1515

Planen som ska få Nevs på rull

Saabskylten på taket är borta, fabriken står stilla, men Nevs i Trollhättan sysselsätter otroligt nog över 900 personer.

Ännu ett förlustår väntar samtidigt som bolaget fortsätter att växa. Hur går den ekvationen ihop?

LADDADE. Martin De la Vega, chef för batteriutvecklingen, Hans-Martin Duringhof, chef för elsystemen, Christian Bromander, ansvarig för elektrisk och mekanisk arkitektur och Michèl Annink, mobilitetschef – samt en testbil av Nevs 9-3.
LADDADE. Martin De la Vega, chef för batteriutvecklingen, Hans-Martin Duringhof, chef för elsystemen, Christian Bromander, ansvarig för elektrisk och mekanisk arkitektur och Michèl Annink, mobilitetschef – samt en testbil av Nevs 9-3.Bild:Bo Håkansson

Efter att försvarskoncernen Saab sagt tvärnej till att låta elbilsföretaget använda Saab-namnet är de klassiska fyra bokstäverna vid huvudentrén nedtagna.

Resten av skyltarna som minner om vilka bilar som tidigare byggdes på Stallbacka ska plockas bort innan året är slut. Nu är det varumärket Nevs som gäller.

Produktionen av bilar har inte varit i gång sedan maj 2014 och vi får inte gå in i fabriken den här gången, men Nevs säger att allt hålls i trim.

Desto mer liv är det i det tekniska centrumet. Nevs har nu nästan 700 anställda i Trollhättan samt 230 konsulter. Bolaget rekryterar för fullt. 30 tjänster är utannonserade, mest ingenjörer inom elektronik och mjukvara.

I fjol var personalkostnaderna över 260 miljoner kronor. Med nästan dubblerat antal anställda kan man utgå från att det i år rinner ut minst en halv miljard kronor bara i kostnader för personalen.

Det är tack vare pengar från ägarna, den svenskkinesiske affärsmannen Kai Johan Jiangs bolag NME och den kinesiska staden Tianjin, som bolaget rullar.

Vd:n Mattias Bergman är van vid frågan hur det hela går ihop.

”I dag är vi helt och hållet finansierade av ägarna, men vi kommer att öka skuldsättningen och låna upp pengar i Kina när vi nu går in i en intensivare investeringsfas”, säger han.

Med intensivare menas färdigställt fabriksbygge i Tianjin nästa år och start av produktion av den första elbilen. Den bygger på Saab 9-3, en modell som kom redan 2002, och ska säljas i Kina under namnet Nevs 9-3.

Tanken var att Trollhättefabriken också skulle dras i gång för tillverkning av karosser och man skulle anställa 200 bilbyggare. De planerna har ändrats. Fabriken i Kina ska nu få eget karosseri och måleri.

Var det påtryckningar från staden Tianjin som låg bakom det beslutet?
”Nej, i dialog med myndigheterna i Kina förstod vi att det krävdes för att få de nödvändiga tillverkningslicenserna”, säger Mattias Bergman, som inte ser någon risk att Trollhättefabriken blir överflödig.

”Den behövs för att stötta fabriken i Kina, bland annat med underreden. Och när vi har nästa generation bilar ska de tillverkas här för den europeiska marknaden.”

Nevs får in pengar från viss reservdelstillverkning och genom att låta externa kunder hyra in sig i laboratorierna. Utvecklingen av en nationell bil för Turkiet bidrar också.

”Men intäkterna täcker inte kostnaderna”, medger Mattias Bergman.

Affärsplanen bygger på avtal med flera kinesiska aktörer om leveranser av bilar som ska användas i olika delningstjänster och som företagsbilar.

Största kunden är Panda New Energy som ska köpa 150.000 av Nevs bilar och ytterligare 100.000 fordon från Nevs partners. Den andra delen av avtalet börjar Nevs uppfylla redan nu i oktober med eldrivna skåpbilar från New Long Mas fabrik i Fujian där Nevs har köpt in sig som delägare.

”Det stärker vårt kassaflöde”, säger Mattias Bergman.

För framtidens elbilar skapar Nevs en helt ny flexibel och modulär arkitektur.

Företaget har lockat till sig personer med kompetens från olika håll.

”Jag har varit 25 år i automotive, först på BMW och sedan Saab. Det är roligt att Nevs tänker utanför den berömda boxen. Med folk som kommer utifrån blir vi utmanade att tänka nytt”, säger Christian Bromander, ansvarig för elektrisk och mekanisk arkitektur.

Han träffar Di tillsammans med flera andra höga chefer. Alla inriktade mot framtidens mobilitet där tjänster ses som lika viktiga som fordonen.

”Nevs är ingen konventionell biltillverkare. Jag tänker inte på att vi inte har produktion av bilar här nu. Det kommer att rulla fram många tjänster på den virtuella linan”, säger mobilitetschefen Michèl Annink som tidigare jobbat bland annat för Salesforce, Microsoft och Toshiba.

