Annons

Plejd vänder till förlust i tredje kvartalet

Spotlightlistade Plejd, som utvecklar och säljer produkter inom belysning och hemautomation, redovisar ett nettoresultat för det tredje kvartalet 2019 på -7,7 miljoner kronor (0,1). 

De totala intäkterna ökade till 29,2 miljoner kronor (21,2), varav nettoomsättningen steg till 23,4 miljoner kronor (15,7), en organisk omsättningsökning på cirka 50 procent.

Rörelseresultatet sjönk till -7,6 miljoner kronor (0,5) efter en ökning av kostnaderna till 36,8 miljoner kronor (21,2).

”Kvartal tre är ett i branschen sedvanligt svagt kvartal på grund av industrisemestern. Vi ser trots det en fortsatt mycket stark tillväxt i både installationer och omsättning. Vi börjar även blicka mot lönsamhet då vi ser att tillväxten börjar komma ikapp den större kostnadsmassa vi ådrog oss i slutet av förra året för att kunna satsa på fler produkter och nya marknader”, skriver vd Babak Esfahani i delårsrapporten.

”Vår primära målsättning är fortsatt kraftig tillväxt men vi ser att volymerna ökar och med många spännande produkter i pipen och förbättrad bruttomarginal ser vi att lönsamhet verkar kunna uppnås tidigare än väntat”, fortsätter Plejd-chefen.

”Fortsatt kraftig tillväxt är ledordet med en ambition att nå lönsamhet inom en relativt snar framtid”, uppger Babak Esfahani vidare.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Visiba CareAnnons

Digitala vårdbesök är här för att stanna

Behovet och användandet av digitala lösningar inom vården har ökat drastiskt under coronapandemin. Dessa lösningar kommer fortsätta att nyttjas även efter krisen, menar Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care, och pekar på mer patienttid för vårdgivaren och stora samhällsbesparingar som några av fördelarna. 

Efter coronavirusets utbrott har vården tagit stor plats i debatter och på nyhetssidor. Vårdpersonal är hårt belastad och vård som inte är kopplad till pandemin har skjutits upp. 

- Det kommer inte bli en tydlig avslutning på covid-19 i Sverige inom förutsebar tid, utan vi kommer förmodligen behöva leva med pandemin länge. Samtidigt finns det ett stort behov att börja beta av den vård som blivit uppskjuten. Då är digitala lösningar ett viktigt stöd för att kunna hantera en längre period av en pandemi och samtidigt få den övriga verksamheten att fungera, säger Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care.

Som bra exempel på hur digital teknik kan avlasta vården låter flera av Visiba Cares kunder sina patienter boka provtagning för covid19 digitalt. Primära syften är att underlätta smittspårning, avlasta telefonrådgivningen och förhindra att andra patientgrupper inte når fram till vården i tid.

Dramatisk ökning av digitala vårdbesök under coronakrisen

Visiba Care grundades 2014 och har sedan dess gett vården möjlighet att möta patienter digitalt, antingen via videosamtal eller chatt beroende på ärende. Behovet av digitala vårdmöten har skjutit i höjden under rådande pandemi – sedan den 11 mars har volymen av digitala möten per dag ökat med drygt 650 procent. 

- Vi har en del att göra, milt uttryck. Många av våra befintliga kunder har varit oerhört flexibla i sina arbetssätt och flera av dem ställde om på dagen, säger Peter Tyreholt. 

Så funkar Visiba Cares lösning.

Enkelt för vårdorganisationer att anpassa sitt vårdutbud med plattformen

Visiba Care riktar sig främst till stora vårdorganisationer – som regioner, kommuner eller större privata vårdgivare – till vilka de levererar en skalbar digital plattform under vårdorganisationens eget varumärke där de kan öppna en eller flera digitala mottagningar och anpassa sina erbjudanden. Detta har många också gjort under pandemin. Peter Tyreholt berättar:

- Ett exempel är vårdcentralerna Bra Liv, som är Jönköpings primärvård. De har flera gånger konfigurerat sina vårderbjudanden för att anpassa sig efter händelseutvecklingen av viruset, till exempel att patienter med luftvägssymtom först tas emot digitalt och nu senast för att hantera det utökade uppdraget runt provtagning.

Läs hur Visiba Care med hjälp av AI-teknik guidar patienter till rätt plats i vårdkedjan.

Peter Tyreholt tror inte att svensk sjukvård kommer att återgå till det normala när väl pandemin har lagt sig. Undersökningar visar exempelvis att både patienter och vårdutövare ställer sig positiva till digitala möten efter att ha provat dem.

- Det har också pratats länge om att flytta point of care, alltså var du behandlas, så nära hemmet som möjligt. Detta kommer nu att öka kraftigt eftersom det blivit tydligare än kanske någonsin att centrala samlingsplatser är sårbara när något är smittosamt, säger han och avslutar:

- Digitalisering erbjuder helt nya sätt att organisera vården och den möjliggör att man kan automatisera många processer, vilket frigör livsviktig tid som vårdgivarna kan lägga på sina patienter istället. 

Fakta

Visiba Care lanserades 2014 och är idag Nordens ledande plattform för digitala vårdbesök. Plattformen används av över hälften av Sveriges regioner, på över 1 500 mottagningar och inom en stor bredd av vårdverksamheter, både inom hemsjukvård, primärvård och specialistvård. Sedan hösten 2020 kan även Red Robin, ett verktyg för automatiserad triage och anamnes, aktiveras i plattformen. Läs mer på www.visibacare.com. 

 

Mer från Visiba Care

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visiba Care och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?