Annons

Politiskt kaos sänker kaffepriset – men produktionen är hotad

De internationella kaffepriserna har inför presidentvalet i Brasilien fallit till den lägsta nivån på över tio år. Den billigare bönan är dock en huvudvärk för bönderna och svenska rosterier oroas nu över kaffeproduktionens livskraft.

Foto:Anders Wiklund/TT

I oktober går folk till valurnorna i världens största kaffeexportland. Hittills har presidentvalrörelsen i Brasilien inneburit politiskt kaos, och osäkerheten om vilken sorts finanspolitik som kommer med en ny regering har slagit mot landets valuta.

Sedan årsskiftet har Brasiliens real rasat 25 procent mot dollarn, vilket har inneburit liknande tapp i världsmarknadspriset på kaffe.

Ett lägre kaffepris innebär på flera håll en billigare import av den uppiggande bönan. Men att rosterier får mer för pengarna är inte nödvändigtvis en glädjande utveckling.

"På längre sikt kan inte bönderna leva på de här nivåerna", säger Löfbergs inköpsdirektör Martin Löfberg till TT.

Den bilden delar kafé- och rosterichefen Johan Morén på Johan & Nyström.

"Priset är otroligt lågt och läget är väldigt allvarligt."

Årets rekordskörd gör inte förutsättningarna lättare. Tillgången på den åtråvärda bönan är trots växande efterfrågan för stor, vilket tvingar ned priset ytterligare.

För att skydda bruken på andra sidan Atlanten pekar Löfbergs inköpsdirektör på certifieringar såsom Fairtrade som en möjlig väg framåt. Genom sådana avtalas bland annat ett minimipris för bönderna, även när marknaden handlar ned kaffet till lägre nivåer.

På Johan & Nyström försöker man att motverka böndernas svåra ekvation genom att skriva längre kontrakt med producenterna. Och drycken samt bönan som företaget säljer ligger i en klart högre prisklass än i dagligvaruhandeln.

Det är inte bara Brasiliens real som fallit mot dollarn, även den svenska kronan har försvagats rejält det senaste året. Det motverkar möjligheten att komma över mycket billigt kaffe något, men att det fortfarande finns en affär i att köpa på sig stora mängder tvivlar inte Johan Morén på.

"Industrirosterier med en annan inköpsfilosofi har ett läge att köpa mycket kaffe väldigt billigt."

Innebär det ett lägre pris på kaffet i butiken?
"
Inte för vår del men i dagligvaruhandeln kanske priset kan pressas ytterligare. Samtidigt är kaffe i Sverige redan väldigt billigt och jag vet inte hur mycket lägre det kan bli för konsumenten."

På Löfbergs lämnar man prisbilden åt livsmedelsbutikerna och konsumenten.

"Priset beror helt och hållet på vilken typ av kvalitet och certifiering man som kund lockas av. Sedan är det inte vi som sätter priserna, det får andra svara på, säger Martin Löfberg."


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?