1515
Annons

Postnord mer än dubblar resultatet från första kvartalet 2020

Den snabbt växande e-handeln fortsätter att gynna Postnord, som under årets första kvartal ökade sitt rörelseresultat till 878 miljoner kronor – en uppgång från 314 miljoner motsvarande kvartal i fjol.

Foto:Anders Wiklund/TT

Ett rejält lyft för paketvolymer, men minskade brevvolymer präglade första kvartalet för Postnord. Ökad e-handel och digitalisering ligger bakom utvecklingen.

”Exceptionellt stark start på 2021”, skriver det statliga bolagets vd Annemarie Gardshol i rapporten om resultatet.

Paketvolymerna ökade under kvartalet med 32 procent, främst drivet av tillväxt inom försändelser från företag till privatpersoner. Brevvolymerna fortsatte däremot att minska, detta kvartal med 12 procent.

Coronapandemin har enligt Postnord under det gångna kvartalet bidragit till ökade paketvolymer, ökad efterfrågan på hemleveranser och en högre korttidssjukfrånvaro i Sverige.

”På samtliga marknader ser vi ett nytt normalläge med höga paketvolymer och stor efterfrågan på hemleveranser och flexibla leveransalternativ”, säger Postnords vd Annemarie Gardshol i en kommentar.

”För att möta e-handelstillväxten har vi i kvartalet beslutat om investeringar som ger förutsättningar att hantera ökad paketkapacitet, bland annat i finska Vantaa och i norska Drammen. Samtidigt arbetar vi vidare för att säkerställa en långsiktigt hållbar brevaffär”, tillägger hon.

Resultatet före skatt lyfte till 830 miljoner kronor, mot 299 miljoner ett år tidigare.

Nettoomsättningen steg till 10,2 miljarder kronor, upp från 9,5 miljarder.

”På den svenska marknaden arbetar vi för fullt med omställningen till varannandagsutdelning. Utdelningsmodellen är introducerad i södra Sverige och under våren står Västsverige på tur. I Danmark beräknas förhandlingarna rörande samhällsuppdraget återupptas i slutet av året”, skriver Gardshol.

 

 

Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Bättre än väntat för hajpade Gamestop

Foto:Jeff Roberson

Omsättningen för Gamestop, den amerikanska datorspelskedjan som hamnat i fokus de senaste månaderna, ökade med 25 procent till 1,3 miljarder dollar, motsvarande 10,7 miljarder kronor, under det senaste kvartalet. Det var en större ökning än vad analytikerna hade spått.

Bolagets förlust per aktie blev 45 cent, också det bättre än väntat. Analytikerna hade räknat med en förlust på 84 cent per aktie. Men i onsdagens efterhandel på New York-börsen på backade Gamestops aktie 9 procent, rapporterar Reuters.

Gamestops aktiekurs rusade i höjden i slutet av januari genom flera samlade aktioner på nätforum som Reddit. Småsparare tog då upp kampen mot hedgefondförvaltare, som som blankat aktien, det vill säga satsat på kursfall.

Den volatila handeln har fortsatt i Gamestop och i år har aktien stigit svindlande 1 500 procent.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera