1515

Plastskatten blev räddningen när turismen kraschade

VISBY.
När turisterna hemestrade störtdök souvenirförsäljningen på Gotland. Men för grossistbolaget Immenco blev plastskatten en oväntad räddare i nöden.

”I slutet av april förra året saknade jag en kompass in i framtiden. Då var jag glad om telefonen ens ringde, och någon ville köpa in en pryl”, säger Fredrik Stanius.
”I slutet av april förra året saknade jag en kompass in i framtiden. Då var jag glad om telefonen ens ringde, och någon ville köpa in en pryl”, säger Fredrik Stanius.Foto:Henrik Lenngren

Immencos vd och ägare Fredrik Stanius kryssar beslutsamt mellan hyllorna. På vägen passerar han lyktor, textiler, keramik, mjukisdjur, hoodies, strandleksaker och allehanda förpackningar med tryck.

”Souvenirerna vi säljer ska ha en känsla av Gotland utan att de ’skriker ut’ Gotland. Stilrent, helt enkelt. Tingeltangel funkar inte så bra i butikerna”, säger han.

Den stora mixen av produktgrupper har kommit att bli grossistföretaget Immencos starkaste kokurrensfördel. Deras Gotlandsprodukter, kassar, påsar och förpackningar säljs både lokalt på ön men framför allt i företagets webshop över hela landet.

”Vi är väldigt breda, vilket kan vara klurigt ibland, inte minst eftersom man måste kunna lite om väldigt mycket. Men det som räddade oss genom coronakrisen var just att vi hade så många ben att stå på”, säger Fredrik Stanius.

Under våren och försommaren i fjol, när Folkhälsomyndigheten avrådde från icke nödvändiga resor inom Sverige, var oron påtaglig för medarbetarna i bolaget. 

”Souvenirdelen tappade rejält i början även om den tog hygglig fart igen i juli. I slutet av april förra året saknade jag en kompass in i framtiden. Då var jag glad om telefonen ens ringde, och någon ville köpa in en pryl. Plastskatten, som vi först såg som en fiende eftersom vi historiskt sett sålt många plastpåsar, blev faktiskt en räddare i nöden”, säger Fredrik Stanius.

Plastskatten infördes den 1 maj 2020 och bidrog till att företaget kunde öka webshopförsäljningen med 58 procent.

”Vi hade möjlighet att köpa in ett större parti innan skatten infördes och har sedan kunnat erbjuda kassar utan skatt till återförsäljare och butiker. Skatten gjorde även att efterfrågan på papperskassar ökade vilket också bidrog till ökningen”, säger Fredrik Stanius.

Han föddes på Gotland men studerade pedagogik vid Umeå universitet och jobbade några år i Stockholm innan han flyttade tillbaka till ön för att börja jobba på Immenco.

”Jag och min dåvarande sambo skulle få barn och ville tillbaka. En kompis hade fått jobb på Immenco och hört att de kanske behövde en till. Ägaren Leif Hörling ringde upp mig och på chans fick jag jobb som allt-i-allo. Jag hade inte hört talas om varken Immenco eller Leif och han visste inte vem jag var. Ändå blev det han och jag som klickade och drev firman framåt.”

Foto:Henrik Lenngren

Åtta år senare, 2007, fick Fredrik Stanius chansen att köpa bolaget.

”Det var läskigt och jag fick bland annat belåna huset. Men jag var ändå så varm i kläderna då och kunde bolaget innan och utan och visste vilka utvecklingsmöjligheter vi hade. När jag började omsatte vi drygt två miljoner kronor. 2007 låg vi på cirka sex miljoner kronor och i dag omsätter vi närmare 14 miljoner kronor.”

Fredrik Stanius har satsat hårt på att utveckla företagets sortiment av gotländska souvenirer. Tidigare hade man nästan inga egna artiklar utan köpte in färdiga produkter via andra grossister. Vykort var en stor och viktig beståndsdel i försäljningen.

”I dag har vi i stället 150-200 egendesignade Gotlandsprodukter som vi är ensamma om. Våra egna produkter säljs på ICA, Coop, via Destination Gotland och presentbutiker.”

Det var också Fredrik Stanius som för drygt tio år sedan tog beslutet att börja satsa på förpackningar. I dag står dessa förpackningar för cirka 70 procent av omsättningen.

”På Gotland säljer vi mycket till ICA och Coop, allt från kassar med deras loggor till matförpackningar. Det är även inom detta område vi har utvecklat webbutiken kasse.nu där vi har kunder över hela Sverige. Här hittar vi större kunder som vi hjälper med profilerade kassar till deras butiker och events.”

De senaste åren har Fredrik Stanius i maklig takt försökt anställa nya medarbetare i hopp om att företaget ska bli mindre beroende av honom.

”Någonstans går brytpunkten när man inte klarar vardagen längre. Ett tag jobbade jag dagligen mellan sju på morgonen och sju på kvällen – saker och ting skulle bara lösas. Nu delar vi på bördan, och även om varje anställning biter på lönsamheten har vi fått en helt annan effektivitet i bolaget.”

Så du har hittat rätt storlek nu?
”Ja, nu känns det ganska lagom. Av egoistiska skäl skulle jag vilja anställa en eller två till, för att frigöra mig själv lite mer. Men nu gäller det först och främst att komma tillbaka igen efter en kris som verkligen har påverkat vår bransch.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?