Polestar, som samägs av Volvo Cars och Geely Holding, köpte tidigare i år en helsida i Dagens Nyheter för att marknadsföra sig. Annonsens hade bild på biltillverkarens nya modell Polestar 2 och texten ”Goodbye air pollution”.
Annonsen fick en privatperson att gå i taket, och annonsen anmäldes till Reklamombudsmannens opinionsnämnd. Anmälaren menar att budskapet var vilseledande, det sker ju utsläpp av gaser och partiklar när bilen tillverkas och från däcken vid körning. Och om bilen laddas med el från kolkraft är det ju inte utsläppsfritt, menade anmälaren.
Biltillverkaren försvarade sig med att annonsen är ett uttryck för ambitionen och målsättningen att vara ett hållbart och miljövänligt varumärke. I sitt försvar lyfte Polestar bland annat fram att bolaget ställer höga krav på sina leverantörer, använder sig av återvunnen plast och att bilens inredning i standardutförandet är fri från animaliska produkter.
”'Goodbye Air Pollution' är en del av en målsättning att säga 'hejdå' till gamla och skadliga konventioner”, skriver Polestar.
Det gick dock inte hem hos Reklamombudsmannens opinionsnämnd som tycker det är ett vagt och ospecifikt påstående ”som för en konsument är svårt att värdera”.
Därmed prickas annonsen som vilseledande. Det kommer dock inte kosta Polestar något, Reklamombudsmannen får inte döma varken avgifter eller sanktioner.
Polestar har nyligen startat tillverkningen av sin andra bilmodell, Polestar 2, med ett lanseringspris på 659.000 kronor. Bilens batteri på 78 kWh ska ge en räckvidd på 47 mil.