ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Planen som ska få Nevs på rull

  • LADDADE. Martin De la Vega, chef för batteriutvecklingen, Hans-Martin Duringhof, chef för elsystemen, Christian Bromander, ansvarig för elektrisk och mekanisk arkitektur och Michèl Annink, mobilitetschef – samt en testbil av Nevs 9-3. Foto: Bo Håkansson

Saabskylten på taket är borta, fabriken står stilla, men Nevs i Trollhättan sysselsätter otroligt nog över 900 personer.

Ännu ett förlustår väntar samtidigt som bolaget fortsätter att växa. Hur går den ekvationen ihop?

Efter att försvarskoncernen Saab sagt tvärnej till att låta elbilsföretaget använda Saab-namnet är de klassiska fyra bokstäverna vid huvudentrén nedtagna.

Resten av skyltarna som minner om vilka bilar som tidigare byggdes på Stallbacka ska plockas bort innan året är slut. Nu är det varumärket Nevs som gäller.

Produktionen av bilar har inte varit i gång sedan maj 2014 och vi får inte gå in i fabriken den här gången, men Nevs säger att allt hålls i trim.

Desto mer liv är det i det tekniska centrumet. Nevs har nu nästan 700 anställda i Trollhättan samt 230 konsulter. Bolaget rekryterar för fullt. 30 tjänster är utannonserade, mest ingenjörer inom elektronik och mjukvara.

I fjol var personalkostnaderna över 260 miljoner kronor. Med nästan dubblerat antal anställda kan man utgå från att det i år rinner ut minst en halv miljard kronor bara i kostnader för personalen.

Det är tack vare pengar från ägarna, den svenskkinesiske affärsmannen Kai Johan Jiangs bolag NME och den kinesiska staden Tianjin, som bolaget rullar.

Vd:n Mattias Bergman är van vid frågan hur det hela går ihop.

”I dag är vi helt och hållet finansierade av ägarna, men vi kommer att öka skuldsättningen och låna upp pengar i Kina när vi nu går in i en intensivare investeringsfas”, säger han.

Med intensivare menas färdigställt fabriksbygge i Tianjin nästa år och start av produktion av den första elbilen. Den bygger på Saab 9-3, en modell som kom redan 2002, och ska säljas i Kina under namnet Nevs 9-3.

Tanken var att Trollhättefabriken också skulle dras i gång för tillverkning av karosser och man skulle anställa 200 bilbyggare. De planerna har ändrats. Fabriken i Kina ska nu få eget karosseri och måleri.

Var det påtryckningar från staden Tianjin som låg bakom det beslutet?
”Nej, i dialog med myndigheterna i Kina förstod vi att det krävdes för att få de nödvändiga tillverkningslicenserna”, säger Mattias Bergman, som inte ser någon risk att Trollhättefabriken blir överflödig.

”Den behövs för att stötta fabriken i Kina, bland annat med underreden. Och när vi har nästa generation bilar ska de tillverkas här för den europeiska marknaden.”

Nevs får in pengar från viss reservdelstillverkning och genom att låta externa kunder hyra in sig i laboratorierna. Utvecklingen av en nationell bil för Turkiet bidrar också.

”Men intäkterna täcker inte kostnaderna”, medger Mattias Bergman.

Affärsplanen bygger på avtal med flera kinesiska aktörer om leveranser av bilar som ska användas i olika delningstjänster och som företagsbilar.

Största kunden är Panda New Energy som ska köpa 150.000 av Nevs bilar och ytterligare 100.000 fordon från Nevs partners. Den andra delen av avtalet börjar Nevs uppfylla redan nu i oktober med eldrivna skåpbilar från New Long Mas fabrik i Fujian där Nevs har köpt in sig som delägare.

”Det stärker vårt kassaflöde”, säger Mattias Bergman.

För framtidens elbilar skapar Nevs en helt ny flexibel och modulär arkitektur.

Företaget har lockat till sig personer med kompetens från olika håll.

”Jag har varit 25 år i automotive, först på BMW och sedan Saab. Det är roligt att Nevs tänker utanför den berömda boxen. Med folk som kommer utifrån blir vi utmanade att tänka nytt”, säger Christian Bromander, ansvarig för elektrisk och mekanisk arkitektur.

Han träffar Di tillsammans med flera andra höga chefer. Alla inriktade mot framtidens mobilitet där tjänster ses som lika viktiga som fordonen.

”Nevs är ingen konventionell biltillverkare. Jag tänker inte på att vi inte har produktion av bilar här nu. Det kommer att rulla fram många tjänster på den virtuella linan”, säger mobilitetschefen Michèl Annink som tidigare jobbat bland annat för Salesforce, Microsoft och Toshiba.

Fokus är i första skedet på den kinesiska marknaden där Nevs genom kunskap om bilar och säkerhet sticker ut jämfört med andra nystartade företag som vill rida på den kinesiska regeringens stora subventioner av elfordon.

”Nevs 9-3 får en räckvidd på minst 30 mil, modern infotainment och uppfräschad design. Inte så man ramlar av stolen kanske, men det kommer man däremot göra när vi kommer med de helt nya produkterna och tjänsterna”, säger Christian Bromander.

Nevs siktar på 2020 för sin nästa generation bilar som bygger på helt ny teknik. Då har de etablerade premiumtillverkarna som Volvo och Mercedes också rullat ut ett antal elbilar.

Hur ska Nevs stå sig i den konkurrensen?
”Jag har stor respekt för de andras resurser, både finansiellt och tekniskt. Men de kan inte ägna sig helhjärtat åt elbilar eftersom de samtidigt har kvar sina bensin- och dieselbilar. Vi är inte fast i det gamla, samtidigt som vi har kunskap om den gamla världen”, säger Mattias Bergman.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies