1515

Petter Stordalen: ”Ett av mina råd är: Följ inte drömmen"

Hotellmagnaten Petter Stordalen är nybliven delägare i Ving och samtidigt aktuell med sin andra självbiografi - den första utgivningen på hans nya svenska förlag. I Di:s ledarskapspodd Förnuft & Känsla, som spelades in på Bokmässan i september, berättar han om hur han hinner med allt.

Foto:Jack Mikrut

 

På onsdagen blev det klart att Petter Stordalen, tillsammans med Altor och TDR Capital tar över charterarrangören Vings verksamhet i Norden. Men det är bara en av många storaffärer hotellmagnaten gjort den senaste tiden. 

Andra affärer som rönt uppmärksamhet i år är att han ökade sitt ägande i Stureplansgruppen, att han köpte den finländska lyxhotellkedja Kämp och att han startade bokförlaget Strawberry publishing även i Sverige, efter framgångarna uppstickarförlaget haft i Norge. 

”'Det där Petter är ditt första felsteg', har många sagt om att jag går in i bokbranschen. Men det har blivit en succé, och nästa år är vi det tredje största förlaget i Norge”, säger Petter Stordalen i det senaste avsnittet av Di:s ledarskapspodd Förnuft & Känsla som spelades in på Bokmässan i Göteborg i september. 

Det svenska förlagets första bok är Petter Stordalens andra biografi Äntligen måndag! som ges ut i början av november. I boken berättar han bland annat om tio råd för hur man kan få det bättre, både i privat- och affärslivet. 

”Jag är trött på amerikansk ledarskapslitteratur som säger 'Follow your dream' så ett av mina råd är följ inte drömmen.” 

Du har, bara det senaste året, gjort ett stort antal affärer och fortsätter bygga upp Nordic Choice-koncernen som i dag har över 200 hotell och 16 000 anställda. Hur hinner du med allt? 

”Det är lätt att tro att jag är väldigt upptagen, men det är jag inte. Det kanske jag inte borde säga, men jag har massor av tid för att jag har bra människor omkring mig.” 

 

 


Innehåll från Spotlight StockmarketAnnons

Stark tillväxtfas för svenska Calmark

För Calmark klappar hjärtat extra för nyfödda bebisar. Sedan 2007 har bolaget arbetat med att utveckla en patientnära analysmetod (PNA) med enklare och snabbare diagnostik av medicinska tillstånd hos nyfödda – allt för att ge dem en lugn start i livet.

– 40 procent av alla världens bebisar föds inte på sjukhus. Med vårt PNA-instrument gör vi det möjligt att upptäcka medicinska tillstånd som är vanliga under den första veckan i livet. Tillstånd som är enkla att behandla ska också bli lätta att testa, säger Anna Söderlund, vd på Calmark och fortsätter:

– Brist på diagnos kan få stora konsekvenser för barnet och familjen. I värsta fall kan det leda till hjärnskador eller dödsfall vilket kan undvikas med Calmarks tester. 

Stora vinster med PNA-instrument 

Den unika testplattformen består av ett bärbart instrument och testkassetter för olika biomarkörer: bilirubin (gulsot), glukos (lågt blodsocker) och laktatdehydrogenas LDH som påvisar om bebisen haft syrebrist under förlossningen. I länder med väl utbyggd sjukvård blir tidsvinsterna stora och vårdkostnaderna minskar, samtidigt som vårdkedjorna förkortas vilket underlättar för både sjukhuspersonal och patienter.   

Anna Söderlund klev in som vd i bolaget 2016 och har en gedigen bakgrund som legitimerad sjuksköterska. Hon arbetade i 16 år inom vården innan hon sökte sig till medtech-branschen. Med erfarenhet av både världslanseringar och börsnoteringar, antog hon utmaningen att hjälpa Calmark att ta nästa steg när frågan kom från medgrundaren Mathias Karlsson. Calmark börsnoterades i juli 2018 och valet föll på Spotlight Stock Market.

– Spotlight är en handelsplats perfekt för tillväxtbolag, vilket passar oss på Calmark. Det är mindre administration och kontakten med marknadsplatsen gör det enklare att vara noterad, berättar hon.

Möt Spotlight. Läs mer om handelsplatsen här. 

Utvecklade covid-produkt 

Mycket har hänt på Calmarks resa. Med en första CE-märkt produkt var bolaget redo för lansering under 2020. Men, när pandemin svepte in och lamslog hela världen sattes planerna på paus. I samma veva började det komma ut flera forskningsartiklar om att testa LDH på covidpatienter – samma test som Calmark redan påbörjat utveckling av.

– Med hjälp av LDH kan man prediktera hur allvarligt sjuk en covidsmittad riskerar att bli. I och med att vi ändå inte kunde fortsätta studier på bebisprodukterna, tittade vi på varandra och sa ”då gör vi en covid-produkt”. Vi utvecklade ett snabbtest på 9 månader och nu är även det CE-märkt och under lansering. Jag tror det är något inofficiellt världsrekord, skrattar Anna Söderlund.

Läs mer om Calmarks covid-produkt här. 

Om Calmark:

Calmark grundades av Mathias Karlsson och Sofia Hiort af Ornäs år 2007 och har sedan starten varit inriktat mot diagnostik för nyfödda. Bolagets lösning bygger på mer än tretton års forskning och branscherfarenhet. Genom att tillhandahålla patientnära tester (PNA) specialiserade för nyfödda vill Calmark förbättra hela vårdkedjan, minska väntetider och vårdkostnader och göra stor skillnad i de delar av världen som saknar sjukhuslaboratorier. Läs mer om Calmark här.  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Spotlight Stockmarket och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?