ANNONS:
Till Di.se

Postnord och Wish överens – momsen betalas direkt av kunden

Från klockan 18 i dag, torsdag, tar webbutiken Wish ut momsen för de produkter de sålt till Sverige. 

Det efter att Postnord och sajten kommit överens om ett sätt att lösa momsproblemet. 

Efter Postnords avgift och kaoset på Arlandas postterminal– nu är Postnord och den kinesiska webbutiken Wish överens om en lösning. 

Wish kommer att administrera momsinbetalningarna direkt på sin sajt, istället för att Postnord ska kräva moms av sajtens kunder när paketen kommer till Sverige. Det betyder att avgiften på 75 kronor försvinner, men att priserna på sajten nu är inklusive moms, och därför högre än tidigare. Enligt Breakit menar dock Wish att prisökningen inte kommer vara speciellt stor.  

Den 1 mars införde Postnord en avgift på 75 kronor på paket som kommer från utanför EU. Detta för att kunna garantera att momsen betalades på ett korrekt sätt. 

Ett av de drabbade företagen var då Wish, som är en mycket populär webbshop bland svenska konsumenter. Många Wish-kunder valde att inte hämta ut sina paket som en följd av avgiften.

Då det kom cirka 140.000 paket dagligen under den mest intensiva perioden blev det snabbt logistiska problem för Postnord. 

Men nu har alltså de två parterna hittat en lösning, vilket glädjer  Håvard Stjernen, nordisk föreståndare för Wish.

”Vi är glada för att vi tillsammans med PostNord har hittat en smidig lösning som gör det enkelt för svenskarna att åter på samma enkla sätt köpa mycket prisvärda varor direkt från tillverkare", säger han i ett pressmeddelande. 

Även Postnord är nöjda med lösningen. 

"Vi är jätteglada. Det var den här lösningen vi ville ha från början," säger Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman till Breakit.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies