Annons

Planen: Att bli störst i Europa på skyddshandskar och skor

LEKSAND. Trots ett corona-hack i tillväxtkurvan så fortsätter nu familjeföretaget Ejendals mot sitt mål: att bli störst i Europa, och därefter i världen.

”Vi har kunnat hålla i gång expansionsplanerna och rekryteringarna”, säger Marcus Ejendal.

”Vi ska vara riktigt, riktigt bra på handskar och skor i stället för att bli halvbra på en massa olika saker”, säger Marcus Ejendal, styrelseordförande för Ejendals.
”Vi ska vara riktigt, riktigt bra på handskar och skor i stället för att bli halvbra på en massa olika saker”, säger Marcus Ejendal, styrelseordförande för Ejendals.Foto:Ida Thunberg
Marcus Ejendal med Lena Prytz, chef för produktionsteknik och kvalitet.
Marcus Ejendal med Lena Prytz, chef för produktionsteknik och kvalitet.Foto:Ida Thunberg
2012 fattades ett beslut i företaget om att sikta mot tillväxt och expandera i Europa och världen.
2012 fattades ett beslut i företaget om att sikta mot tillväxt och expandera i Europa och världen.Foto:Ida Thunberg

Marcus Ejendal är barnbarn till grundaren Valfrid Ejendal och har sedan intåget i familjeföretaget 2008 drivit tillväxtspåret starkt.

Verksamhetens kärna har varit densamma genom åren; att utveckla, tillverka och marknadsföra produkter av hög kvalitet som skyddar händer och fötter. Ejendals mest kända varumärke är Tegera skyddshandskar. Tegera betyder för övrigt ”att skydda” på latin.

I dag är drygt 350 anställda i bolaget, som har huvudkontor i Leksand, fabrik i Finland och en rad säljkontor runt om i Europa.

”2012 satte vi en viktig strategisk agenda. Valet stod mellan att försöka behålla det vi hade och maximera vinsten, eller gå för tillväxt – och vi valde tillväxt. Vi anställde många säljare efter det och började expansionen i Europa”, säger Marcus Ejendal, tredje generation i bolaget, styrelseordförande och ägare tillsammans med sin syster som dock inte jobbar operativt i bolaget.

Det fanns funderingar på om man skulle bredda verksamheten mot att sälja även andra skyddsprodukter, som arbetskläder, men valet föll på att hålla fast vid händer och fötter och det är en linje som fortfarande gäller. Sedan 2012 har omsättningen också gått stadigt uppåt från den dåvarande nivån på knappt 750 miljoner kronor. Miljardstrecket passerades efter några år, och bolaget Ejendals har visat vinst varje år under tillväxtperioden. 2019 omsatte Ejendals AB drygt 1,3 miljarder kronor.

”Vi ska vara riktigt, riktigt bra på handskar och skor i stället för att bli halvbra på en massa olika saker”, säger Marcus Ejendal.

”I början av 2018 valde min far att kliva av helt och hållet. Då satte jag ihop en extern styrelse vilket har varit väldigt lyckat.”

Ejendals har egna laboratorier och jobbar tätt med forskare för att skapa nya innovationer. Deras skyddsprodukter används mycket inom industrin och hos andra kunder med utsatta verksamheter som kräver att händer och fötter skyddas mot exempelvis svetslågor, kyla, slag och vibrationer. Ofta blir samarbetet med kunderna till en helhetslösning kring säkerhet med en nollvision mot arbetsskador.

Marcus Ejendal säger att en stor utmaning för honom är att behålla den familjära känslan i bolaget trots att de växer för varje år. Att nyanställda får en introduktion och presentation av företaget och dess historia är en del av det jobbet.

För honom själv är historien viktig och även en av drivkrafterna framåt.

”Min farfar och far har jobbat otroligt hårt för att bygga upp det här. Och den traditionen vill jag förstås föra vidare.”

Att behålla fötterna stadigt i Leksand är också viktigt för Ejendals, som trots den internationella expansionen också vill vara ett tydligt och självklart lokalt företag. Ett tydligt exempel på detta är att den klassiska ishockeyarenan i staden bär namnet Tegera Arena, döpt efter huvudsponsorn Ejendals kända varumärke på skyddshandskar.

I april stannade mycket av verksamheten av, som för så många andra när pandemin slog till.

”Det har varit en minst sagt annorlunda tid. Konsumtionen av handskar och skor påverkades förstås eftersom många fabriker stängde helt eller drog ner kraftigt på verksamheten”, säger Marcus Ejendal.

Ejendals vidtog själva en rad försiktighetsåtgärder. Bland annat har personalen jobbat tvåskift för att färre personer skulle vistas på samma plats samtidigt. Bland tjänstemännen har många jobbat hemifrån.

”Men jag tycker att vi har klarat det ganska bra under omständigheterna. Vi är ett finansiellt stabilt bolag och har hållit uppe försäljningen hyfsat väl. Vi har inte gjort några korttidspermitteringar, inte sagt upp någon och i stället faktiskt anställt över 20 nya medarbetare.”

Marcus Ejendal säger att han hela tiden har behållit det långsiktiga fokuset.

”Vi har förstås blivit påverkade försäljningsmässigt. Det blir ett hack i kurvan men jag tror att vi kommer att återhämta oss bra.”

Att ställa om produktionen mot annan typ av skyddsutrustning, som har haft en hög efterfrågan i världen under coronapandemin, har inte varit aktuellt just på grund av det långsiktiga perspektivet.

”Det finns säkert opportunistiska saker man kunde ha gjort men vi har valt att fokusera på vårt och inte ge oss in i andra produktområden. Vi har fortsatt med våra övergripande planer och tänkt långsiktigt. Jag hoppas och tror att vi ska komma ur detta lite starkare än våra konkurrenter.”

Så tillväxt står fortfarande högst på agendan för Ejendals.

”Framför allt vill vi växa organiskt men det kan också bli aktuellt med förvärv framöver”, säger Marcus Ejendal.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?