Fokus är i första skedet på den kinesiska marknaden där Nevs genom kunskap om bilar och säkerhet sticker ut jämfört med andra nystartade företag som vill rida på den kinesiska regeringens stora subventioner av elfordon.

”Nevs 9-3 får en räckvidd på minst 30 mil, modern infotainment och uppfräschad design. Inte så man ramlar av stolen kanske, men det kommer man däremot göra när vi kommer med de helt nya produkterna och tjänsterna”, säger Christian Bromander.

Nevs siktar på 2020 för sin nästa generation bilar som bygger på helt ny teknik. Då har de etablerade premiumtillverkarna som Volvo och Mercedes också rullat ut ett antal elbilar.

Hur ska Nevs stå sig i den konkurrensen?
”Jag har stor respekt för de andras resurser, både finansiellt och tekniskt. Men de kan inte ägna sig helhjärtat åt elbilar eftersom de samtidigt har kvar sina bensin- och dieselbilar. Vi är inte fast i det gamla, samtidigt som vi har kunskap om den gamla världen”, säger Mattias Bergman.


Innehåll från DC SydAnnons

Så garanterar medtechföretag standardiserad säkerhet i hela leveranskedjan – med DC Syd

Produktionschefen Helena är en av kollegorna med lång erfarenhet av lagerhantering, varuförädling och distribution.
Produktionschefen Helena är en av kollegorna med lång erfarenhet av lagerhantering, varuförädling och distribution.

I medtech- och läkemedelsbranschen ställs höga krav på produktion, paketering och leverans. För att säkerställa att deras kunder enkelt kan visa att man uppfyller krav enligt lag genomgår tredjepartslogistikföretaget DC Syd en ISO 13485-certifieringsprocess – så här kommer den att underlätta för medtechbranschen.

DC Syd hjälper i dag tillverkande företag, grossister och e-handlare inom flera olika branscher med både lagerhållning, distribution och förädlingsarbeten; allt från företag som säljer kläder, köks- och heminredning, fritidsartiklar, livsmedel, till hälsokost och läkemedel. I sin fortsatta satsning mot medtechbranschen genomgår de nu en ISO 13485-certifiering, något de än så länge är ganska unika med.

– ISO 13485 är ett kvalitetsledningssystem för företag och organisationer som är verksamma i en eller flera delar av en medicinteknisk produkts livscykel. Den är baserad på vissa standarder och kriterier som beskriver hur tillverkare av medicintekniska apparater bör bete sig och omfattar även lagring och distribution, säger Johan Pagels, försäljnings- och marknadsföringsansvarig på DC Syd.

– Våra kunder inom medtech efterfrågar det här. Eftersom vi är en tredjepartsaktör som sköter kundens logistik, med allt från montering, paketering, utskick och servicetjänster är det minst lika viktig att vi uppfyller de krav som finns. Även om vi länge jobbat utifrån dessa krav kan vi med certifieringen på ett tydligt sätt visa att allt är gjort på rätt sätt och är spårbart, fortsätter han.

Spårbarhet genom hela leveranskedjan

Som ett led i certifieringen kommer DC Syd bland annat kunna märka alla olika förpackningsnivåer för att få en fullständig och komplett spårbarhet för alla olika produktserier.

– Skulle något mot förmodan bli fel kan vi plocka bort produkten från lagret, eller kalla tillbaka den för kunderna för att korrigera felet, till exempel ett tryckfel. Det stora syftet är att underlätta för våra kunder så att de kan fokusera på kärnverksamheten och vara trygga med att vi uppfyller de krav som ställs.

Så möter DC Syd varierade behov

DC Syds erfarenhet går ända tillbaka till 1985 och kompentensen inom tredjepartslogistik är stor. Med en flexibel affärsmodell och kundanpassade tjänster kan de möta skilda behov och vara en långsiktig partner till sina kunder. Kundportföljen är bred och geografiskt utspridd över hela Sverige, i EU samt utanför EU.

– Vi hanterar även tillfälliga uppdrag och kampanjhantering med totalansvar för lagring, packning och distribution, och kan helt enkelt möta tillfälliga och förändrade behov. Oavsett om det är snabba och mindre eller större mer långsiktiga uppdrag så fixar vi det medan kunden kan frigöra tid och fokusera på affärsverksamheten, avslutar Johan Pagels.

Om DC Syd
DC Syds verksamhet startade 1985 under namnet Distributionscenter med postorderlogistik. 2012 bildades DC Syd och tog över verksamheten. De erbjuder tredjepartslogistik (3PL, TPL) för e-handlare, tillverkare och grossister med en integrerad varuförädlingsproduktion. Det kan vara tjänster som etiketteringsjobb, ompackningsuppdrag eller någon annan tjänst kunden har behov av.

ISO 13485-certifieringsprocessen beräknas vara klar våren 2022.

Läs mer på dc-syd.se

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med DC Syd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?