Annons

Plattformarna blir industrijättarnas svåraste prövning

De svenska storföretagen har anpassat sig och överlevt många teknikskiften, men det är annorlunda den här gången. Det menar industri- och digitaliseringsforskaren Jens Ohlsson som varnar för att plattformsekonomin kan bli deras tuffaste prövning.

Foto:Most Photos

Nya teknologier och nya affärsmodeller kan realiseras i nya industriella strukturer och kulturer vilket har manifesterats i dagens så kallade plattformsbolag dit namn som Apple, Tesla och Amazon räknas, men även svenska Spotify och kinesiska Tencent.

”Men plattformsekonomi är i princip omöjligt att implementera i de gamla industristrukturerna”, menar Jens Ohlsson, forskare inom digitala strategier på Kungliga tekniska högskolan, KTH och Stockholms Universitet med lång erfarenhet från it-branschen och som techentreprenör.

Plattformsbolag definierar han som bolag som kan jobba med delningsmodeller och som är branschagnostiker, de går i och ur branscher, och som i stor skala effektivt kan inkorporerar nya affärsmodeller, genom förvärv eller egen innovation.

”Om inte europeiska bolag lyckas med detta är risken stor att de snart är utkonkurrerade alternativt levererar commodityaffärer, medan plattformsbolagen tar de globala högmarginalaffärerna och jobbar branschagnostiskt.” 

De svenska storföretagen har så här långt varit skickliga på att anpassa sig, många i över ett sekel. Men det är några faktorer som är annorlunda den här gången, menar Jens Ohlsson.

Jens Ohlsson
Jens OhlssonFoto:Balthazar Berling Kelpe

”Lite av essensen av sårbarheten vi i dag har i våra europeiska storbolag är att man inte tänker branchagnostiskt, utan man tänker att man är i ‘skärande bearbetningsindustrin’ eller i ‘kompressorbranschen’ eller i ‘gruvindustrin’. Och så fastnar man i den värdekedjan.”

Hela den linjära produktionsapparaten är också uppbyggd kring skalfördelar. Det ligger fortfarande kvar i generna hos de svenska storbolagen, menar han

”Även om alla de stora industribolagen pratar i termer av att sälja lösningar och digitalisering så är alla KPI:er och strukturen och kulturen i bolagen riggade för att sälja höga kvantiteter, inte att sälja en lösning som gör att kunden konsumerar färre produkter. Där ligger den stora utmaningen för dessa företag. Även om de tar fram fantastiska tekniska lösningar har de stora utmaningar att rulla ut dem i stor skala och bli plattformsbolag.”

Det finns dock bra exempel på företag som lyckats transformera sig till plattformsbolag.

”Det absolut vassaste bolaget inom transformation de senaste åren är ju Netflix som gjort en fantastisk resa från videouthyrning till ett contentbolag i Hollywood.”

En förutsättning, som han ser det, är att det går det att skapa innovationsutrymme, suborganisationer som använder varumärket och allt det bra som finns i storbolagen men som kan jobba som entreprenörer, snabbt och innovativt.

”Nu när storbolagen samarbetar med startups som kommer med helt nya idéer är risken stor att det upplevs som för mycket kannibalism och innovatören stryps och istället kanske köps upp av någon utländsk techjätte.”

”De svenska storbolagen snackar mycket om fina samarbeten med lärosäten som KTH och SU samt startup-bolag men tittar vi på fakta, vad som kommer ur de projekten så är det väldigt lite.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?