1515
Annons

Platsbrist tvingar upp Eksjöhus på höjden

EKSJÖ.
Bristen på tomtmark får Eksjöhus att sikta högre.

Med dubblerad omsättning och rekordförsäljning av villor i ryggen breddar sig den fjärde generationens trähustillverkare med en lägenhetssatsning på sex våningar.

Frida Scherdén, vd Eksjöhus, med sin bror Oskar Lindholm, vd för Eksjöhus Modulbygg.
Frida Scherdén, vd Eksjöhus, med sin bror Oskar Lindholm, vd för Eksjöhus Modulbygg.Foto:Björn Solfors

Inget är sig riktigt likt för landets husproducenter. På gott och ont. Med den fortsatta byggboomen kommer starka försäljningssiffror och en enorm efterfrågan på villor. Men bristen på nya villatomter i landets kommuner är å andra sidan precis lika stor. 

”Det är extremt svårt att få tag i byggbar tomtmark. Efterfrågan på att bygga sitt eget boende har ökat kraftigt, inte minst under pandemin, och kommunernas tomtbanker har tagit slut. Man har inte jobbat proaktivt och tagit fram nya planer”, säger Frida Scherdén, vd för familjeföretaget Eksjöhus i fjärde generationen.

”Dessutom har en hel del kommuner jobbat med att förtäta stadskärnan och bygga fler hyres- och bostadsrätter, och inte alls fokuserat på villatomter”, säger hennes bror Oskar Lindholm, vd för Eksjöhus Modulbygg. 

En inte helt oväntad följd är att markpriserna samtidigt stigit kraftigt. Redan 2018, samma år som syskonparet axlade vd-rollerna i familjeföretaget, öppnades därför en nybyggd fabrik – Eksjöhus Modulbygg – för att möta den nya utvecklingen på bostadsmarknaden. 

”Vi behövde ett komplement till våra vanliga villakunder, och ta fram ett instegsboende som främst säljs som bostadsrätter. Vi ville bredda oss och prova något nytt som vi inte gjort förut. Eksjöhus har ju funnits sedan 1941, så det var dags att göra något”, säger Frida Scherdén. 

Foto:Björn Solfors

Inne i den 14.000 kvadratmeter stora husfabriken Eksjö Modulbygg syns resultatet. Här står modulerna, likt stora byggbodar, på rad. I en av dem färdigställs ett kök, i en annan får badrummet kakel. Fyra prefabricerade och färdigbyggda moduler bildar tillsammans en komplett bostad på 115 kvadratmeter, som byggs ihop till radhus eller kedjehus på plats. 

”Med två våningar och en mindre gräsmatta kan vi helt enkelt bygga fler bostäder på mindre tomter. Idén bygger på en slimmad, rationell produktion för att få kostnadseffektivitet, och vi bygger de här husen på egen mark för att få lönsamhet”, säger Oskar Lindholm.

Investeringen på 150 Mkr är företagets klart största någonsin. Än så länge utnyttjas knappt 70 procent av kapaciteten, men Eksjöhus Modulbygg är det snabbast växande benet i koncernen. Och utvecklingen fortsätter. På höjden.

”Vi har tagit fram ett koncept med lägenheter i ett sexvåningshus. Köper du en tomt för 10 miljoner vill du kunna få ut så många lägenheter som möjligt på marken.  Vi är med i olika markanvisningstävlingar nu och hoppas på ett positivt beslut snart”, säger Oskar Lindholm. 

Samtidigt har även försäljningen av företagets villor rusat i höjden. Ett bra år säljer Eksjöhus 400-450 nya villor – och i år talar prognosen snarare om rekordsiffran 550 hus. Även det har sina utmaningar i turbulenta tider. 

”Sedan förra sommaren har priset på virke ökat med 120-130 procent, och härom veckan gick priset på träbalkar upp 45 procent. Efterfrågan på byggmaterial har ökat över hela världen, samtidigt som Kanada haft ett stort granbarkborreangrepp. USA, som normalt sett köper därifrån, riktade sig då till marknaden i Europa”, säger Frida Scherdén.

”Men det viktigaste har varit att säkra leveranserna, sedan har prisdiskussionen nästan kommit i andra hand. Saknar vi material får vi ännu större problem.”

Grunden till Eksjöhus lades av deras farfars far, Simon Lindholm, och hans snickeriverksamhet 1941. I dag är företaget en av Sveriges största småhustillverkare med knappt tio procent av marknaden, och med export av villor till både Tyskland och Norge. Och tillväxten håller rekordfart. På bara drygt fem år har omsättningen för Lindholmsgruppen dubblerats, och landade i fjol på över en miljard kronor. Samtidigt slipas organisationen vidare – och 100 Mkr investeras just nu i koncernens eget sågverk. Största kund där är förstås de egna husfabrikerna, men mycket säljs också till landets bygghandlare. 

”Även flera andra hustillverkare köper material från sågverket”, säger Oskar Lindholm. 

I Småland har Eksjöhus en rad kända konkurrenter runt knuten: Trivselhus, Myresjöhus, Smålandsvillan och flera andra. Men att förse konkurrenterna med sågverkets träprodukter är inget konstigt i en oväntat kamratlig bransch.

”När vi hade invigning för modulfabriken här var många av våra konkurrenter inbjudna. Byggbranschen är generellt sett ganska trög, vi gör som vi alltid gjort. Vi pratar såklart aldrig priser och strategier, men det finns ett gemensamt intresse för nya tekniska lösningar och framtida innovationer för att skapa en så bra produkt som möjligt”, säger Oskar Lindholm. 

 

Jättens succéstrategi i elkrisen – sparar 1 miljard på årsbasis

Storsatsningen på energieffektivisering har blivit en lysande investering för Vasakronan. Med nuvarande energipriser handlar det om en resultatförbättring på närmare en miljard kronor på årsbasis. I en intervju avslöjar fastighetsjätten hur den mer än halverat sina energiinköp och sina bästa tips för att sänka energinotan. 

(Till vänster) Vasakronans solcellspark i Uppsala har blivit en lysande investering när elpriserna skjutit i höjden. (I mitten) Vasakronans teknikchef Sandra Jonsson. (Till höger) Köpcentrum Triangeln i Malmö är en av Vasakronans fastigheter som kraftigt minskat energibehovet.
(Till vänster) Vasakronans solcellspark i Uppsala har blivit en lysande investering när elpriserna skjutit i höjden. (I mitten) Vasakronans teknikchef Sandra Jonsson. (Till höger) Köpcentrum Triangeln i Malmö är en av Vasakronans fastigheter som kraftigt minskat energibehovet.Foto:Gustav Kaiser, Amanda Lindgren, Martin Olson

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera