1515

Politikerna sitter på händerna när Ingves bjuder på godis

Sommarens prislyft på bostadsmarknaden var ingen dagslända. Augusti månads uppgång visar på stabilitet.

Men politikerna kan ändå inte ducka för den akuta bristen på bostadsreformer.

Foto:Mickes Fotosida / Mostphotos, Emil Wesolowski

Breda uppgångar under tre månader enligt Svensk Mäklarstatistik har satt fart på bostadsmarknaden. I augusti såldes 14.700 bostäder, vilket är fler än samma månad under fjolåret. Mest drag var det kring bostadsrätter, som med 2 procent steg mest i centrala Stockholm och centrala Göteborg.

Torsdagens besked från Stefan Ingves, oförändrad ränta men långsammare räntehöjningar framöver, kanske inte är en bloddoping rätt in i bostadsmarknaden men åtminstone en vitamininjektion. Räntan ska stiga med modesta en halv procentenhet under tre år enligt riksbankens prognos.

Det är en viktig signal om fortsatt låga räntor. För trots att räntorna ligger på historiskt låga nivåer har det funnits en oro över höjningar. En färsk undersökning, beställd av Svensk Fastighetsförmedling, visar att tre av tio bolåntagare bekymrar sig för stigande boräntor. Dessutom skulle var tredje tvingas flytta om boendekostnaderna ökar med mer än 3.000 kronor i månaden.

Riksbanken räknar nu, enligt tisdagens rapport, med att bostadspriserna fortsätter att stiga svagt och att riskerna för en kraftig korrigering har minskat. Det är en syn som en majoritet av svenska bankekonomer delar.

Samtidigt fungerar den svenska bostadsmarknaden uselt på många sätt. Rörligheten är dålig på grund av bland annat skatteregler, kreditåtstramningar gör det mycket svårt för unga hushåll och nykomlingar på bostadsmarknaden att få fotfäste, hyresmarknaden är tuff och kräver extremt långa kötider i både stora och medelstora städer. Samtidigt har nyproduktionen mer eller mindre tvärbromsat efter prisfallet 2017 som skrämde bort kunderna.

Den katalog av åtgärder som många experter och kommissioner efterfrågar är välkänd. Linda Lövgren, senioranalytiker på konsultbolaget WSP, lyfter i en krönika i Fastighetsnytt blicken mot andra innovativa åtgärder som genomförts utomlands.

Finansieringshjälp till förstagångsköpare är vanligt i många länder men saknas i Sverige. Ett exempel är Kanada som låter köpare av sin första bostad låna av sitt eget pensionssparande. Efter 15 år ska lånet, som är ränte- och skattefritt, betalas tillbaka.

I Storbritannien finns bland annat programmet Help to buy som är ett förmånligt lån. En bostadsköpare lägger minst 5 procent i kontantinsats och får låna 40 procent av bostadens värde förmånligt från staten. Lånet är räntefritt i fem år och har därefter en låg ränta.

I Sydkorea köper staten äldres hus och gör om dem till ungdomsbostäder och i flera länder går arbetsgivare in och ger bidrag till bosparande, bygger bostäder eller hyr ut mark billigt. Ikea och Lego är två jättar som byggt bostäder till anställda i Reykjavik respektive Billund.

Goda exempel saknas inte. Nu måste partierna lyfta blicken och komma överens om bostadsreformer.


Innehåll från ToyotaAnnons

Här planeras för nästa generation av elbilar

Elhybrider, laddhybrider och vätgasbilar med endast vattenånga som utsläpp.

Nu laddar Toyota för att även lansera nästa generation av batteridrivna elbilar.

Möt Toyota bZ-serien vars premiärmodell är utrustad med både solpaneler och flygplansratt.

Nollutsläpp och solfångare – lär dig allt om Toyota bZ4X 

1997 lanserades Toyota Prius – världens första massproducerade hybridbil.

Nu, snart 25 år senare, laddar Toyota för nästa stora steg i utvecklingen. 2025 kommer Toyota erbjuda fler än 40 elektrifierade modeller, varav 15 batteridrivna elbilar.

Den nya helelektriska bZ-serien är en central del i den nya satsningen. Bokstavskombinationen bZ är hämtat från Beyond Zero vilket är benämningen på Toyotas nya manifest. I framtiden tänker Toyota inte bara utveckla utsläppsfria fordon samt uppnå koldioxidneutralitet – man vill gå ännu länge, bortom nollgränsen, för att bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld.

Resan ska vara en njutning

Den första modellen i bZ-serien presenterades nyligen på bilsalongen Shanghai Motor Show.

Toyota bZ4X Concept är en fyrhjulsdriven mellanklass-SUV, skapad för att vara en bekväm och uppkopplad miljö där människor under en resa kan njuta av tiden tillsammans.

- Vår målgrupp är de som prioriterar att tillbringa tid med familj och vänner. Toyota bZ4X ska kunna vara en hub för dem, konstaterar Toyotas chefsingenjör Koji Toyoshima.

Rymlig och öppen kupé

Toyota bZ4X är byggd på den nya plattformen e-TNGA som konstruerats specifikt för eldrivna fordon. Lång hjulbas och korta överhäng bidrar till en ovanligt rymlig och öppen kupé. Med e-TNGA kan både utveckling och tillverkning av elbilarna effektiviseras. Fler modeller och varianter kan erbjudas till lägre kostnad.

Systemet för fyrhjulsdrift, med elmotorer på fram- och bakaxel, har utvecklats tillsammans med biltillverkaren Subaru. Systemet ger Toyota bZ4X en genuin offroad-förmåga och även extra säkerhet och trygghet vid körning i alla väg- och väderförhållanden.

Modellen blir också först i världen i serieproduktion med en kombination av en ”flygplansratt” och ett system för steering-by-wire. Den här tekniken ger föraren bättre kontroll genom att ta bort störningar från ojämnt underlag och vid inbromsning vilket ger bättre precision i förhållande till hastighet och styrvinkel. 

Inbyggd solpanel

Toyotas bZ-modeller ska bidra till målet om att nå koldioxidneutralitet. Ambitionen är att neutralisera koldioxidutsläppen under bilens hela livscykel – från tillverkning, leverans och användning till skrotning och återvinning.

Bilens miljöprofil stärks ytterligare av ett inbyggt solfångarsystem som utökar räckvidden. När bilen står parkerad och solen skiner bidrar systemet till batteriets uppladdning.

Se videoserien om framtidens mobilitet, bilbranschen och elektrifieringen 

 

Mer från Toyota

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toyota och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?