Men information och analys i realtid behövs för att man ska kunna ta datadrivna beslut och optimera alla delar av ens affär. 

– Detta kräver ett skifte till en data analytics pipeline som använder automatisering inom Change Data Capture (CDC). Ett exempel är företaget Experian som implementerade Qlik Data Integration vilket visade sig vara en kritisk del för att kunna säkerställa att miljarder rader med konstant förändrad data fångades korrekt. På så vis baseras deras kreditupplysningar alltid på den senaste informationen. 

Analytics-konsumenter behöver också hjälp med att få insikter i komplexa relationer mellan olika typer av data. Där kan intelligent analytics förstå indirekta relationer mellan olika datapunkter. 

– För att boosta ett företags effektivitet bör vissa beslut vara helt automatiserade. Mer komplexa, strategiska beslut bör dock fortfarande tas av människor som blir informerade om insikter i realtid. Kraften här ligger i kombinationen av människa och teknologi som jobbar tillsammans. 

Hämta Qliks e-bok om Active Intelligence här. 

Traditionella verktyg vs. Active Intelligence

Den nuvarande generationen av BI-verktyg kan inte leverera gentemot kraven som ställs av den digitala ekonomin, menar Elif Tutuk. 

– De flesta BI-teknologierna använder förkonfigurerad data och stödjer i huvudsak batch analys. De är utformade att besvara ”kända” frågor med batch reloads. Detta skapar dock en flaskhals för att hitta dolda insikter och gör det svårt att besvara nya frågor i realtid, vilket dagens marknadsvillkor kräver. 

Den traditionella typen av verktyg levererar inte en end-to-end analytics data pipeline utan de flesta samtida teknologier består av en serie av lösningar för exempelvis integration, leverans, analytics och samarbete som inte är enade i en enda pipeline. När man istället för samman dessa funktioner, i till exempel Qliks data analytics-plattform, kan information integreras snabbare och insikter kan nås på rekordtid. 

– Vi har sett exempel där analytiker gått från att lägga 90 procent av sin tid på rapportering till att istället kunna lägga den tiden på att lösa affärsproblem. Samtidigt har utvecklare kunnat öka sin produktivitet femfaldigt. 

Accelerera er digitala transformation

Den stora skillnaden mellan traditionell Business Intelligence och Active Intelligence är att den tidigare är designad att informera människan så att denne kan ta action. Active Intelligence kan istället trigga handlingar autonomt, i realtid. 

– Active Intelligence bör vara något att fundera över och ha högt på agendan om man vill accelerera sin digitala transformation, avslutar Elif Tutuk. 

Qlik är stolta över sin 15-åriga historia och ranking som ledare det senaste årtiondet i Gartner BI Magic Quadrant. Hämta din kopia av den fullständiga rapporten här: Gartner BI Magic Quadrant 2021. 

 

 

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?