Annons

Populär box fyller 20 år

Svenskar har en kärlek till vin på låda, det är praktiskt och klimatsmartare än vin på flaska. Men bag-in-boxen hade en motig väg till framgången i Sverige. I år firar försäljningssuccén 20 år på den svenska marknaden.

Bild:TT

Bag-in-box, BiB, lådvin eller boxvin – kärt barn har många namn. Idag dricker vi drygt 103 miljoner lådvin i Sverige, vilket är mer än hälften av den totala vinkonsumtionen i landet. Men den tappkransförsedda vinkartongens intåg i Sverige möttes till en början av motstånd från Systembolaget, först den 25:e november 1996 såldes det första bag-in-box-vinet. 

Le Cep Merlot var det första vinet som såldes på box i Sverige. Det röda vinet uppgavs smaka skogsbär, gräs och lakrits som sedan 2012 inte längre ingår i Systembolagets sortiment. Och det finns all anledning till att tala om konkurrens på hyllorna: idag finns över 418 sorters bag-in-box på Systembolaget, inräknat exempelvis vinglögg, must och sangria som också säljs på låda.

”Försäljningen ökade många år efter lanseringen 1996, men de senaste åren har försäljningen legat still på samma nivå i stort sett”, berättar Lennart Agén, presschef på Systembolaget.

Det var 1995 som den svenska spritleverantören Spendrups ville införa bag-in-boxen på den svenska marknaden eftersom de sett framgång i utlandet för denna typ av produkt. Men hos Systembolaget blev det tvärstopp med motiveringen att vin i kartong kunde uppmana till ökad alkoholkonsumtion.

Spendrups gav sig dock inte och drev saken vidare till Alkoholsortimentsnämnden och EU-domstolen. Spendrups undrade om det verkligen var förenligt med EU:s frihandelsavtal att diskriminera en viss typ av förpackning. Det var det inte och Spendrups fick rätt. Nu tvingades Systembolaget av EU att införa bag-in-boxen på den svenska marknaden.

”Vi hade vakna medarbetare som fattade att detta kunde vara något för Sverige. De traditionella normerna för vinkonsumtion och vinursprung är inte lika starka i Sverige som för fransmännen, italienarna och spanjorerna till exempel. I Sverige kan man tänka sig vin i kartongförpackning. Så det var en tröskel vi slapp komma över på den svenska marknaden. Och så blev det billigare förstås, och lättare att transportera hem” säger Ulf Spendrup, vice vd på Spendrups, om bedriften 1996.

Förpackningstypen utvecklades i början av 1950-talet i USA. Men det dröjde till 1967 innan den australiensiske vinproducenten Tom Angove skapade den första vinboxen med lufttät kran. I Australien blev boxvinet, så kallat cask wine, snabbt populärt. Men precis som då är det fortfarande vin av låg kvalité som dominerar vin på box i länder utanför Sverige. Här är vinets kvalité en av flera anledningar till boxens framgång.

”Den praktiska förpackningen är en stor anledning till att boxen är populär. Sedan är det faktiskt så att Sverige har en bra kvalité på boxar. Tittar man i andra länder har man oftast bara väldigt enkla viner på box, till skillnad från Sverige som generellt har boxar i bra kvalité även om det finns olika prislägen” säger Lennart Agén på Systembolaget.

Di Weekends dryckesexpert Per Styregård menar att svenskar har bra koll på vilket boxvin som gäller  även om svenskar över lag är ganska dåliga på just smaker, vi är inte lika bra på att bedöma vinkvalité som vi är på att bedöma till exempel konst eller musik.

”Svenskar har bra kunskap om vinkvalité och vet vilka viner de gillar  där är svenskar är välinformerade. Alla som kan läsa vet att vi blir fullkomligt överösta av bag-in-box-tips.” säger dryckesexperten Per Styregård.

Bag-in-boxen är också bra ur miljösynpunkt – den är mycket lättare att transportera än vin på flaska. Per Styregård tror dock inte att ett mindre klimatavtryck är den främsta anledningen till att bag-in-boxen är så populär hos svenska folket.

”Det är inte för att den är klimathållbar, även om det kan vara en större och större anledning. Jag tror att vi är kära i stordrift. Vi gillar det som funkar för många. Och så är det är praktiskt, vi svenskar gillar praktiska grejer.”

Det finns ännu ingen statistik på om svenskarnas alkoholkonsumtion ökat på grund av bag-in-box-vinet. Systembolaget gav Karolinska Institutet förra året i uppdrag att göra en studie i ämnet som ännu inte är klar. Däremot berättar befintlig statistik att bag-in-box-pimplandet är störst på sommaren i Sverige.

Lådvinet i Sverige säljs främst i 3-litersförpackningar. Det finns även 1,5-litersförpackningar med lite finare vin. De som säljer bäst är 3-litersboxarna och listan toppas av det vita vinet Zumbali, 167 kronor, från Sydafrika.

https://infogr.am/ccc2a4ac-1612-4a51-b4ca-b4fd460c80f0

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera