1515
Annons

Pinot noir ger hopp i Norden

Är Norden framtidens Bourgogne? Di Weekends Per Styregård reder ut varför druvan pinot noir passar så bra här.

Pinot noir.
Pinot noir.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Detta är en krönika av en fristående kolumnist. Analys och ställningstaganden är skribentens.
Innehåll från EconovaAnnons

”För att lyckas med hållbarhet måste vi skapa det tillsammans”

Det blir allt viktigare att minska samhällets resursslöseri och ta bättre hand om de material som hanteras. Stora mängder material går fortfarande till spillo trots att det finns större möjligheter idag än tidigare att skapa återvinning av restströmmar. Med grunden i en vision att ta hand om jordens resurser på ett bättre sätt vill Econova vara en accelerator för att möjliggöra ökad hållbarhet tillsammans med andra aktörer. 

Econovas drivkraft att ta tillvara på naturens resurser och återvinna så mycket som möjligt har funnits med sedan starten 1959. Då såg företaget möjligheten att omvandla bark till jord istället för att låta barken gå till spillo. Genom åren har Econova skapat en tydlig avsättningspunkt för restflöden till trädgård och jord, men även till konstruktion, energi, bränsle och andra råvaror. 

– Vi omhändertar restprodukter där de uppstår, återvinner och omvandlar dem till nya produkter. Vi har genom åren byggt upp en unik kompetens kring återvinning och en bred materialkunskap, berättar Elsa Bertils, hållbarhetsintegratör på Econova

En stor fördel för Econova, menar Elsa Bertils, är att företaget är både återvinnare och en stor producent.

– Det gör att vi själva kan leta efter restprodukter att införliva i vår produktion, för att kunna erbjuda våra kunder produkter av återvunna material. Exempelvis har vi idag ett samarbete med Löfbergs där restprodukter från deras kaffetillverkning omvandlas till jordråvara. På så sätt slipper vi använda lika mycket jungfrulig jordråvara och Löfbergs kan cirkulera sitt svinn, en win-win!

Hållbarhet måste integreras i affären

Även om den affärsmässiga grunden hos Econova från start var att ta hand om jordens resurser på ett bättre sätt har hållbarhetsarbetet alltid funnits med längs vägen, och blivit en alltmer integrerad del längs resan.

– Vi har under flera år förtydligat vårt hållbarhetsarbete och integrerat det i hela organisationen. Både miljömässigt, ekonomiskt och socialt. Visioner och mål är förankrade hos ägare och ledning och skapar en drivkraft och ett engagemang som jag tycker är rätt unikt. Att jobba på Econova är verkligen en möjlighet att jobba med hållbarhetsutveckling, oavsett vilken yrkesroll man har. Vi ser att det leder till ringar på vattnet och gör att många som är intresserade av hållbarhetsfrågor söker sig till oss, vilket vi är glada för, säger Elsa Bertils.  

Några av företagets hållbarhetsmål är att innan 2030 har 50 procent kvinnor i chefsposition och innan 2035 säkerställa att företaget har 100 procent förnybara eller återvunna råvaror till jordtillverkningen och ett nollnettosläpp av koldioxid. 

– Senaste nytt är att vi tydligare har kopplat ihop ekonomin med hållbarhet. Nu bedöms alla investeringar utifrån hållbarhetsaspekter och vi ser över våra affärer för att hitta cirkulära modeller. Vi letar hela tiden efter nya samarbeten och sätt att hjälpa befintliga och nya kunder att möta sina utmaningar. Jag tror att det är tillsammans som vi kommer hitta framtiden hållbara lösningar, avslutar Elsa Bertils.

Om Econova
Econova är en innovativ aktör inom återvinning och biobränsle och en av Skandinaviens ledande aktörer inom trädgård. Vi strävar efter fler samarbeten för att med gemensam kraft förändra mer och snabbare. Econova grundades 1959 och familjeföretaget drivs idag av tredje generationen. Omsättning på 500 MSEK, 135 stycken anställda och huvudkontor i Norrköping. Varumärken: Weibulls, Hammenhögs.

Läs mer på www.econova.se

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Econova och ej en artikel av Dagens industri

Nestorn om konstmarknaden: ”Problem med svarta pengar”

Den tidigare museichefen Lars Nittve har blivit delägare i en börsnoterad konstfond.

”Varje gång som jag har slutat på något av mina museer har marknaden kommit till mig och försökt lura över mig till den så kallade ’mörka sidan’. Först nu har upplägget känts lockande”, säger han. 

Foto:Jesper Frisk

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera