Polestar-samarbete ska göra elbilen till nätets räddare

Kommer elbilarna sänka elnätet, eller är de en del av lösningen på kapacitetsproblematiken? Elbilsladdningsföretaget Ctek, elbilstillverkaren Polestar och teknikföretaget Ferroamp tror på det senare. Nu ingår de samarbete kring Vehicle-to-grid (V2G) – en teknik som ska göra elbilen till oumbärlig del av framtidens elsystem. 

Vehicle-to-grid-tekniken gör det möjligt för elbilen att leverera el till nätet.
Vehicle-to-grid-tekniken gör det möjligt för elbilen att leverera el till nätet.Foto:Polestar

Enligt beräkningar från konsultbolaget WSP väntas transportsektorns nyttjande av el öka med hela 600 procent till år 2045, och inom tio år kommer varannan bil i Sverige vara laddbar. Men istället för att vara ett problem kan elbilarna i själva verket utgöra lösningen på effektproblemen, menar bland andra laddningsföretaget Ctek.

Med hjälp av smart laddning kan bilarna eluttag jämnas ut över dygnet vilket minskar påfrestningen.  Och med V2G-tekniken kan elbilarna också ge energi tillbaka till elnätet. På det sättet kan de också bli en viktig del i att balansera belastningen under effekttoppar. Och eftersom snittbilen står parkerad 95 procent av tiden så finns det på sikt en stor outnyttjad potential där, menar Ctek.

Ctek är verksamma inom skötsel och underhåll av bilbatterier och inom laddinfrastruktur för elfordon. Från vänster på bilden: Cecilia Routledge, internationell chef för CTEK e-mobility och patrik Lindergren, teknikchef.
Ctek är verksamma inom skötsel och underhåll av bilbatterier och inom laddinfrastruktur för elfordon. Från vänster på bilden: Cecilia Routledge, internationell chef för CTEK e-mobility och patrik Lindergren, teknikchef.Foto:Ctek

”V2G är ett område som är spännande och väldigt aktuellt med de effektproblem som finns i dag. Bilbatteriet finns ju där och kan användas som energireserv. När du inte kör med bilen så kan du använda batteriet som en del av elsystemet. Istället för att se elbilarna som ett problem kan de faktiskt bli en del av lösningen”, säger Patrik Lindergren, teknikchef på Ctek, och den som initierat projektet.

”Problemet är inte tillgången på energi utan själva effektförsörjningen. I dag pratas det mycket om lokala energilager - där man kan använda antingen uttjänta bilbatterier eller helt nya batterier - som ett sätt att lösa det på. Men i och med elbilarna har du redan ett batteri som står outnyttjat största delen av tiden”, säger Lindergren.

Hur ska man då säkra att det finns kvar el i bilens batteri då man behöver åka någonstans?
”En oro man kan ha är att batteriet töms, men det kommer inte vara ett problem. Man plockar kanske ut upp till 5 kWh av batteriets 100 kWh för att täcka en effekttopp under en kort tid”, säger Lindergren.

”I framtiden kanske bilen lämnar av dig hemma efter jobbet, åker i väg och parkerar vid en industri som behöver el på natten. På vägen dit kanske den tar några körningar så du tjänar lite pengar där också sen åker den och laddar upp sig och hämtar sedan upp dig lagom till att du ska till jobbet. Det är inget otänkbart framtidsscenario, utan kommer att vara tekniskt möjligt, säger Lindergren.

Projektet kommer att pågå i tre år och medverkar gör utöver Polestar, Ctek och Ferroamp även Göteborg Energi och Chalmers. Projektet har en budget på 30 miljoner kronor och finansieras delvis av Energimyndigheten. Under projektets gång kommer man att titta på hela spektrumet från tekniska lösningar, till regelverk och affärsmodeller. Man måste till exempel se till att en mobil enhet dels uppfyller kraven, men också kan definieras som en elproducent. Man måste också se över hur de garantier som medföljer bilens batterier ser ut. De befintliga garantierna är kalkylerade utifrån att batterierna bara används vid framdrift.

Att ha samarbetspartners från olika discipliner är en förutsättning för att kunna täcka alla möjliga aspekter och scenarier som V2G innebär, tror Cteks internationella chef för e-mobility, Cecilia Routledge.

”Det här är en bra konstellation. För att kunna ta fram en lösning där man tittar på hela kedjan så behöver man alla typer av parter, och det kommer att bli en stor styrka i det här projektet”, säger hon till Dagens Industri. 

En förutsättning för att V2G ska fungera är att biltillverkarna tillåter batterierna i deras bilar släpper ifrån sig kapacitet. Polestar är vid sidan av Nissan en av de första biltillverkarna som kommer att tillåta detta. På sikt räknar experter med att samtliga elbilar kommer göra detta möjligt.

”Det här är spännande för oss – vi har undersökt teknologi med tvåvägskommunikation under en tid och vi vill implementera den i våra framtida produkter”, säger Polestars R&D chef, Hans Pehrson i en kommentar.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?