Hoppa till innehållet

Annons

Postnord: Kraftigt lyft för nordisk e-handel

Den nordiska e-handelskonsumtionen ökade med 11 procent till 104 miljarder kronor under det första halvåret 2018, enligt rapporten E-handeln i Norden från det svensk-danska statliga företaget Postnord.

Foto: Claudio Bresciani/TT

"Yngre handlar mer, men det är faktiskt inte den yngsta kategorin mellan 18 och 29 år som toppar listan. Konsumenter i åldersspannet 30-49 år har både mer köpkraft och e-handlar mest", säger Carin Blom som är detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige.

Hon förutspår att åldersförskjutningen definitivt kommer att driva e-handelstillväxten i många år framöver i takt med att den yngre generationen som växt upp med digitalisering blir mer köpstarka.

Sex av tio nordbor, alltså 12 miljoner konsumenter, handlar på nätet varje månad. 

Sverige har den högsta andelen konsumenter som handlar på nätet. Två av tre svenskar handlar i snitt varje månad, i jämförelse med cirka sex av tio i Norge och Danmark, och bara knappt hälften av de finländska konsumenterna.

Mest handlar svenska konsumenter i åldersspannet 30-49 år, där 76 procent näthandlar varje månad. I åldrarna 65-79 år är motsvarande siffra 47 procent.

Den mest populära varukategorin bland de nordiska kunderna är mode följt av media, hemelektronik och hälsa/kosmetika.

E-handeln står i nuläget för en betydande andel av tillväxten i den nordiska detaljhandelsbranschen.

Förutsättningarna för att sälja och köpa på nätet anses gynnsamma i Norden mot bakgrund av befolkningens höga e-handelsmognad, en hög internetpenetration, en välutbyggd infrastruktur och drivna e-handelsaktörer.

Innehåll från EbbotAnnons

Techbolaget Ebbot har utvecklat en GPT-modell för kundsupport

Senaste året har kantats av en AI-hysteri med ChatGPT i spetsen, vilket har gjort att många företag fått upp ögonen för tekniken, inte minst potentialen för kundsupport. Den snabba utvecklingen inom AI är något som techbolaget Ebbot tagit tillvara på, som nu lanserar nu sin egenutvecklade GPT-modell - skräddarsydd för kundsupport.

Att använda AI för att automatisera kundsupport är inte något helt nytt påfund. Tekniken har dock inte alltid levt upp till förväntningarna, vilket gjort att många företag har antagit en avvaktande ställning till AI chatbotar. 

Sen kom ChatGPT och förändrade allt. 

– Den snabba utvecklingen av AI och framför allt ChatGPT har förändrat både företagens och konsumenternas inställning till- och förväntningar på chatbotar och sättet man kan interagera med dem, säger Oliver Young, Product Manager på Ebbot.

Ebbot är ett svenskt techbolag som har utvecklat chatbots- och AI-teknik sedan 2018. Därmed har de i första hand fått uppleva hur attityden till chatbotar på marknaden snabbt har skiftat från skepticism till entusiasm, med en nu stark tilltro till deras förmåga och potential.

En del företag har redan hoppat på trenden att använda sig av tjänster som är integrerade med generellt tränade GPT-modeller. Det finns dock en hel del nya utmaningar som kommer med detta, förklarar Oliver Young:

– Risken med att använda en chatbotsleverantör som saknar en egen GPT-modell är att man tappar kontrollen över sin datasäkerhet och personuppgiftshantering. Detta på grund av att många tredjepartslösningar lagrar datan utanför EU, där andra regler och lagar om personuppgiftshantering gäller.

Som svar på marknadens efterfrågan har Ebbot utvecklat sin egen GPT-modell, baserad på samma teknologi som ChatGPT, men med en viktig skillnad; Ebbots modell hostad inom EU och anpassad för att endast svara utifrån företagsspecifika data.

– Med EbbotGPT kan vi säkerställa att chatboten endast svarar på företagsspecifika data. Något som är oerhört viktigt inom kundsupport där man absolut inte vill riskera att boten hittar på egna svar, såsom att boten rekommenderar en konkurrerande produkt eller tjänst, säger Oliver Young.

Förutom att EbbotGPT är skräddarsydd för att användas för kundsupport, berättar Oliver Young att den nya modellen även har förändrat sättet för hur chatbotar byggs och administrerats i Ebbot-plattformen:

– Till skillnad från hur chatbotar tidigare byggdes i plattformen, kan man nu bygga en helt ny chatbot på bara några minuter. Till exempel kan en FAQ-fil (vanliga frågor) användas som träningsdata. Efter träningen kan chatboten generera en oändlig mängd unika svar baserat på innehållet i FAQ:n. Den här snabbare processen för att skapa chatbotar innebär också att det blir mer kostnadseffektivt att utveckla och underhålla en chatbot, vilket ger fler företag och organisationer möjlighet att skaffa en.

Den nya GPT-modellen lanseras i början av september vilket gör Ebbot till det första svenska företaget som erbjuder en egen GPT-modell som är skräddarsydd för kundsupport. 

Företag kan redan nu anmäla intresse på Ebbots hemsida här.  

Om Ebbot

Ebbot erbjuder en plattform för att skapa bättre kundupplevelser online med hjälp av AI. Ebbot grundades 2018 och har idag kontor i Stockholm och Göteborg. 

Läs mer på ebbot.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ebbot och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera