Annons

Porsche och Ferrari toppar som passionstillgångar för superrika

Veteranbilar, av exempelvis märken som Ferrari och Porsche, ligger kvar i topp på lång sikt när superrika investerar i så kallade "passionstillgångar" (passion assets). 

Veteranbilar sjönk visserligen med 10,4 procent i värde under 2016, men för den senaste tolvårsperioden summerar deras värdeuppgång till 330 procent. Det rapporterar Financial Times med hänvisning till finansföretaget Coutts "Objectives of Desire"-index.

Veteranbilarnas värde sjönk trots att en Ferrari 250 GT från 1961 såldes för rekordhöga 18,2 miljoner dollar i fjol. Under 2017 har det slagits ett nytt rekord när en Aston Martin DBR1 från 1956 nyligen krängdes för det facila höstpriset 22,6 miljoner dollar.

Ovanliga musikinstrument var den mest framgångsrika investeringen i indexet under 2016 med en avkastning på 16 procent - dock efter en 11-procentig nedgång året innan. 

Sammantaget steg passionstillgångsindexet, som även innefattar bland annat konst, mattor och mynt, med 1,2 procent i fjol och har ökat med 77 procent sedan 2005. Det är mer än Londonbörsen som enligt indexet FTSE100 har stigit med drygt 52 procent sedan inledningen av 2005.

I en jämförelse kan det vara värt att minnas att reala tillgångar kan kräva mer underhållskostnader än vad innehav av värdepapper behöver göra. Reala tillgångar kan dock ge andra värden som en siffernotering i en aktiebok inte förmår matcha.

 



Innehåll från Telia CompanyAnnons

Så kan chefen slippa IT-bördan

IT-ansvaret blir ofta ett ”grupparbete” där allt från vd:n till vanliga anställda tar olika delar, visar en ny undersökning. Att outsourca IT har flera fördelar: Minskade IT-kostnader, ökad säkerhet och nöjdare medarbetare.
IT-ansvaret blir ofta ett ”grupparbete” där allt från vd:n till vanliga anställda tar olika delar, visar en ny undersökning. Att outsourca IT har flera fördelar: Minskade IT-kostnader, ökad säkerhet och nöjdare medarbetare.

Är du vd och trött på IT-frågor som ständigt landar på ditt bord?

Allt fler företag löser problemet med att outsourca sin IT.

– Att frigöra tid och minska IT-kostnaderna är två viktiga vinster, säger Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia.

Upptäck fler fördelar med IT-avdelning som tjänst 

Att outsourca IT är en växande trend – särskilt bland små och mellanstora svenska företag. Det visar en ny uppföljande undersökning till den årliga rapporten ”Telias digitala index”. Andelen företag med 10-49 anställda som lägger ut IT-ansvaret har ökat från 29 till 33 procent bara det senaste året.

Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia:

– Tekniken blir allt mer komplex, kraven på IT-säkerhet ökar och det är svårt att hänga med – inte minst för mindre företag. Hos dessa företag brukar det dessutom finnas en eller flera ofrivilligt IT-ansvariga som samtidigt har andra arbetsuppgifter. Och många teknikfrågor tenderar att hamna på chefens bord.

IT-ansvaret – ett grupparbete

Undersökningen visar att IT-ansvaret ofta blir ett otydligt ”grupparbete” där såväl IT-chef och verksamhetschef som vd och vanliga medarbetare tar ansvar för olika delar.

– Genom att outsourca sin IT kan mindre företag få tillgång till samma kompetens och säkerhet som ett stort IT-bolag. Dessutom brukar man få nöjdare medarbetare som får fokusera på kärnverksamheten, säger Daniel Stark.

”Inte funnits för mindre företag”

För att möta det växande behovet av outsourcing erbjuder Telia ”IT-avdelning som tjänst” som vänder sig till företag från 10 anställda.

Tjänsten innebär att ett expertteam från Telia blir företagets IT-avdelning, med support, övervakning av företagets IT-miljö och ansvar för säkerheten.

– Den här typen av tjänst har länge funnits för stora bolag, men har tidigare inte varit tillgänglig för mindre företag, säger Daniel Stark.

Företaget kan samla både sina IT- och kommunikationstjänster i Telias unika erbjudande.

– Traditionellt finns en uppdelning mellan IT och telekom. Idag finns stora möjligheter att förenkla genom att samla alla teknikfrågor.

Minskade kostnader och mer tid

Vilka vinster kan då ett företag göra på att outsourca sin IT?

I undersökningen svarar företagen att de två viktigaste är att minska de totala IT-kostnaderna och att frigöra tid för medarbetarna.

– Att outsourca IT är i regel kostnadseffektivt i och med att företaget bara debiteras för de funktioner de behöver och faktiskt använder. Interna IT-kostnader kan dra iväg, och uppstår problem slukar det dessutom förlorad arbetstid, säger Daniel Stark och pekar på tre andra fördelar:

1 Ökad konkurrenskraft

”Ni kan fokusera helt på er affärsidé. Samtidigt får ni en IT-miljö som uppdateras och utvecklas av tekniker med spetskompetens.”

2 Kunskap och service

”Oavsett IT-problem – ni har alltid en support att kontakta som är experter på er IT-miljö och kan lösa problemen direkt.”

3 Ökad säkerhet

”Verksamheten blir mer sårbar om IT-frågorna hänger på interna medarbetare.

När ni outsourcar er IT tar leverantören ansvar för säkerheten och jobbar proaktivt för att undanröja alla teknikrelaterade risker.” 

Så kommer ni igång

Telias ”IT-avdelning som tjänst” inleds med en grundlig analys av företagets IT-miljö. Därefter tar ett expertteam ansvar för och har full koll på IT-miljön dygnet runt.

– Supporten och säkerheten är centrala delar. Man kan kontakta oss och få återkoppling direkt. De allra flesta frågor åtgärdar vi utan att besöka företaget, säger Daniel Boström, IT-konsult på IT-avdelning som tjänst.

Kontrollerar säkerheten löpande

Vad gäller säkerheten jobbar teamet proaktivt genom löpande kontroller.

– Eventuella fel kan åtgärdas innan de skapar problem. Dessutom gör vi en noggrann undersökning en gång om året för att säkerställa att företagets IT-miljö är säker och uppdaterad.

Telia erbjuder också utbildning – det kan handla om smartare arbetssätt eller om att agera IT-säkert vid distansjobb.

Daniel Boström lyfter fram den personliga kontakten:

– Du kommer inte till en tekniker-vem-som-helst, utan till ett tight team som kan er IT-miljö utan och innan. Varje företag ska känna att vi är deras IT-avdelning.

Upptäck fler fördelar med IT-avdelning som tjänst 

Fakta: IT-avdelning som en tjänst

• Telia hanterar IT- och kommunikationstjänster för företaget. Vänder sig till företag från 10 anställda.

• Tjänsten är prenumerationsbaserad och erbjuder ett expertteam som gör en grundlig analys för att skräddarsy tjänsten utifrån verksamhetens behov. Därefter tar teamet ansvar för och har full koll på IT-miljön dygnet runt.

• Telia jobbar proaktivt genom löpande säkerhetskontroller så att eventuella fel kan åtgärdas innan de skapar problem. Dessutom gör Telia en grundlig undersökning en gång om året för att säkerställa att företagets IT-miljö är uppdaterad, säker och tillgänglig.

• I tjänsten ingår support och konsultation med syftet att frigöra tid och skapa effektivare arbetssätt.

 

Mer från Telia Company

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia Company och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?