Politik i centrum på Business Arena

Omvärldsfrågorna tog stor plats under inledningsdagen när fastighetsbranschen samlades på Business Arena i Stockholm. 

Alasdair Ross från The Economist tog bland annat upp konsekvenserna av 

konflikten mellan USA och Kina.

Alasdair Ross på tidskriften The Economist, samlade en stor åhörarskara på förmiddagen. I sitt föredrag fokuserade han på det världsekonomiska läget och de geopolitiska spänningarna.
Alasdair Ross på tidskriften The Economist, samlade en stor åhörarskara på förmiddagen. I sitt föredrag fokuserade han på det världsekonomiska läget och de geopolitiska spänningarna.Foto:Amanda Lindgren

Med 17 seminarier, ett trettio­tal fördjupningar och nästan 200 utställare lockar Business Arena i Stockholm både svenska och utländska aktörer från hela fastighets­branschen. Under årets upplaga av den två dagar långa konferensen, ska avgörande framtidsfrågor diskuteras och temperaturen ska tas på Sverige och omvärlden. 

”Vi arbetar hårt med att skapa ett relevant innehåll som ligger i framkant för hela målgruppen”, säger Lena Stark, vd för Fastighetsnytt som arrangerar konferensen. 

”Det är just bredden på seminarierna och spännvidden på aktörerna som besöker Business Arena, som är evenemangets styrka. Det har blivit en plattform där fastighets- och byggbolag, arkitekter, investerare men också kommuner och konsulter får möjlighet att träffas och tillsammans utveckla samhällsbyggnadssektorn”, fortsätter hon. 

När Di var på plats under onsdagen fanns flera tunga talarnamn från bland annat näringsliv, universitet och kommuner. Högt upp på agendan stod valet 2018 och vilka effekter utgången kan få. 

En av de inledande talarna var också från politikens håll, Karin Wanngård, finans­borgarråd (S) från Stockholms stad. 

Den andra av onsdagens inledningstalare var Alasdair Ross, redaktör på tidskriften The Economist. Han fokuserade på det världsekonomiska läget och de geopolitiska spänningarna.  

”I ekonomiska termer ser det globala läget positivt ut. Men börjar man titta på andra faktorer, inte minst politiken, blir bilden mer osäker och oroande. Det är mycket som är på gång och det är ingen tvekan om att Trump eldar på”, säger Alasdair Ross. 

Han pekade på konflikten mellan USA och Kina som en av de mer oroande situationerna. Men tog även upp ett alltmer polariserat Europa. 

”Europa ligger bra till ekonomiskt, men det finns orosmoln som brexit och en växande nationalism där politiken i EU drar sig alltmer åt höger av ledare som Viktor Orbán. Men vad som kan vara det största bekymret för den globala ekonomin är handelskriget mellan USA och Kina. Att skydda sin egen ekonomi genom att bygga barriärer mot alla andra länder har inte fungerat tidigare. Frågan är nu hur dessa två länder ska dämpa konflikten”, säger Alasdair Ross.

Alasdair Ross föredrag följdes av ett panelsamtal som fortsatte på samma spår, men där deltagarna smalnade ned bilden till Sveriges ekonomiska motståndskraft. 

”För Sverige ser det i huvudsak bra ut, landet har blivit mer komplett som ekonomi och har därtill starka offentliga finanser och hög sysselsättning. Men det finns utmaningar som exempelvis rör produktivitetsutvecklingen”, säger paneldeltagaren Anders Sundström, ordförande i Kaunis Iron och tidigare S-minister. 

”Och att vi under de senaste åren inte har haft en fungerande regering, med anledning av den nya politiska situa­tionen, har lett till att det brustit i investeringar som gällt infrastruktur, produk­tivitet och utbildning”, fortsätter Anders Sundström. 

Förutom att valet var ett hett ämne under onsdagens konferens, följde flera av dagens punkter bland annat spåren samhällsbyggnad, bostäder, digitalisering samt temat fastighet och finans.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ContentorAnnons

Contentor hjälper e-handeln att komma ur coronakrisen som vinnare

Coronapandemin har gjort att e-handeln ökat avsevärt och att företag vill starta e–handel i andra länder för att följa med i utvecklingen. Men många kämpar också med kostnadsbesparingar vilket gör det svårt att satsa på en internationalisering. Contentor är en content- och översättningsbyrå som är expert inom internationell e-handel med innovativa lösningar som hjälper företag att lyckas med expandering och digitalisering.

I och med restriktioner har människor behövt stanna hemma för att minska spridningen av coronaviruset. Det har inneburit att fler undvikit fysiska butiker och istället handlat över nätet. Rabie Salem, vd på Contentor, menar att det är mer läge än någonsin för företag att satsa på e-handel och på så sätt ta stora kliv.

– Vi har lösningen för handlarna som behöver SEO–texter för e-handel eller översätta en hemsida; dels eftersom vi kan ersätta många av processerna som tidigare gjorts manuellt, men även för att kostnadseffektivt kunna understödja en fortsatt expansion trots färre resurser och tuffare kostnadsbesparingar, säger Rabie Salem.

Erbjöd en lansering på 10% av den ursprungliga kostnaden

Contentor grundades 2007 då e-handeln började utvecklas i större skala. Det har gjort dem till experter på e-handelsbolagens innehålls- och översättningsbehov i över 13 år. Företaget har en stor kunskap om effektiva flöden som gör att kunderna snabbt når en bredare publik. Med hjälp av Contentors expertis kunde en kund snabbt gå in i ett nytt land med få kostnader. 

– Under början av pandemin blev vi kontaktade av en kund som såg en bra möjlighet att expandera i Finland. Vid första anblick skulle det kosta 1,5 miljoner kronor. Vi på Contentor kunde erbjuda en taktisk aspekt som bestod av mänsklig översättning och maskinöversättning. På så sätt kunde vi erbjuda en lansering på 10 procent av den ursprungliga kostnaden, säger Rabie Salem och fortsätter:

– Det spelar ingen roll för oss hur många länder man vill expandera i. Vi har hjälpt kunder expandera till flera marknader parallellt och det tar lika lång tid som när man gör det i ett land. Det här har gett våra kunder en möjlighet att vinna marknadsandelar under krisen.

Innovativa lösningar

Contentor erbjuder skalbart innehållskapande och experthjälp för att bygga en optimerad innehållstrategi med SEO i åtanke. Deras innovativa lösning för e-handlare är Optimised Return On Content Investment.

– Contentor hjälper företag att optimera sin investering på content. I vår approach i dag jobbar vi mycket med prioriteringar där vi kollar på kundens budget och anpassar investeringen efter det. Genom att prioritera vilka texter man kan lansera med och sedan följa upp det får man ut bästa möjliga resultat, säger Rabie Salem. 

Just nu arbetar Contentor med att bygga in det här i deras system, så att man datadrivet kan följa hur texterna fungerar på en hemsida och se vilka åtgärder som måste göras för att nå bästa resultat. Tanken är tjänsten ska erbjudas under 2021. 

Vill du läsa mer om Contentor? Klicka här

FAKTA: CONTENTOR

Contentor är en content- och översättningsbyrå. Med e-handelns unika krav i åtanke som snabba leveranser, SEO-anpassning och automatisering hjälper Contentor tusentals kunder. Några av Contentors kunder är Partykungen, Footway, Sportamore, CDON, Orkla, Gents, KitchenTime och Nordiska Galleriet.

 

Mer från Contentor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Contentor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?