Planen är död – vi behöver peka ut en ny riktning

Vaccinet kommer! Snart kommer allt att vara som vanligt igen, eller?  Christer Ljungberg, vd på konsultbolaget Trivector, om hur vi reser och möts under det nya året. Och hur vi kan dra nytta av de dyrköpta lärdomar vi fått under pandemin.

Foto:Johan Nilsson/TT

Men den typ av stora förändringar vi sett under pandemin har ingen upplevt tidigare. Mycket snabbt ändrade vi våra beteenden. Nya uppmaningar och rekommendationer blev snabbt den nya normen. Och normen gav oss nya vanor. Allt i omvänd ordning mot hur beteendeförändringar brukar gå till.

Kommer vi att släppa alla dessa nya beteenden post corona? Kommer vi alla att agera som om vi vore ministrar? Nej, troligtvis inte. 

Vi kommer nog att gå tillbaka till våra kontor igen. Det sociala sammanhanget har de flesta saknat – och alla innovationer som tar sin början vid fikabordet kommer tillbaka igen. Kontoren kommer alltmer att bli sociala mötesplatser där vi bygger gemenskap och kultur. Men naturligtvis kommer vi att arbeta hemifrån då och då. För att vi vet att det fungerar. Och det kommer att minska arbetsresandet. 

Christer Ljungberg, vd på konsultbolaget Trivector.
Christer Ljungberg, vd på konsultbolaget Trivector.Foto:Niclas Rudfell

Och alla tjänsteresor för att sitta i ett möte ett par timmar kommer till stor del att bli digitala. Vi har nu blivit så proffsiga med våra möten i Teams och Zoom att vi insett hur mycket tid och pengar det finns att tjäna på att minska vårt resande. Och som SAS VD Rickard Gustafsson sa i en intervju i DI Weekend 16 oktober: ”Med digitala möten får vi nog räkna med affärsresande på en lägre nivå än tidigare”.

Och kommer vi återgå till semesterresandet som det var innan? Tveksamt. Många har upptäckt hur trevligt det kan vara att semestra i Sverige. Och alla som sökt sig ut för att vandra har upptäckt hur fullt av folk det är på alla vandringsleder. 

Redan före pandemin hade tågsemestrandet ökat, och Trafikverket har nu i uppdrag att upphandla nattågstrafik ut i Europa. Uppdraget skulle delredovisats senast 1 jan 2021, men troligtvis har det försenats av att Tyskland inte tillåter upphandlad tågtrafik. Men 2021 är också det Europeiska tågåret och med det kommer rejäla satsningar på europeiskt nattåg. 

Den fjärde faktorn som kommer att påverka transporterna, om än mer svårbedömt hur, är e-handeln. Vi har nu vant oss vid att beställa allt mer varor på nätet, och ökningen under hösten har varit ca 40 procent jämfört med året innan. Detta kan innebära antingen en ökning eller minskning av transporterna. Om vi lyckas styra logistiken på ett smart sätt finns möjligheter till minskat transportbehov. Och det bör bli tydligt när du beställer hur olika konsekvenserna blir av olika val. Du behöver kanske inte få din vara levererad inom ett dygn?

De två stora trender som redan före pandemin hade börjat bli tydliga är digitalisering och hållbarhet. Båda har nu fått en boost och kommer att få en allt tydligare roll för samhället. Och de kommer båda att påverka transporterna väsentligt.

En ytterligare faktor som vi nu sett bli allt viktigare är samarbete. Utan samarbete hade vi inte haft ett fungerande vaccin så snabbt. Här finns mycket att ta med sig in i framtiden. De utmaningar vi står inför med miljö- och klimatfrågan kommer att kräva mycket samarbete mellan olika aktörer inom samhället.

Vår mänskliga instinkt att klamra sig fast vid det vanliga fungerar dåligt i tider med stora förändringar. Och redan före pandemin kunde man konstatera att det traditionella sättet med planer av olika slag fungerar allt sämre i en lättrörlig värld. Vi behöver visioner och en tydlig riktning om vart vi vill, men vägen dit går inte att planera så som vi varit vana vid. Planen är död.

Det är nu vi har chansen att dra nytta av det vi lärt oss under pandemin. Vi behöver prata om vad vi vill med framtiden, och peka ut riktningen. En tydlig vision för vad vi vill kommer att ge oss tydliga fördelar framöver.

Christer Ljungberg är VD för konsultbolaget Trivector. Han har arbetat med strategiska transportfrågor i över 30 år. Åsikterna som uttrycks i artikeln är författarens egna. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?