Postnord hotar med att sluta dela ut posten

Den seglivade konflikten mellan statligt ägda Postnord och fastighetsägare runt om i landet har blossat upp. Nu hotar postleverantören att sluta dela ut brev til 400 hushåll i Örebro på grund av undermåliga brevlåder och dålig belysning i trapphusen.

Bild:TT

Postnord hotar med att sluta dela ut post till 400 lägenheter i Örebro på grund av dåliga inkast och undermålig belysning. Enligt Mats Ståhlgren, regionchef på Postnord, rör det sig om ett arbetsmiljöproblem.

”Det kan vara för tröga brevinkast, för smala inkast och för dålig belysning”, säger han till SVT.

Men fastighetsägarna menar att det är Postnord som har det juridiska ansvaret för arbetsmiljön eftersom bolaget står som arbetsgivare till brevbärarna.

”Min gissning är att de vill att vi bygger postboxar i entréerna så att brevbärarna hinner dela ut mer post på samma tid och att vi ska stå för deras kostnadsbesparing”, säger fastighetsägaren Hans-Olof Ivarsson till Aftonbladet.

Konflikten mellan Postnord och fastighetsägarna har pyrt under året. Redan i april vittnade Fastighetsägarna om hot om utdelningsstopp. I början av september meddelade Postnord att 400 boende i Landskrona kommer vara tvungna att gå till butik för att hämta ut sin post från och mede nästa vecka. Liknande krav har dykt upp på flera håll i landet.

Ett skyddsombud på Postnord i Örebro har uttalat sig om problemen men varken facket eller skyddsombud ska ha larmat om situationen. Beslutet har istället fattats av det statligt ägda bolaget.

Post- och telestyrelsen har sedan tidigare rekommenderat att postoperatörerna försöker förmå fastighetsägarna att installera postboxar i entréerna men det finns inga krav. Nu ska den juridiska situationen utredas.

”Postlagen säger egentligen bara att det ska finnas en fysisk postlåda som fungerar för att posten ska delas ut. Vi har just fått kännedom om Postnords agerande och ska sättas oss in i ärendet”, säger Olof Bjurö, enhetschef på Post- och telestyrelsen, till Aftonbladet.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Cash ITAnnons

Coronaviruset har accelererat innovationen av framtidens betalningar

Just nu pågår en snabb utveckling inom handeln där konsumenter ställer allt högre krav på valfrihet när det kommer till betalsätt. Cash IT som levererar kassasystem för butiker satsar stort för att möta detta, inte minst genom partnerskapet med Swish.

Mobila betallösningar som Swish ökar mycket snabbt i popularitet, och coronapandemin har boostat efterfrågan på beröringsfria betalsätt ytterligare. Detta sätter press på handlare att tillgodose de nya kraven där kortbetalning inte längre räcker som komplement till kontanter.

Cash IT levererar skräddarsydda kassalösningar och betaltjänster till enskilda butiker och stora internationella butikskedjor i hela Skandinavien. För ett år sedan utökade produktportföljen med en interaktiv kundskärm som integreras i kassasystemet.

På skärmen visas en sammanställning av skannade varor som sedan kan omvandlas

till en dynamisk QR-kod för Swish-betalning, unik för den specifika transaktionen. Cash IT:s partnerskap med Swish är en viktig pusselbit som möjliggör snabba och säkra betalningar berättar Robert Karlsson, vd på Cash IT.

- För personalen räcker det med att trycka på en knapp för att konsumenten sedan ska kunna genomföra betalningen via Swish, helt kontaktlöst. Efter betalningen kan ett digitalt mejlkvitto erbjudas via skärmen. Lösningen ger en ökad tydlighet gentemot konsumenten som ser precis vad som händer. Men den innebär också en ökad trygghet för handlaren som har en skärm skild från kortterminalen, så att betalning kan ske oavsett situation, säger han.

För Swish är partnerskapet med Cash IT mycket viktigt för att kunna möta de 7,6 miljoner användarna även i butiker.

-  Att få komma ut mer i fysisk miljö är en viktig del i vår framtidsvision. Implementationen som Cash IT har gjort genom sin kundskärm är fantastiskt fin och ger konsumenterna ett mervärde. Lösningen är dessutom mycket säker tack vare vår starka autentisering via bank-id, säger Anders Edlund, Head of Business Development på Swish.

Cash IT:S kundskärm kan även användas av B2B-företag för signering av digitala följesedlar när kunder hämtar ut varor som ska faktureras. Ekonomiavdelningen kan enkelt komma åt informationen i efterhand eftersom signeringen lagras.

Skärmen kommer precis som Cash IT:s andra lösningar med nyckelfärdiga integrationer mot kundernas affärssystem.

- Tekniken som vi erbjuder är enkel att koppla ihop med alla de ledande affärssystemen och e-handelsplattformarna som finns på marknaden. Genom att automatisera flödet får våra kunder tillen omnikanal där exempelvis lagersaldot uppdateras i realtid efter ett genomfört köp. Där ligger vi väldigt långt framme, säger Robert Karlsson.

Om Cash IT

Cash IT är ett företag med över 20 år i branschen som levererar den senaste värdehöjande tekniken för att butiker och retailkedjor ska bli så effektiva, lönsamma och konkurrenskraftiga som möjligt. Med hjälp av kassasystem och betallösningar med realtidsintegrationer till affärssystem får vi e-handel och fysisk handel att lira med varandra. Cash IT:s partnerskap med Swish är en viktig pusselbit som möjliggör snabba och säkra betalningar.

Läs mer om Cash IT här 

Mer från Cash IT

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Cash IT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?