1515

Polestar-samarbete ska göra elbilen till nätets räddare

Kommer elbilarna sänka elnätet, eller är de en del av lösningen på kapacitetsproblematiken? Elbilsladdningsföretaget Ctek, elbilstillverkaren Polestar och teknikföretaget Ferroamp tror på det senare. Nu ingår de samarbete kring Vehicle-to-grid (V2G) – en teknik som ska göra elbilen till oumbärlig del av framtidens elsystem. 

Vehicle-to-grid-tekniken gör det möjligt för elbilen att leverera el till nätet.
Vehicle-to-grid-tekniken gör det möjligt för elbilen att leverera el till nätet.Foto:Polestar

Enligt beräkningar från konsultbolaget WSP väntas transportsektorns nyttjande av el öka med hela 600 procent till år 2045, och inom tio år kommer varannan bil i Sverige vara laddbar. Men istället för att vara ett problem kan elbilarna i själva verket utgöra lösningen på effektproblemen, menar bland andra laddningsföretaget Ctek.

Med hjälp av smart laddning kan bilarna eluttag jämnas ut över dygnet vilket minskar påfrestningen.  Och med V2G-tekniken kan elbilarna också ge energi tillbaka till elnätet. På det sättet kan de också bli en viktig del i att balansera belastningen under effekttoppar. Och eftersom snittbilen står parkerad 95 procent av tiden så finns det på sikt en stor outnyttjad potential där, menar Ctek.

Ctek är verksamma inom skötsel och underhåll av bilbatterier och inom laddinfrastruktur för elfordon. Från vänster på bilden: Cecilia Routledge, internationell chef för CTEK e-mobility och patrik Lindergren, teknikchef.
Ctek är verksamma inom skötsel och underhåll av bilbatterier och inom laddinfrastruktur för elfordon. Från vänster på bilden: Cecilia Routledge, internationell chef för CTEK e-mobility och patrik Lindergren, teknikchef.Foto:Ctek

”V2G är ett område som är spännande och väldigt aktuellt med de effektproblem som finns i dag. Bilbatteriet finns ju där och kan användas som energireserv. När du inte kör med bilen så kan du använda batteriet som en del av elsystemet. Istället för att se elbilarna som ett problem kan de faktiskt bli en del av lösningen”, säger Patrik Lindergren, teknikchef på Ctek, och den som initierat projektet.

”Problemet är inte tillgången på energi utan själva effektförsörjningen. I dag pratas det mycket om lokala energilager - där man kan använda antingen uttjänta bilbatterier eller helt nya batterier - som ett sätt att lösa det på. Men i och med elbilarna har du redan ett batteri som står outnyttjat största delen av tiden”, säger Lindergren.

Hur ska man då säkra att det finns kvar el i bilens batteri då man behöver åka någonstans?
”En oro man kan ha är att batteriet töms, men det kommer inte vara ett problem. Man plockar kanske ut upp till 5 kWh av batteriets 100 kWh för att täcka en effekttopp under en kort tid”, säger Lindergren.

”I framtiden kanske bilen lämnar av dig hemma efter jobbet, åker i väg och parkerar vid en industri som behöver el på natten. På vägen dit kanske den tar några körningar så du tjänar lite pengar där också sen åker den och laddar upp sig och hämtar sedan upp dig lagom till att du ska till jobbet. Det är inget otänkbart framtidsscenario, utan kommer att vara tekniskt möjligt, säger Lindergren.

Projektet kommer att pågå i tre år och medverkar gör utöver Polestar, Ctek och Ferroamp även Göteborg Energi och Chalmers. Projektet har en budget på 30 miljoner kronor och finansieras delvis av Energimyndigheten. Under projektets gång kommer man att titta på hela spektrumet från tekniska lösningar, till regelverk och affärsmodeller. Man måste till exempel se till att en mobil enhet dels uppfyller kraven, men också kan definieras som en elproducent. Man måste också se över hur de garantier som medföljer bilens batterier ser ut. De befintliga garantierna är kalkylerade utifrån att batterierna bara används vid framdrift.

Att ha samarbetspartners från olika discipliner är en förutsättning för att kunna täcka alla möjliga aspekter och scenarier som V2G innebär, tror Cteks internationella chef för e-mobility, Cecilia Routledge.

”Det här är en bra konstellation. För att kunna ta fram en lösning där man tittar på hela kedjan så behöver man alla typer av parter, och det kommer att bli en stor styrka i det här projektet”, säger hon till Dagens Industri. 

En förutsättning för att V2G ska fungera är att biltillverkarna tillåter batterierna i deras bilar släpper ifrån sig kapacitet. Polestar är vid sidan av Nissan en av de första biltillverkarna som kommer att tillåta detta. På sikt räknar experter med att samtliga elbilar kommer göra detta möjligt.

”Det här är spännande för oss – vi har undersökt teknologi med tvåvägskommunikation under en tid och vi vill implementera den i våra framtida produkter”, säger Polestars R&D chef, Hans Pehrson i en kommentar.

 


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?